We merken in ons onderwijs dat er in de kinderwereld serieuze veranderingen op til zijn. Meer dan 15% van onze kinderen zouden te kampen hebben met één of andere vorm van concentratiestoornis. We vallen niet meer omver van kinderen met kwaaltjes die vroeger enkel aan volwassenen gekoppeld werden: depressie, obesitas, hartcirculatiestoornissen. Het lijkt al te makkelijk om te veronderstellen dat dit een uitvloeisel is van het M-decreet.
Veel factoren spelen een rol in ons gewijzigd publiek. Maar meer en meer signalen wijzen erop dat de vrijetijdsbesteding van kinderen en het gebrek aan buitenactiviteit of activiteit tout court hierin bepalende factoren zouden kunnen zijn.
Aangezien kinderen toch een aanzienlijk deel van hun tijd op school doorbrengen, moeten we ons vragen stellen. Zou buitenspel helend kunnen werken voor onze zorgkinderen? Hoe kunnen wij de overvloed aan schoolse binnenactiviteiten ombouwen tot kansen om aan ‘outdoor education’ te doen? Veel (materiaal en tijd) is er niet voor nodig. De winst aan leervermogen is aanzienlijk en kinderen (en leerkracht) krijgen terug een band met de buitenomgeving. Waarop wachten we nog ?
Plenaire opstart… een paar buitenactiviteiten als smaakmaker behoren tot de mogelijkheden.
Team
Classic
25
T21-001