Het kindcontact/kindgesprek inzetten om het evaluatieproces te verrijken en leerlingen zo meer eigenaar te maken van eigen leren

Nieuw dit schooljaar

Afgelast

Doelstellingen
  • De leerkracht krijgt een kader (breed evalueren) waarbinnen het leerlingcontact zich situeert en handvatten om er straks mee te beginnen op de eigen school.
  • De leerkracht leert het concept van het leerlingcontact kennen. (Wat is het wel en wat is het niet? ) en ontdekt de meerwaarde ervan i.f.v. het leerproces. 
Inhoud

Leerkrachten kijken steeds kritischer naar de manier waarop ze leerlingen evalueren. Ze stellen zich terecht de vraag of ze de leerlingen van vandaag, die de burgers van morgen zijn, de nodige/juiste competenties meegeven. Velen komen tot de vaststelling dat ze kennis meer dan voldoende toetsen, maar dat er op vlak van vaardigheden en attitudes vaak nog een hele weg af te leggen is.
Hierdoor vindt de term breed evalueren steeds meer ingang op scholen. Teams hebben de ambitie om een brede en toekomstgerichte vorming aan te bieden aan alle leerlingen. Ze zetten daarom o.a. sterk in op differentiatie, leren leren,.... Ze willen die differentiatielijn ook doortrekken naar het evaluatiebeleid. Dat gaat niet altijd vanzelf. 
Eén van de hulmiddelen om het evaluatieproces te verrijken en te versterken is het leerling-contact. Dit is een uitgelezen kans voor leerling en leerkracht om samen naar het leerproces te kijken. Wie ziet wat? Welke leernoden ontdekken we? En hoe kunnen we er in de toekomst samen aan werken? Zo krijgen kinderen inzicht in hun eigen leerproces en bieden we hen een sterke troef voor de toekomst m.n. eigenaarschap van eigen leren

Methodiek
  • Getuigenissen uit de praktijk
  • Schets van de theoretische achtergrond
  • Interactieve koppeling aan de eigen werking
  • Coöperatieve werkvormen gericht op uitwisseling en vertaling naar de eigen praktijk
  • Oefenmomenten gericht op vraagstelling en luistervaardigheden
Beginsituatie

De deelnemers mogen concrete vragen m.b.t. dit onderwerp meebrengen naar de nascholing.

Edities

Code Sessies Status
I22-086-A Afgelast
donderdag 18 november 2021
14.00u tot 17.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 9 februari 2022
14.00u tot 17.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Koen Mattheeuws

Aantal edities

0

Prijs

€ 120,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •       Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

24

Code

I22-086