Afgelopen
Alle geïnteresseerden
We willen graag onderwijs waar elke leerling zich goed voelt en maximaal tot leren komt. Dagelijks zetten we ons daarvoor gezamenlijk in. Binnenklasdifferentiatie is een pedagogisch-didactische houding en aanpak die actief aan de slag gaat met verschillen in leren zodat elke leerling maximaal tot leren komt. Deze lezing gaat via voorbeelden in op wat differentiatie is en wat het potentieel oplevert.
Deze lezing is gebaseerd op ons werk in het boek: Struyven, K., Gheyssens, E., Coubergs, C., De Doncker, H. & De Neve, D. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Gent/Leuven: Acco.
Katrien Struyven is onderwijskundig pedagoog en als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Hasselt – School voor Educatieve Studies, waar ze les geeft aan de Educatieve Masteropleidingen voor toekomstige leraren. Haar onderzoek focust zich op didactische thema’s zoals binnenklasdifferentiatie, activerende didactiek en brede vormen van evaluatie. Ze is betrokken bij verschillende wetenschappelijke en praktijkgerichte projecten en geeft regelmatig nascholingen met het doel om leren te maximaliseren in het basis-, secundair en hoger onderwijs.
Alle geïnteresseerden
Vijf stappen leveren een gedifferentieerde les als resultaat op. Dit stappenplan biedt een tool om coachend met collega-leerkrachten aan de slag te gaan met binnenklasdifferentiatie. Samen ontwerpen jullie nieuwe lespraktijken die oog hebben voor elke leerling.
interactieve werkvormen
Leraren basisonderwijs
·
Proeven van het Activerende Directe Instructiemodel (ADI) en het Expliciete
Directe Instructiemodel (EDI).
·
Proeven van een gedifferentieerde aanpak door binnen de ADI/EDI instructiemodellen
in te zetten op Coöperatieve leerstrategieën en een geïntegreerd zelfstandig
werk.
In deze sessie bekijken we, via een ervaringsgetuigenis, hoe we de leerplandoelen kunnen nastreven via het organiseren van een krachtige leeromgeving.
De grote uitdaging in ons basisonderwijs is het omgaan met de grote diversiteit in onze klassen en toch alle leerplandoelen bereiken.
Door een ervaringsgetuigenis met een gestructureerd verhaal, filmpjes, foto’s, documenten hopen we jullie op weg te zetten om met deze methodiek aan de slag te gaan.
Kennismaking met het viersporenbeleid in de praktijk, praktijkvoorbeelden om er zelf mee aan de slag te gaan.
De leerlingen werken op eigen tempo met aangepaste instructie en leren hun niveau inschatten.
Eerst en vooral geef ik uitleg over het doel van het viersporenbeleid. Dan ga ik in op de 4 verschillende sporen. Aan de hand van concrete voorbeelden leg ik uit hoe ik het viersporenbeleid organiseer in mijn eigen klas, maar ook hoe andere collega’s het doen. Daarnaast wil ik ook aandacht besteden aan klasschikking, zelfcorrectie, talenteneilanden (talentenarchipel).
Daarbij vertel ik ook over mijn eigen traject en mijn zoektocht naar differentiatietechnieken, hoe ik ermee gestart ben en het viersporenbeleid steeds verder heb uitgebouwd. Doorheen de jaren paste ik mijn werking beetje bij beetje wat aan, afhankelijk van mijn doelgroep.
Aan de hand van een PowerPointpresentatie met vooral foto’s uit de eigen klaspraktijk vertel ik mijn verhaal over mijn klaswerking.
In een onderzoeksproject van 13 weken ging de spreker op zoek naar wat gewenst onderwijs kan zijn voor kinderen die opgroeien in kansarmoede. Tien praktijktips werden hieruit gedistilleerd. Opmerkelijk was dat niet alleen de low-SES leerlingen hierdoor opmerkelijke vooruitgang boekten, maar dat de tips waarde hadden voor alle leerlingen.
Tijdens de workshop wordt kort ingegaan op de belangrijkste noden van de doelgroep, waarna de 10 praktijktips worden voorgesteld en besproken.
PowerPointpresentatie en een aantal oefeningen die de deelnemers maken en die hen laten aanvoelen welk verschil door de praktijktip wordt gemaakt.
enige praktijkervaring
Een praktijkvoorbeeld over hoe we in De Kiem via zelfstandig werk ruimte creëren om op een haalbare manier gedifferentieerd te werken.
- optimaal gebruik van leertijd
- tijd en ruimte voor titularis creëren
- co-teaching
- differentiëren in tempo, niveau en interesse
- plannen van eigen werk en zelfstandig werk maken
- implementatie van persoonsgebonden doelen in de dagdagelijkse werking
Voorstelling met toelichting en filmpjes.
Leraren lager onderwijs: eerste, tweede en derde graad
Scholen ondersteunen in het uitbouwen van een kwaliteitsvol onderwijsaanbod aan cognitief sterk functionerende leerlingen met specifieke aandacht voor het organiseren van verrijking in de klas/school.
In deze workshop stippen we volgende zaken aan:
De deelnemers mogen gerust uitdagend materiaal meebrengen die ze al in de klas gebruiken.
Scholen die willen inzetten op zorg voor sterk cognitief functionerende leerlingen en die op zoek zijn naar tools en praktische tips om hun team hierin te ondersteunen.
Deze workshop richt zich tot scholen die weinig tot geen kennis hebben van cognitieve begaafdheid.
De workshop is niet bedoeld voor scholen die al ver staan in dit thema.
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
€ 100,00
Dag van
Classic
200
D22-004