Feedback in de klas: verborgen leerkansen

Doelstellingen

“Ik besteed veel tijd aan het geven van feedback, maar er gebeurt zo weinig mee.” Herkenbaar? In deze vorming ontdek je hoe feedback wel effectief wordt. 

Inhoud

Hoe zorg je dat de leerling meer leert en jij minder verbeterwerk hebt?
Waarom is werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback?
In welke werkvormen schuilen verborgen leerkansen?

Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback te weinig effect had op je leerlingen. Waar loopt het verkeerd?

Deze vorming gaat niet zozeer over “hoe formuleer ik goede feedback?”. Wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen.  Ze brengt je dus naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak.

Het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen, dat je als deelnemer ook ontvangt, vormt de leidraad bij deze vorming.

Dag 1

Ontdek vijf kenmerken voor effectieve feedback, telkens met concrete keuzes en praktische werkvormen:

Heldere kwaliteitsverwachtingen via actief werken met voorbeelden en gesprek over kwaliteit

Feedback als gesprek

Feedback als startpunt

Feedback op taak, proces en zelfsturing

Leerlingen als feedbackgevers en -zoekers

De vele praktijkvoorbeelden en voldoende tijd voor uitwisseling met andere deelnemers stellen je in staat om meteen in je klas aan de slag te gaan. Je gaat op zoek naar (kleine, haalbare) stappen om je eigen feedbackpraktijk te verbeteren, graag met minder correctiewerk.

Dag 2

Deel 1: Praktijkervaringen en -verhalen

Na dag 1 experimenteerde je in eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten. Hoe ging het? Is het haalbaar voor jou en je leerlingen? Werkt wat we besproken hebben ook echt?  

We staan na een opfrissing van de belangrijkste inzichten uitgebreid stil bij je praktijkervaringen. De beste garantie dat de aanpak en inzichten je ook echt vooruit helpen.  

Deel 2: Ruimte voor verbreding en verdieping

Samen met de andere deelnemers kies je een focus uit meerdere mogelijke thema’s, afhankelijk van de noden die er zijn. Bijvoorbeeld:

Hoe zorg je voor meer zelfsturing bij je leerlingen in je feedbackpraktijk?

Hoe haal je meer uit onderwijsleer- en feedbackgesprekken?

Hoe geef je feedback bij taken met veel subjectiviteit, zoals gedrag, kunst, stage, praktijkvakken?


Methodiek
  • Uiteenzetting met een kader voor effectieve feedback, met veel werkvormen en voorbeelden.
  • Veel kansen tot uitwisselen en vertalen van de inzichten naar de eigen praktijk.

Edities

Code Sessies Status
I22-152-A
donderdag 28 oktober 2021
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
donderdag 28 oktober 2021
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
donderdag 2 december 2021
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
donderdag 2 december 2021
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Stijn Vanhoof

Aantal edities

1

Prijs

€ 264,00

boek 'Feedback in de klas. Verborgen leerkansen' + broodjeslunch inbegrepen

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I22-152