De onderwijsinspectie poneerde in Onderwijsspiegel 2018 dat er nog heel wat werk op de plank ligt voor een goede relatie ouders-school.
Het M-decreet vraag expliciet een verbindende samenwerking met ouders bij het zoeken naar een goede oplossing voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De minister vraagt een grotere participatie van allochtone ouders.
En toch stellen we vast dat het aantal ouders op oudercontacten daalt. Hoe organiseren we oudercontacten oudervriendelijk? Hoe bewaken we een goed evenwicht tussen de ervaringsdeskundigheid van ouders in hun kind en de onderwijsprofessionaliteit van de school?
Hoe communiceren we eerlijk zonder de band te verbreken? Verbindend samenwerken houdt een stevig engagement in: we gaan er samen voor en blijven in contact. Hoe houden we dit haalbaar in de mallemolen van onze onderwijstaken? Hoe bereiden we beginnende leraren voor op de eerste oudercontacten?
Openheid om kritisch te kijken naar de eigen schoolorganisatie en op zoek te gaan naar een goede verbinding school - ouders.
Team
Classic
25
T23-015