Outdoor education … of hoe je ook in openlucht intens kan leren

Doelstellingen
  • Voordelen van outdoor education leren kennen
  • Binnenklasactiviteiten leren omzetten in ‘outdoor activities’
Inhoud

We merken in ons onderwijs dat er in de kinderwereld serieuze veranderingen op til zijn. Meer dan 15% van onze kinderen zouden te kampen hebben met één of andere vorm van concentratiestoornis. We vallen niet meer omver van kinderen met kwaaltjes die vroeger enkel aan volwassenen gekoppeld werden: depressie, obesitas, hartcirculatiestoornissen. Het lijkt al te makkelijk om te veronderstellen dat dit een uitvloeisel is van het M-decreet.

Veel factoren spelen een rol in ons gewijzigd publiek. Maar meer en meer signalen wijzen erop dat de vrijetijdsbesteding van kinderen en het gebrek aan buitenactiviteit of activiteit tout court hierin bepalende factoren zouden kunnen zijn.

Aangezien kinderen toch een aanzienlijk deel van hun tijd op school doorbrengen, moeten we ons vragen stellen. Zou buitenspel helend kunnen werken voor onze zorgkinderen? Hoe kunnen wij de overvloed aan schoolse binnenactiviteiten ombouwen tot kansen om aan ‘outdoor education’ te doen? Veel (materiaal en tijd) is er niet voor nodig. De winst aan leervermogen is aanzienlijk en kinderen (en leerkracht) krijgen terug een band met de buitenomgeving. Waarop wachten we nog ?

Methodiek

Plenaire opstart… een paar buitenactiviteiten als smaakmaker behoren tot de mogelijkheden.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •    Tweede kleuter
  •    Derde kleuter
  • Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-001