Inhoud
- Stand van zaken tijdsbeheer
- Onderscheiden ‘dringend en belangrijk’, formuleren en communiceren prioriteiten
- Formuleren taakomschrijving en doelstellingen
- Omgaan met externe en interne tijdrovers
- Persoonlijkheid en gedrag: omgaan met tijd en stress
- Wetten van tijdsbeheer en toepassingen: Wet Pareto, Parkinson, Carlson, Illich, Ecclésiaste, Schwoboda, Laborit, Fraisse. Tijdsplanning : 60/20/20
- Efficiënt tijdsgebruik zoals: vergaderen, gebruik moderne communicatiemiddelen, administratie, omgaan met negatief gedrag leerlingen en/of collega's, efficiënt communiceren met directie, collega’s, leerlingen, ouders. Specifieke technieken oefenen: actief luisteren, feedback geven, negatief nieuws brengen, een gesprek efficiënt en constructief leiden onder tijdsdruk
- Plannen en omgaan met deadlines
- Herorganiseren agenda
- Opmaken en opvolgen actieplan
Dit programma bestaat uit een sessie van drie uur, gevolgd door een opvolgsessie twee weken later.