Afgelopen
Locatie: KU Leuven Campus Kulak, E. Sabbelaan 53, 8500 Kortrijk
Het is verplicht om een mondmasker op te zetten en de handen te ontsmetten bij het betreden van KU Leuven Campus Kulak Kortrijk. Hou ook de nodige afstand wanneer je aanschuift bij het binnenkomen. Dankjewel alvast!
Leraren derde graad aso
Inzicht in de verschillende opvattingen over zelfdoding in de oudheid, en duiding van het verschil tussen de antieke en moderne benadering van de problematiek.
In deze workshop kom je te weten hoe antieke filosofen dachten over zelfdoding. Ging het volgens hen om een heroïsche daad of was het net een teken van lafheid? Zijn de beroemde voorbeelden van gifbekers en warme baden representatief? Aan de hand van korte teksten van o.a. Plato, Aristoteles en Epicurus, leer je hoe diverse filosofische scholen zelfdoding verdedigden of veroordeelden. Tot slot ontdek je de belangrijkste verschillen tussen de antieke en moderne opvattingen over zelfdoding.
Lezing met hoge mate van interactie en uitgebreide mogelijkheid tot het stellen van vragen.
Basiskennis oudheid
Leraren eerste, tweede en derde graad
Verdieping van aspecten van huwelijksleven in de oudheid –- leerstof die aan bod kan komen in lessen antieke cultuur in de drie graden van het secundair onderwijs.
In deze sessie gaan we op zoek naar mannen en vrouwen die om een of andere reden afweken van het verwachtingspatroon voor huwelijk: (bewuste) singles of koppels met een ‘afwijkend’ leeftijdspatroon. Met markante (en vaak onbekende) tekstfragmenten gaan we op zoek naar achtergronden, motivaties, specifieke omstandigheden. We betrekken comparatief antropologisch onderzoek, en bekijken ook de joodse en christelijke invulling.
We gaan op zoek naar minder bekende aspecten van het Grieks-Romeinse huwelijk: facetten waar leerlingen en het grote publiek spontaan vragen over hebben.Voor wie aandachtig wil lezen en speuren, suggereren de antieke bronnen wel degelijk antwoorden.
Hoorcollege met vragen en discussie.
Leraren klassieke talen of geschiedenis, achtergrond van Grieks-Romeinse geschiedenis.
Leraren eerste graad
We geven invulling aan LPD 27: De leerlingen verwerken aspecten van de klassieke oudheid op een creatieve manier.
Na een inleiding waarin we het hebben over de praktische kanten (groepsindeling, te besteden lestijden, evaluatie) en valkuilen bij het opstellen van creatieve verwerkingsopdrachten, gaan we op zoek naar goede praktijkvoorbeelden om ons arsenaal aan opdrachten te verrijken.
De deelnemers hebben uit eigen ervaringen creatieve opdrachten die ze reeds gegeven hebben, of hebben daar in elk geval al over nagedacht.
Leraren eerste graad
Evaluatie en feedback is niet iets dat je enkel op het einde van een hoofdstuk of een trimester doet. Je bent er voortdurend mee bezig. Het is ook niet enkel de leerkracht die evalueert, maar ook de leerling kan daarin actief betrokken worden. In deze presentatie leg ik uit hoe ik in mijn lessen Latijn het roer volledig heb omgegooid om leerlingen meer autonomie en eigenaarschap te geven. Door hen vanaf het begin actief te betrekken in het hele leerproces, is het gemakkelijker om gerichte feedback en feedforward te kunnen geven. Je krijgt tal van voorbeelden hoe je dit in de praktijk kan aanpakken.
Presentatie
Leerlingen op een interactieve manier laten exploreren in de klassieke wereld in digitale 3D-vorm. Dit in functie van leerwinst en het creëren van leerhonger.
Leraren tweede en derde graad aso
Door films, tv-series en stripverhalen hebben vele mensen een verkeerd beeld van wat de Romeinen allemaal tussen de lakens uitspookten. Aan de hand van die clichés gaan we na hoe het er werkelijk aan toeging! Anderzijds proberen we ook lessen te trekken voor vandaag. Wat kunnen wij leren van hoe de Romeinen omgingen met seks en relaties?
Aan de hand van tal van beeldmateriaal en clichés wordt uitvoerig stilgestaan bij het intieme leven van de Romeinen. Er is ook ruimte voor discussie en vraagstelling.
Leraren tweede en derde graad aso
We bekijken hoe de Database of Byzantine Book Epigrams in de les geïntegreerd kan worden.
Teksten uit de oudheid zijn veelal tot ons gekomen via middeleeuwse manuscripten. Vaak voegden kopiisten voor of na de tekst, of zelfs in de marge, korte gedichtjes toe: ze prijzen de auteur, richten zich tot de lezer of uiten hun opluchting dat ze klaar zijn met hun kopieerwerk. Deze zogenaamde boekepigrammen bieden ons een unieke inkijk in de wereld van de manuscripten.
De Database of Byzantine Book Epigrams is dé digitale tool bij uitstek waarin Griekse boekepigrammen verzameld en onderzocht worden. Tegelijk kan de database in de klas gebruikt worden als startpunt voor het ontdekken van Byzantijnse manuscripten, en van de manier waarop de bekende klassieke werken in de middeleeuwen overgeleverd en gelezen werden. Deze sessie biedt een introductie op de database en het materiaal dat erin bewaard wordt. Aan de hand van voorbeelden wordt gedemonstreerd hoe boekepigrammen op een zinvolle manier in de les geïntegreerd kunnen worden.
Laptop of tablet
Welke opdrachten en oefeningen werken optimaal om met jongeren een expressief en theatraal onderzoek aan te gaan?
In deze workshop krijg je tools, oefeningen en tips om met jongeren te werken. Welke inspiratiebronnen zijn er? Hoe vertrek je vanuit een bestaand verhaal en laat je het toch helemaal van de jongeren zijn? Hoe kan je ervoor zorgen dat ze zelf vorm geven aan bv. Het verhaal van Odysseus?
Maar ook andere aspecten van theatermaken met jongeren komen aan bod. We testen improvisatie-oefeningen uit, onderzoeken hoe we tot de beste outcome van een opdracht kunnen komen, reflecteren over het tot stand komen van een voorstelling (rond een thema of juist: uit het niets) ...
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 55,00
Dag van
Classic
120
D21-006