Webinar - School maken in coronatijden
Leiding geven aan bang zijn, angst hebben, goesting hebben en ertegenaan gaan, op school en in de klas

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Doelstellingen
De bedoeling van dit webinar is om directies te inspireren, te ondersteunen om (blijvend) te innoveren en om hun team te helpen veerkrachtig te zijn. 
Inhoud

Consistentie is de speelplaats van saaie geesten

  • Wat is het onderscheid tussen ‘bang zijn’ en ‘angst hebben’. Hoe gaan wij hier mee om? Hoe geven wij onszelf, collega’s, leerkrachten, leerlingen en ouders hoop en perspectief? 
  • De coronacrisis zet heel veel druk op scholen en hun inwoners. Iedereen is daar naar best vermogen en met heel veel inspanningen mee omgegaan. Nu, ‘naar best vermogen’ is niet altijd ‘op de best mogelijke manier’ en ‘met veel inspanningen’ betekent niet altijd ‘efficiënt’. Dus…?
  • Helpt veerkracht echt in deze tijden? En kan je het leren? Niet alleen mensen zijn veerkrachtig. Ook scholen kunnen dat zijn.  Hoe dan? 
  • Hoe lang luister je naar een expert en wanneer neemt leiderschap over?   
  • Hoe motiveren wij onze leerkrachten, ouders, leerlingen en onszelf als directies? 
  • Wat is een opportuniteit die wij zouden moeten omarmen, wat is ballast waar wij best geen energie aan verspillen? Hoe weet (en meet) je dat? 
  • De schoolcultuur bepaalt werking van en kwaliteit in de klas. Hoe zit dat juist? Hoe ga je er concreet mee aan de slag? En hoe bepalend is (het gedrag van) de directeur voor de schoolcultuur?   
  • Hoe krijgen wij onze leerkrachten mee? Hoe krijgen wij onze directies mee? Hoe krijgen wij de ouders mee wanneer zaken continu veranderen? Wat betekent ‘wendbaarheid’, ‘snelle innovatie’ en ‘snel leren’ in de context van scholen en klassen? 
  • Waarom is continu veranderen het beste vaccin tegen en in nieuwe coronatijden?  
  • Krijgen wij voldoende/de juiste ondersteuning onze Raad van Bestuur? En wat kan je er aan doen?  
  • Welke invloed hebben deze coronatijden op de visie, strategie en structuur van de school?  
  • Een school is geen democratie. Sterk leiderschap is cruciaal in, maar vooral buiten coronatijden.
  • Kristof De Witte, onderwijseconoom van de KULeuven stelt voor om de autonomie van de scholen tijdelijk af te nemen in dit coronatijdperk. Heeft hij gelijk? 
  • Philip Brinckman, recent benoemd tot hoofd van de experten groep kwaliteit Vlaams onderwijs, krijgt de wind van voor van 500 leerkrachtenopleiders. Hebben zij gelijk? En gebruikt hij de coronacrisis om zijn standpunten erdoor te krijgen?  


Recente ervaringen

De inhoud is niet alleen gebaseerd op onze jarenlange samenwerking met scholen vóór deze crisis maar vooral op onze ondersteuning van scholen tijdens de coronamaanden van begin maart tot midden juni. 

Expert

Peter Rosseel. Peter is deeltijds verbonden van de KULeuven waar hij gastcolleges geeft aan de studenten criminologie en psychologische en pedagogische wetenschappen. Peter is ook de directeur van een spin-off van de KULeuven. Hij reist de wereld rond om organisaties –ook scholen– bij te staan m.b.t. (complexe) uitdagingen rondom strategie, strategie implementatie, verandering, digitale transformatie, leiderschap en leren. 8 weken lang was Peter lid van de Covid-19 crisiscel van de Intensieve Zorgen van het Universitair Ziekenhuis in Brussel.            


Een initiatief van MCR, een spin-off van de KULeuven in samenwerking met Eekhout Academy en KULAK.

Methodiek
  • Tips en hulpmiddelen die direct bruikbaar zijn in jouw school- en klasomgeving. 
  • Technologisch eenvoudig en zeer kwalitatief dankzij het gebruik van de ‘virtual classroom’ van de KULAK. De link om deel te nemen wordt vooraf doorgestuurd naar het mailadres waarmee je de inschrijving hebt vervolledigd.
  • Interactief op jouw maat: je mag gewoon luisteren, genieten en heel veel leren van onze gepassioneerde expert/spreker. Maar je kan ook actief deelnemen vanuit je kot of school. 
  • De inhoud wordt mee opgebouwd aan de hand van vragen vooraf door de school of deelnemers gesteld en/of door aanwezigen tijdens de debatten. 
  • Daardoor kan rekening gehouden worden met de eigenheid van jouw school en dus met jouw school- en klascultuur.
  • Elke deelnemer krijgt achteraf 1u. de tijd om individueel een gesprek te hebben met Peter Rosseel en zijn/haar vragen voor te leggen m.b.t. de eigen school en klascontext. Deze mogelijkheid is geldig tot 15 september. 

Edities

Code Sessies Status
I21-097-A
donderdag 18 juni 2020
16.00u tot 17.30u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Peter Rosseel

Aantal edities

1

Prijs

€ 15,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

40

Code

I21-097