Dag van klassieke talen
Dimidia dies diversa docet

Afgelopen

Inhoud
Programma:

    • 08.30 uur: onthaal met leermiddelenbeurs
    • 09.00 uur: algemeen onthaal
    • 09.30 uur: sessie 1
    • 11.00 uur: pauze en leermiddelenbeurs
    • 11.30 uur: sessie 2
    • 13.00 uur: einde

    Locatie: KU Leuven Campus Kulak, E. Sabbelaan 53, 8500 Kortrijk

    Het is verplicht om een mondmasker op te zetten en de handen te ontsmetten bij het betreden van KU Leuven Campus Kulak Kortrijk. Hou ook de nodige afstand wanneer je aanschuift bij het binnenkomen. Dankjewel alvast!

    Werkwinkels

    Doelgroep

    Leraren derde graad aso

    Doelstelling

    Inzicht in de verschillende opvattingen over zelfdoding in de oudheid, en duiding van het verschil tussen de antieke en moderne benadering van de problematiek.

    Inhoud

    In deze workshop kom je te weten hoe antieke filosofen dachten over zelfdoding. Ging het volgens hen om een heroïsche daad of was het net een teken van lafheid? Zijn de beroemde voorbeelden van gifbekers en warme baden representatief? Aan de hand van korte teksten van o.a. Plato, Aristoteles en Epicurus, leer je hoe diverse filosofische scholen zelfdoding verdedigden of veroordeelden. Tot slot ontdek je de belangrijkste verschillen tussen de antieke en moderne opvattingen over zelfdoding.

    Methodiek

    Lezing met hoge mate van interactie en uitgebreide mogelijkheid tot het stellen van vragen.

    Beginsituatie

    Basiskennis oudheid

    Beurten
    • A: 09:30 tot 11:00
    Docenten
    • Guy Claessens
    Doelgroep

    Leraren eerste, tweede en derde graad

    Doelstelling

    Verdieping van aspecten van huwelijksleven in de oudheid –- leerstof die aan bod kan komen in lessen antieke cultuur in de drie graden van het secundair onderwijs. 

    Inhoud

    In deze sessie gaan we op zoek naar mannen en vrouwen die om een of andere reden afweken van het verwachtingspatroon voor huwelijk: (bewuste) singles of koppels met een ‘afwijkend’ leeftijdspatroon. Met markante (en vaak onbekende) tekstfragmenten gaan we op zoek naar achtergronden, motivaties, specifieke omstandigheden. We betrekken comparatief antropologisch onderzoek, en bekijken ook de joodse en christelijke invulling.


    We gaan op zoek naar minder bekende aspecten van het Grieks-Romeinse huwelijk: facetten waar leerlingen en het grote publiek spontaan vragen over hebben.Voor wie aandachtig wil lezen en speuren, suggereren de antieke bronnen wel degelijk antwoorden.

    Methodiek

    Hoorcollege met vragen en discussie.

    Beginsituatie

    Leraren klassieke talen of geschiedenis, achtergrond van Grieks-Romeinse geschiedenis.

    Beurten
    • A: 09:30 tot 11:00
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Christian Laes
    Doelgroep

    Leraren eerste graad

    Doelstelling

    We geven invulling aan LPD 27: De leerlingen verwerken aspecten van de klassieke oudheid op een creatieve manier.

    Inhoud

    Na een inleiding waarin we het hebben over de praktische kanten (groepsindeling, te besteden lestijden, evaluatie) en valkuilen bij het opstellen van creatieve verwerkingsopdrachten, gaan we op zoek naar goede praktijkvoorbeelden om ons arsenaal aan opdrachten te verrijken. 

    Methodiek
    • Inleiding: hoorcollege met interactie
    • Groepsgesprekken met uitwisselen van praktijkvoorbeelden
    • Plenum: overlopen van de interessantste voorbeelden
    Beginsituatie

    De deelnemers hebben uit eigen ervaringen creatieve opdrachten die ze reeds gegeven hebben, of hebben daar in elk geval al over nagedacht. 

    Materiaal door deelnemers mee te brengen
    • Eventuele voorbeelden van resultaten van creatieve verwerkingsopdrachten
    • Een gsm of tablet waarmee op internet kan gegaan worden

    Beurten
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Tom Bruynooghe
    Doelgroep

    Leraren eerste graad

    Doelstelling
    • deelnemers krijgen een beeld van een lespraktijk waarin de leerlingen actief betrokken worden in het leerproces
    • deelnemers krijgen een aantal voorbeelden die ze kunnen vertalen naar hun eigen lespraktijk
    Inhoud

    Evaluatie en feedback is niet iets dat je enkel op het einde van een hoofdstuk of een trimester doet. Je bent er voortdurend mee bezig. Het is ook niet enkel de leerkracht die evalueert, maar ook de leerling kan daarin actief betrokken worden. In deze presentatie leg ik uit hoe ik in mijn lessen Latijn het roer volledig heb omgegooid om leerlingen meer autonomie en eigenaarschap te geven. Door hen vanaf het begin actief te betrekken in het hele leerproces, is het gemakkelijker om gerichte feedback en feedforward te kunnen geven. Je krijgt tal van voorbeelden hoe je dit in de praktijk kan aanpakken. 

    Methodiek

    Presentatie

    Beurten
    • A: 09:30 tot 11:00
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Liesbet Van Den Bossche
    Doelstelling

    Leerlingen op een interactieve manier laten exploreren in de klassieke wereld in digitale 3D-vorm. Dit in functie van leerwinst en het creëren van leerhonger. 

    Inhoud
    De videogame Assassin’s Creed Odyssey opent op een digitale cultuurhistorisch correcte manier de klassieke wereld voor leerlingen en leerkrachten. Aan de hand van de (geweldloze) Discovery Tour van de videogame is er een interactieve mogelijkheid om aan cultuurreflectie te doen tijdens de lessen klassieke talen. 
    In deze workshop worden bruikbare videogamefragmenten aangeboden die inzetbaar zijn in de klas als wenk. Daarnaast worden de mogelijkheden van een reeds gerealiseerd project voorgesteld ter inspiratie. Dit innovatief project biedt kansen om de betrokkenheid van leerlingen tijdens de les (nog meer) te verhogen. De interactiviteit van het medium videogames maakt leerlingen heer en meester over hun eigen leerproces. Het gebruik van Assassin’s Creed Odyssey Discovery Tour in de les klassieke talen geeft de leerling(en) namelijk de mogelijkheid zelf de diepgang en het tempo te bepalen van hun leerstofverwerking. De directe feedback door de game zorgt voor een extra motiverende factor. De nieuwsgierigheid naar cultuur, filosofie en historiciteit wordt in de immersie door de videogame geprikkeld. 
    Methodiek
    • Aan de hand van voorbeelden uit de videogame aantonen hoe deze game nuttig kan zijn in de lessen klassieke talen. 
    • Voorstelling van de mogelijkheden van het interactief project.
    • (Concrete kennismaking) console + videogame.  
    Beurten
    • A: 09:30 tot 11:00
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Liesbeth Last
    Doelgroep

    Leraren tweede en derde graad aso

    Doelstelling
    • Mentaliteitsgeschiedenis
    • Tekstbegrip
    • Mediawijsheid
    Inhoud

    Door films, tv-series en stripverhalen hebben vele mensen een verkeerd beeld van wat de Romeinen allemaal tussen de lakens uitspookten. Aan de hand van die clichés gaan we na hoe het er werkelijk aan toeging! Anderzijds proberen we ook lessen te trekken voor vandaag. Wat kunnen wij leren van hoe de Romeinen omgingen met seks en relaties?

    Methodiek

    Aan de hand van tal van beeldmateriaal en clichés wordt uitvoerig stilgestaan bij het intieme leven van de Romeinen. Er is ook ruimte voor discussie en vraagstelling.

    Beurten
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Bert Gevaert
    Doelgroep

    Leraren tweede en derde graad aso

    Doelstelling

    We bekijken hoe de Database of Byzantine Book Epigrams in de les geïntegreerd kan worden.

    Inhoud

    Teksten uit de oudheid zijn veelal tot ons gekomen via middeleeuwse manuscripten. Vaak voegden kopiisten voor of na de tekst, of zelfs in de marge, korte gedichtjes toe: ze prijzen de auteur, richten zich tot de lezer of uiten hun opluchting dat ze klaar zijn met hun kopieerwerk. Deze zogenaamde boekepigrammen bieden ons een unieke inkijk in de wereld van de manuscripten.

    De Database of Byzantine Book Epigrams is dé digitale tool bij uitstek waarin Griekse boekepigrammen verzameld en onderzocht worden. Tegelijk kan de database in de klas gebruikt worden als startpunt voor het ontdekken van Byzantijnse manuscripten, en van de manier waarop de bekende klassieke werken in de middeleeuwen overgeleverd en gelezen werden. Deze sessie biedt een introductie op de database en het materiaal dat erin bewaard wordt. Aan de hand van voorbeelden wordt gedemonstreerd hoe boekepigrammen op een zinvolle manier in de les geïntegreerd kunnen worden. 

    Methodiek
    • Introductie op Byzantijnse boekepigrammen
    • Verkennen van de database: online zoek-opdracht
    Beginsituatie
    De workshop richt zich voornamelijk op leerkrachten die Grieks onderwijzen in de derde graad aso. Voorkennis van Grieks is noodzakelijk.
    Materiaal door deelnemers mee te brengen

    Laptop of tablet

    Beurten
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Sien De Groot
    Doelstelling
    In deze workshop krijg je tools, oefeningen en tips om met jongeren te werken rond theater. Belangrijk is de focus op hoe dat spelen vanuit de jongeren zelf kan komen.
    Inhoud

    Welke opdrachten en oefeningen werken optimaal om met jongeren een expressief en theatraal onderzoek aan te gaan?


    In deze workshop krijg je tools, oefeningen en tips om met jongeren te werken. Welke inspiratiebronnen zijn er? Hoe vertrek je vanuit een bestaand verhaal en laat je het toch helemaal van de jongeren zijn? Hoe kan je ervoor zorgen dat ze zelf vorm geven aan bv. Het verhaal van Odysseus?

    Maar ook andere aspecten van theatermaken met jongeren komen aan bod. We testen improvisatie-oefeningen uit, onderzoeken hoe we tot de beste outcome van een opdracht kunnen komen, reflecteren over het tot stand komen van een voorstelling (rond een thema of juist: uit het niets) ...


    Methodiek
    • Ik ga zelf vertellen hoe ik het aanpak/ eigen ervaring
    • Al doende leert men / speelse opdrachten waarbij de docenten zelf ervaren
    • Uitwisseling
    Beurten
    • B: 11:30 tot 13:00
    Docenten
    • Eline George

    Inschrijven

    niet mogelijk

     

    Praktische info

    Datum

    • zaterdag 17 oktober 2020
    van 09:00u tot 13:00u

    Locatie

    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België

    Prijs

    € 55,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Gewoon Secundair Onderwijs

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    120

    Code

    D21-006