Afgelast
Veel schrijfmethodes pakken het leren schrijven op een vrij cognitieve manier aan. Maar het kan ook anders: bij het aanbrengen van elke schrijfletter bieden we een divers aanbod aan activiteiten waaraan de kinderen plezier beleven. Er is een link met de belevingswereld van het kind, met klasthema’s en/of met de leesmethode van de school.
We kiezen ervoor om te werken met versjes, ritmiek, een spel, leuke bewegingen, een verhaal en/of een knutselactiviteit, … waarbij de beleving wordt weergegeven in een mooie tekening.
We geloven erin dat een van die vormen van ‘plezier beleven’ zal aanslaan bij het kind. Een beelddenker, een woorddenker, een voeler, een muzikaal kind, … elk beginnend schrijvertje vindt hierin zijn gading.
We zochten ook naar een aangename manier om de kinderen bewust te maken van de schrijflijnen/schrijfhoogtes om de leesbaarheid te verbeteren.
Differentiatie: je kan ‘Schrijf met heel je lijf’ ook aanbieden als extra ondersteuning, remediëring of differentiatie. Denk hierbij aan de ontwikkelingsbehoefte van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong of aan kinderen die het schrijfspoor moeilijk automatiseren.
Meer info op www.schrijfletters.be
Opmerking: De kleuterleidster(st)ers die de workshop reeds volgden, gaven aan dat het zinvol is om dit samen met de collega van het eerste leerjaar te doen. Op die manier kan er een mooie doorstroming gerealiseerd worden tussen kleuter en lagere school.
Leraren eerste leerjaar, kleuterjuffen -en meesters van de oudste groep, logopedisten, kinesisten, ergotherapeuten, zorgondersteuners, directies, ouders… die durven loskomen van een klassieke (cognitieve) schrijfmethode.
Code | Sessies | Status | ||
---|---|---|---|---|
I22-067-A Afgelast |
|
niet mogelijk |
0
€ 59,00
Individu
Classic
20
I22-067