Afgelopen
Timing:
08.30 uur: onthaal + leermiddelenbeurs
09.00 uur: werkwinkels beurt 1
10.30 uur: pauze + leermiddelenbeurs
11.00 uur: werkwinkels beurt 2
12.30 uur: einde
Met dank voor je begrip.
Leraren tweede en derde graad aso/kso/tso
Het doel is dat de leerkrachten concreet weten hoe ze het oplossen van problemen kunnen aanbrengen en aanleren aan hun leerlingen.
Het oplossen van problemen is binnen wiskunde een essentiële vaardigheid die ook in de nieuwe leerplannen nadrukkelijk aanwezig is. Vaak is dit een aandachtspunt bij een doorlichting.
In deze werkwinkel starten we met de omschrijving van wat een opgave al dan niet een probleem maakt.
Daarna overlopen we verschillende zoekstrategieën aan de hand van concrete voorbeelden.
We sluiten af met enkele praktische tips hoe je als leerkracht leerlingen kan helpen om (meer uitdagende) problemen toch te kunnen aanpakken.
We starten met een enkele problemen waarvoor we in groep een antwoord zoeken.
Daarna volgt een toelichting over de heuristieken met mogelijkheid tot interactie.
Leraren tweede en derde graad aso en tso
Leerkrachten wiskunde inspireren en motiveren om alternatieve werkvormen in te bouwen in hun lessen.
Activerend wiskundeonderwijs gaat ervan uit dat kennis beter beklijft wanneer leerlingen actief betrokken zijn bij het lesgebeuren en de leerstof. Een activerende werkvorm kan ingezet worden als motiverende starter, om voorkennis te activeren, om op een prettige en actieve manier met de leerstof aan de slag te gaan, om na te gaan wat er geleerd is, om samen te vatten, etc. Het doel is telkens hetzelfde: het (leer)plezier vergroten om een groter leerrendement te bekomen.
In deze werkwinkel maak je kennis met een verscheidenheid aan ontwikkelde activerende werkvormen die meteen én eenvoudig inzetbaar zijn in de klas.
In deze werkwinkel tonen 4 alumni van de lerarenopleiding wiskunde het materiaal dat ze uitgewerkt hebben doorheen hun opleiding.
Leraren tweede en derde graad
Deelnemers kunnen in een Notitieblokscherm applets combineren met abeeldingen, vrij tekenen en het omvormen van formules.
Je verkent de teken- en invoegtoepassingen van Notitieblok: afbeeldingen, tabellen, bestaande en lege applets en de wiskunde toepassing Graspable Math waarmee je kunt rekenen en vergelijkingen kunt omvormen en oplossen. Samen onderzoeken we hoe je Notitieblok als tool kunt gebruiken in je les of als mogelijkheid om leerlingen te laten tekenen en rekenen binnen Klaslokaal.
Zo kan je bv. in Notitieblok een les voorbereiden en een bordplan klaarzetten over meerdere pagina’s om actief in te werken. Je kunt Notitieblok ook gebruiken binnen GeoGebra Klaslokaal om in realtime te volgen hoe alle leerlingen in je klas een wiskundig probleem aanpakken, van mathematiseren over berekenen tot het formuleren van een antwoord. Tenslotte is Graspable Math een mooie tool om rekenvaardigheden te tonen en te oefenen.
We verkennen actief in Notitieblok de invoegtoepassingen en onderzoeken hoe we ze kunnen combineren tijdens een les bij het oplossen van wiskundige problemen.
We bekijken ook uitgewerkte voorbeelden uit de initiatiehandleiding.
Beperkte basiskennis GeoGebra volstaat.
Deelnemers brengen hun eigen laptop mee en kunnen inloggen met hun GeoGebra account of kunnen inloggen op GeoGebra.org met een ander account.
Deelnemers brengen hun eigen laptop mee en kunnen inloggen met hun GeoGebra account of kunnen inloggen op GeoGebra.org met een ander account.
Leraren tweede en derde graad aso/kso/tso
Didactische principes m.b.v. het gratis wiskundesofwarepakket geogebra omzetten naar de dagelijkse klaspraktijk.
Op welke manier kan GeoGebra ingezet worden om een aantal didactische principes te concretiseren naar de klaspraktijk. Hiervoor is een geogebraboek(website) ontwikkeld, www.karelappeltans.be
De behandelde didactische principes komen uit de boeken ‘Wijze lessen’ en ‘Volgens Barton’.
Eerst een algemene voorstelling van de site en de achterliggende didactische principes. Vervolgens kunnen de deelnemers zelf de site verkennen. Tot slot een gezamelijk discussiemoment om de pro’s en contra’s te bespreken.
De deelnemers beschikken aan het einde van deze workshop over de nodige kennis en methodieken om binnen hun eigen lespraktijk formatief handelen te implementeren.
Zowel de theoretische onderbouw als de praktijkvoorbeelden komen aan bod tijdens deze sessie. We leren een onderscheid maken tussen formatieve en summatieve evaluatie vanuit de theorie. De praktijkvoorbeelden helpen je om zelf een krachtige leeromgeving te ontwikkelen waar het leerproces van de leerlingen centraal staat. Hierbij worden verschillende tools aangeboden die je bij dit proces ondersteunen.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden leer je verschillende methodieken kennen om actief aan de slag te gaan met formatief handelen in de eigen lespraktijk.
Leerkrachten die op zoek zijn naar verduidelijking over de begrippen formatief en summatief evalueren en hoe je in de praktijk doelbewust formatief evalueert.
Deelnemers brengen hun eigen laptop mee.
Leraren tweede graad aso
De deelnemers maken kennis met mooie oefeningen die ze in hun wiskundelessen kunnen inlassen.
Losse oefeningen met als gemeenschappelijk kenmerk dat wij ze mooi vinden.
We verzamelden enkele duidelijke oefeningen op de gewone leerstof, niet bedoeld om iets nieuws in te leiden of ook niet als onderzoeksopdracht. Gewoon inspirerende oefeningen voor de tweede graad die we graag delen met de deelnemers.
Het zijn oefeningen waarmee een stukje differentiatie mogelijk is. De oefening kan bijvoorbeeld gedeeltelijk of volledig opgelost worden. Of er is meer dan één oplossing mogelijk. Of na het oplossen kan er nog worden nagedacht over een veralgemening of een variant. De oefeningen zijn bruikbaar in een les, als huiswerk of op een toets (maar de nadruk ligt zeker niet op evaluatie).
De deelnemers krijgen de kans om deze oefeningen op te lossen.
Leraren tweede graad
Na deze sessie hebben de deelnemers zicht op de mogelijkheden en didactische aanpak van Geogebra bij het leerstofonderdeel statistiek in de tweede graad.
De sessie zal een demosessie zijn. De deelnemers kunnen achteraf wel de gebruikte bestandjes downloaden.
Leraren tweede graad aso/tso
Na deze nascholing
Met grafen kun je complexe situaties modelleren die heel relevant zijn in onze maatschappij: metronetwerken, routeplanners, sociale netwerken, het internet… Grafentheorie is wiskundig heel rijk en is tegelijk erg toegankelijk. Met een klein beetje basiskennis kun je al snel mooie redeneeroefeningen maken en net dat maakt het een interessant onderwerp voor in de klas. Ook leerlingen die niet vaardig zijn in algebra, kunnen met grafen snel tot echt wiskundige denkactiviteiten komen.
Problemen oplossen met grafen is een nieuwe eindterm in de tweede graad. Voor heel wat leraren is dit onderwerp onbekend of uit het oog verloren. Via een reeks uitdagende probleempjes die je rechtstreeks in de klas kunt gebruiken, verkennen we in deze workshop de basisbegrippen en -concepten uit de grafentheorie. Bovendien leggen we de link met de lessen algoritmiek: we onderzoeken enkele bekende algoritmen waarmee we problemen kunnen oplossen die worden gemodelleerd met grafen.
De deelnemers lossen zelf enkele kleinere problemen op met grafen. Dit wordt afgewisseld met een bespreking van deze problemen door de lesgever. De historische context en sommige algoritmen worden door de lesgever gepresenteerd.
Schrijfgerei en notitieblok
Leraren tweede graad aso/tso
Studierichtingen met gevorderde wiskunde (leerplan C) in de tweede graad
De deelnemers krijgen een beter inzicht in de doelstellingen in verband met complexe getallen uit het leerplan C voor wiskunde in de tweede graad.
In het leerplan voor de studierichtingen economische wetenschappen, Grieks-Latijn, Latijn, natuurwetenschappen en technologische wetenschappen komt het onderwerp complexe getallen aan bod. Voor veel leerkrachten is dat een nieuw onderdeel. In deze sessie verken je de wereld van de complexe getallen. Je krijgt zowel een inhoudelijke inkijk als suggesties voor didactische aanpak. Er wordt specifiek ingezoomd op de doelstellingen die volgens het leerplan gerealiseerd moeten worden. Dit gebeurt vanuit de ervaring van het behandelen van complexe getallen in de tweede graad in de vroegere studierichting industriële wetenschappen.
Doceren met interactie van de deelnemers.
Leraren tweede graad aso/tso (doorstroomfinaliteit)
Logica en bewijzen zijn verrassend leuke nieuwigheden in modernisering. Met deze navorming willen we alle aanwezigen handvaten aanreiken om er zowel inhoudelijk als didactisch bevlogen mee om te gaan.
In deze navorming frissen we de kennis van de aanwezigen op over de nieuwe inhouden rond logica (waarheidstabellen, logische poorten & omgangstaal vs wiskundetaal) en laten we zien hoe je deze nieuwe inhouden op een zinvolle manier kan inbedden in je lessen met aangepaste werkvormen.
Daarnaast leggen we de link met bewijsvoeringen. Wie aan bewijzen denkt in de tweede graad, komt snel terecht bij klassiekers zoals de irrationaliteit van wortel 2, de stelling van Thales, gelijkvormigheidskenmerken,… Toch zijn er vele andere bewijsjes mogelijk als alternatief of aanvulling op deze klassiekers. In het nieuwe curriculum is aandacht voor het opstellen van een wiskundig bewijs verplicht, maar de keuze van concrete bewijzen volledig vrij. Daarom bieden we de aanwezigen tal van inspiratie voor een zinvolle leerlijn rond bewijsjes, die je kan aanpassen aan je leerlingenpubliek. We steunen hiervoor op tal van vakdidactisch onderzoek rond dit thema.
De heel praktische insteek van de hele nascholing zorgt ervoor dat je meteen aan de slag kan in je lessen.
Heel interactieve lezing waarin de deelnemers regelmatig zelf moeten nadenken of opdrachten volbrengen.
Basisnotie van logische operatoren.
Leraren derde graad leerplan A aso
Hoe kunnen we leerlingen voorbereiden op het zelfstandig maken van oefeningen, zowel in het licht van komende toetsen en proefwerken als bij de voorbereiding tot het hoger onderwijs?
In deze werkwinkel stellen we het portfolio wiskunde voor, een werkvorm waarbij
Bij het portfolio wiskunde krijgt de leerling een hoofdrol bij het `managen' van het leerproces. De leerling laat zien welke oefeningen hij/zij gemaakt heeft, of deze verbeterd zijn en hoe hij/zij reflecteert op de fouten. De portfoliomap geldt hierbij als bewijsstuk. Bij een onvoldoende op toets of proefwerk kan het portfolio inzicht geven waar het studieproces fout loopt.
Na een uiteenzetting van het beoogde doel en de werkwijze van de nieuwe werkvorm, krijgen de deelnemende leerkrachten de kans om een variatie van portfoliomappen met 1497 oefeningen over de (reguliere) leerstof wiskunde uit de derde graad ASO leerplan a in te kijken, alsook om alle uitgewerkte oplossingen digitaal te verkrijgen.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 55,00
Dag van
Classic
300
D22-011