Afgelopen
Timing
08.30 u.: Onthaal met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs in schoolrestaurant De Brug - Passe Vite
09.00 u.: Werkwinkels - beurt 1
10.30 u.: Pauze met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs
11.00 u.: Werkwinkels - beurt 2
12.30 u.: Middagpauze met eigen lunch + didactische leermiddelenbeurs
13.30 u.: Werkwinkels - beurt 3
15.00 u.: Einde
Parkeermogelijkheid: parkeren kan gratis op de parking Ganzevijverstraat, Guido Gezellelaan, Industriestraat (grootste deel) en ook op de parking Sint-Jozefstraat.
Leraren tweede graad aso - kso - tso
We willen materiaal aanbieden om in je eigen lessen aan de slag te gaan met de realisatie van LPD B10 en LPD B12.
In de nieuwe leerplannen komen enkele doelstellingen aan bod over transport en homeostase in planten. Hoewel minder bekend bieden deze doelstellingen veel mogelijkheden om enkele belangrijke processen in levende wezens aan te brengen. In deze werkwinkel willen we eerst jouw kennis over deze processen opfrissen. Daarna geven we voorbeelden en experimenten die je in jouw lessen kan verwerken als lesmateriaal, demo- of leerlingenexperiment. We mikken op materiaal waarmee je in je eigen les aan de slag kan.
Hoorcollege met demonstratie
Een basiskennis van biologie (niveau middelbaar onderwijs) volstaat om deze workshop te volgen.
Door middel van eenvoudig uit te voeren experimenten kunnen we het begrip homeostase levendig voorstellen.
We maken in deze workshop gebruik van vertebraten (vissen) en invertebraten (watervlo, eendagsvliegenlarven, waterezeltjes...).
We stellen hierbij volgende vragen: hoe reageren deze dieren op een verandering in de omgeving? We focussen op temperatuur, ionenbalans en zuurstofgehalte.
Leraren tweede en derde graad
Na een korte inleiding over het belang van de STEM-doelen gaan we dieper in op hoe we ze kunnen evalueren aan de hand van zelfevaluatie door de leerlingen via Rubrics. We koppelen daar meteen ook ontwikkelingsgerichte feedback/feedforward aan zodat we de leerlingen telkens naar een hoger niveau kunnen brengen in hun leren en vaardigheden.
Presentatie
De leerkrachten kennen via de leerpaden de STEM-doelen.
Leraren tweede graad aso-kso-tso
Voorstel van een kant-en-klare aanpak van deze 2 thema’s in de vernieuwde leerplannen.
Elektrische systemen wordt behandeld via 5 korte hoofdstukjes: grootheden in een elektrische kring, wet van Ohm, energie & vermogen, schakelingen, risico’s en veiligheid.
Er is ook aandacht voor de verschillen in aanpak tussen het basisleerplan, het leerplan VB en het leerplan C.
Bij het energietransport bij temperatuurverschil en bij faseovergangen wordt vooral gefocust op de kwalitatieve aanpak die vereist is in het basisleerplan. In deze sessie krijg je naast theoretische achtergrond ook enkele voorbeelden van demo-experimenten en labo’s aangereikt.
Presentatie en demo-proeven
Leraren zijn op de hoogte van de leerplandoelstellingen van de betrokken leerinhouden.
Leraren tweede graad aso-tso
Je maakt in deze werkwinkel kennis met de modules bioplastics, myceliumcomposieten en water die ontwikkeld werden voor het project ‘Grenzeloos Biobased Onderwijs’. In de verschillende modules gaat er naast het duurzaamheidsdenken ook aandacht naar de integratie van de STEM-doelen.
In de biobased economy nemen groene grondstoffen de rol over van fossiele. Deze ‘nieuwe’ grondstoffen worden toegepast als materialen, chemicaliën en energie. Bovendien zorgt de biobased economy voor duurzame ontwikkeling door de inzet van herbruikbare materialen.
In de modules bioplastics, waterzuivering en myceliumcomposieten is er naast het duurzaamheidsdenken ook aandacht voor de doelen biologie, chemie en STEM.
Aan de hand van een presentatie krijgen leraren zicht op:
Bovendien kunnen leraren het ontwikkelde lesmateriaal en de bijbehorende projectfiches inkijken.
In een tweede deel gaan de leraren zelf aan de slag en zullen zij aan de hand van een stappenplan leren hoe zij met leerlingen myceliumcomposieten kunnen maken.
Leraren eerste graad A en tweede graad aso-kso-tso
20 minuten. Dat is exact de tijd die je krijgt om een alarmerende situatie onder controle te krijgen. In deze korte digitale escape room zullen wetenschappelijke puzzels jou hierbij kunnen helpen. De puzzels behandelen enkele leerinhouden uit de eerste graad secundair onderwijs (A-stroom) die als voorkennis in de nieuwe leerplannen van de tweede graad aan bod komen. De workshop is daarom geschikt voor leerkrachten van de eerste en de tweede graad. Verder zal ook de didactische meerwaarde van een escape room binnen een klascontext besproken worden.
Spelend leren
Een escape room is een interactief en collaboratief spel waarbij de leerlingen hints ontdekken, puzzels oplossen en taken volbrengen in één of meerdere kamers, om uiteindelijk een specifiek doel te volbrengen binnen een tijdslimiet.
Leraren tweede graad aso-kso-tso
Dit alles zal gebeuren met oog voor de integratie van STEM doelen, computersimulaties, demo- en leerlingenproeven.
Deze werkwinkel reikt ideeën aan om de onderwerpen “krachtmomenten”, “de wetten van Newton” en “de algemene gaswet” aan te brengen in de klaspraktijk.
De sessie wordt opgedeeld in 3 delen.
In het eerste deel van de werkwinkel wordt de statica van een systeem aan de hand van krachtmomenten behandeld. Dit gebeurt door opstellen van een momentenbalans met schets en het berekenen van het resulterend krachtmoment. Voorbeelden uit de praktijk komen hierbij aan bod.
In het tweede deel worden de 3 wetten van Newton besproken. Hierbij wordt het opstellen van een krachtenbalans betrokken. Het effect van de resultante wordt besproken in een aantal toepassingen.
In het derde deel wordt een bondige manier om naar de algemene gaswet (en de bijhorende afzonderlijke gaswetten) te kijken aangebracht. De gaswetten worden verklaard vanuit het deeltjesmodel.
De algemene gaswet wordt gebruikt om fenomenen en toepassingen uit het dagelijks leven kwalitatief en kwantitatief te verklaren.
De sessie bestaat uit een presentatie waarbij de deelnemers actief worden betrokken.
Leraren tweede graad aso-bso-kso-tso
We stellen een aantal experimenten voor (zowel voor ‘starters’ al voor meer ervaren labo-leraren) om micro-organismen veilig te kweken en te bestuderen, maar ook hoe we micro-organismen kunnen beperken.
We bekijken hoe de STEM-doelen aan bod komen bij de voorgestelde labo-experimenten en toepassingen uit de voedingsmiddelenindustrie.
In de nieuwe leerplannen natuurwetenschappen (D – D/A – A) zijn doelstellingen rond de diversiteit en toepassingen van micro-organismen nieuw. We bekijken hoe je ze met leerlingen veilig kan kweken en bestuderen, maar ook hoe we ze kunnen beperken in onze leefomgeving. Daarnaast gaan we praktisch aan de slag met enkele experimenten en toepassingen uit de keuken.
In de nieuwe leerplannen natuurwetenschappen (D – D/A – A) zijn doelstellingen rond de diversiteit en toepassingen van micro-organismen nieuw.
We starten met een korte duiding van de diversiteit van micro-organismen en lichten het begrip microbioom toe. We bekijken enkele toepassingen uit de leefwereld van de leerlingen.
Daarna stellen we een reeks experimenten voor, zowel voor ‘starters’ (en met eenvoudig materiaal), als voor meer ervaren labo-leraren. We bekijken hoe je micro-organismen kweekt op (gekochte of zelf gemaakte) voedingsbodems en hoe je het effect van reinigingsmiddelen en desinfectantia kan aantonen. Ook stellen we experimenten voor met gist en toepassingen uit de voedingsmiddelentechnologie (yoghurt, zuurkool, …)
Korte presentatie en voorstelling van mogelijke experimenten.
Leraren tweede graad aso-kso-tso
Aan de hand van een PowerPointvoorstelling wordt de inhoud geduid. Er wordt met concrete voorbeelden gewerkt uit zowel lessen theorie als practica die aan bod komen in biologie 3, of hoe je via een opdracht aan deze STEM-doelen kan werken.
Leraren tweede graad
Na een korte inleiding over de belangrijkste begrippen rond beweging bekijken we de ERB en de verschillende soorten snelheid. Daarna gaan we dieper in op kracht en snelheidsveranderingen en de eenparig veranderlijke beweging. In deze sessie krijg je naast theoretische achtergrond ook enkele voorbeelden van werkvormen, demo-experimenten en labo’s aangereikt.
Basiskennis fysica-bewegingsleer
Pen en papier meebrengen
Scholengroep Sint-Rembert vzw
Bruggestraat 23
8820 Torhout, België
€ 79,00
Dag van
Classic
200
D22-007