Inhoud
Consistentie is de speelplaats van saaie geesten
- Wat is het onderscheid tussen ‘bang zijn’ en ‘angst hebben’. Hoe gaan wij hier mee om? Hoe geven wij onszelf, collega’s, leerkrachten, leerlingen en ouders hoop en perspectief?
- De coronacrisis zet heel veel druk op scholen en hun inwoners. Iedereen is daar naar best vermogen en met heel veel inspanningen mee omgegaan. Nu, ‘naar best vermogen’ is niet altijd ‘op de best mogelijke manier’ en ‘met veel inspanningen’ betekent niet altijd ‘efficiënt’. Dus…?
- Helpt veerkracht echt in deze tijden? En kan je het leren? Niet alleen mensen zijn veerkrachtig. Ook scholen kunnen dat zijn. Hoe dan?
- Hoe lang luister je naar een expert en wanneer neemt leiderschap over?
- Hoe motiveren wij onze leerkrachten, ouders, leerlingen en onszelf als directies?
- Wat is een opportuniteit die wij zouden moeten omarmen, wat is ballast waar wij best geen energie aan verspillen? Hoe weet (en meet) je dat?
- De schoolcultuur bepaalt werking van en kwaliteit in de klas. Hoe zit dat juist? Hoe ga je er concreet mee aan de slag? En hoe bepalend is (het gedrag van) de directeur voor de schoolcultuur?
- Hoe krijgen wij onze leerkrachten mee? Hoe krijgen wij onze directies mee? Hoe krijgen wij de ouders mee wanneer zaken continu veranderen? Wat betekent ‘wendbaarheid’, ‘snelle innovatie’ en ‘snel leren’ in de context van scholen en klassen?
- Waarom is continu veranderen het beste vaccin tegen en in nieuwe coronatijden?
- Krijgen wij voldoende/de juiste ondersteuning onze Raad van Bestuur? En wat kan je er aan doen?
- Welke invloed hebben deze coronatijden op de visie, strategie en structuur van de school?
- Een school is geen democratie. Sterk leiderschap is cruciaal in, maar vooral buiten coronatijden.
- Kristof De Witte, onderwijseconoom van de KULeuven stelt voor om de autonomie van de scholen tijdelijk af te nemen in dit coronatijdperk. Heeft hij gelijk?
- Philip Brinckman, recent benoemd tot hoofd van de experten groep kwaliteit Vlaams onderwijs, krijgt de wind van voor van 500 leerkrachtenopleiders. Hebben zij gelijk? En gebruikt hij de coronacrisis om zijn standpunten erdoor te krijgen?
Recente ervaringen
De inhoud is niet alleen gebaseerd op onze jarenlange samenwerking met scholen vóór deze crisis maar vooral op onze ondersteuning van scholen tijdens de coronamaanden van begin maart tot midden juni.
Expert
Peter Rosseel. Peter is deeltijds verbonden van de KULeuven waar hij gastcolleges geeft aan de studenten criminologie en psychologische en pedagogische wetenschappen. Peter is ook de directeur van een spin-off van de KULeuven. Hij reist de wereld rond om organisaties –ook scholen– bij te staan m.b.t. (complexe) uitdagingen rondom strategie, strategie implementatie, verandering, digitale transformatie, leiderschap en leren. 8 weken lang was Peter lid van de Covid-19 crisiscel van de Intensieve Zorgen van het Universitair Ziekenhuis in Brussel.
Een initiatief van MCR, een spin-off van de KULeuven in samenwerking met Eekhout Academy en KULAK.