Afgelopen
Programma:
Het ezelsoor van het Lam Gods
Gregoriaans en polyfonie aan het einde van de vijftiende eeuw
Zoals wel vaker in dergelijke kunstwerken, zijn op het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck musicerende engelen te zien. Een deel ervan zingt, een ander deel bespeelt instrumenten — of ze zijn van plan dat te doen; ze lijken even te wachten tot de organist uitgespeeld is. In ‘Het ezelsoor van het Lam Gods’ gaan we op zoek naar wat deze engelen zingen en spelen. Hemelse muziek, wellicht, muziek die wij als stervelingen niet kunnen horen. Maar welke muziek zouden de gebroeders Van Eyck zelf gehoord kunnen hebben? Hoe zag de muzikale wereld eruit in de late vijftiende eeuw? In welke tradities was deze muziek geworteld, en tot welke muzikale wereld zou een en ander doorgroeien?
Doelstelling: een introductie tot de bronnen van de vocale muziek aan het eind van de middeleeuwen; meer in het algemeen een beeld van de westerse muziek van voor 1600 aan de hand van enkele casussen.
Methodiek: lezing
2500 jaar Europese kunstgeschiedenis. Nieuwe benaderingen
Aan de hand van enkele thema’s wordt dieper ingegaan op transhistorische aspecten van de Europese kunstgeschiedenis en wordt duidelijk hoe die nog steeds een impact heeft op de hedendaagse beeldcultuur, in het bijzonder bij jongeren (Instagram, TikTok, …)
Doelstelling: inzicht in transhistorische aspecten van de Europese kunstgeschiedenis
Methodiek: lezing met ruimte voor vragen en discussie
Code | Sessies | Status | ||
---|---|---|---|---|
I22-192-A |
|
niet mogelijk |
1
€ 55,00
Individu
Classic
200
I22-192