De terminologie “4de wereld” is helaas een rauwe waarheid: de armsten leven in een andere wereld dan onderwijsmensen. Als buitenstaander hebben we weinig of geen voeling met die wereld … maar om een goede communicatie met hen te kunnen voeren is het belangrijk dat we ons leren in te leven in hun problemen.
In het eerste deel gaan we dan ook samen op verkenning in de wereld van de armsten: wat is “armoede” en hoe beïnvloeden hun levensomstandigheden de jongeren waarmee wij in klas op weg naar een diploma willen? Dit doen we zoveel mogelijk aan de hand van een gesprek met een papa/mama die in armoede leeft.
Daarna proberen we op basis van getuigenissen van de armsten onze communicatiemethoden aan te passen om respectvol met elkaar om te gaan en samen vooruit te komen.
Kan ook als plenair referaat gebracht worden.
Af te spreken:
Indien mogelijk steeds gecombineerd met een getuigenis van een ouder in armoede
Openheid om onbevooroordeeld op verkenning te gaan in de 4de wereld en op basis van die kennis te zoeken hoe we de communicatie tussen de 2 werelden kunnen optimaliseren.
Team
Classic
25
T22-175