Afgelopen
Timing:
08.30 u. - 09.00 u.: onthaal
09.00 u. - 10.30 u.: plenumreferaat 1 - Joren Vermeersch
10.30 u. - 12.00 u.: plenumreferaat 2 - Tim Puttevils
12.00 u. - 13.00 u.: broodjeslunch met koffie, frisdrank en water
13.00 u. - 14.30 u.: werkwinkels: beurt 1
14.30 u. - 16.00 u.: werkwinkels: beurt 2
Locatie: d'Abdij Brugge, Baron Ruzettelaan 435, 8310 Assebroek
Het is verplicht om een mondmasker op te zetten en de handen te ontsmetten bij het betreden van d'Abdij. Hou ook de nodige afstand wanneer je aanschuift bij het binnenkomen. Dankjewel alvast!
Helaas kunnen we in d'Abdij de leermiddelenbeurs niet coronaproof organiseren.
PowerPointpresentatie met pakkende beelden en grafieken
Dit plenumreferaat is gebaseerd op het vierde volume in de reeks Historisch denken. Dit boek bestaat uit twee delen. Het eerste biedt op bevattelijke wijze een aantal recente wetenschappelijke inzichten uit de archeologie, antropologie en geschiedenis, over de prehistorische mens en samenleving. In het tweede deel worden die inzichten didactisch vertaald naar een lessenreeks voor leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs, helemaal conform de nieuwe eindtermen voor geschiedenis, waarbij historisch denken centraal staat. Deze sessie zoomt enkel in op deel 2.
Enige kennis van de vernieuwde eindtermen historisch bewustzijn is handig om de didactische voorbeelden beter te kunnen plaatsen.
Geïnspireerd raken door / kennismaken met enkele handige gratis tools.
Sedert enkele jaren zijn heel wat leerkrachten op zoek naar kwaliteitsvolle digitale applicaties die aangepast zijn aan het Vlaamse onderwijscurriculum. Om de leerlingen van nu voor te bereiden op de maatschappij van de toekomst moeten we immers op een doordachte en correcte manier durven inzetten op hedendaagse tools, die differentiatie en interactie mogelijk maken, de motivatie verhogen, de leerprestaties verbeteren en het leerproces efficiënter maken. Met deze beperkte selectie uit het vaak onoverzichtelijke aanbod aan tools willen we een overzicht van gebruiksvriendelijke ICT geven, die innovatieve werkvormen in de klas faciliteert, het zelfstandig en actief leren bevordert en zo het leerrendement verhoogt.
Workshop
De deelnemers brengen hun eigen laptop mee.
De workshop heeft als doel om een inzicht te geven in het huidige onderzoek naar Romeinse wegen in West- en Oost-Vlaanderen en met name de nieuwe bronnen en methoden die daarbij gebruikt worden.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio West-Vlaanderen d'Abdij Brugge
Baron Ruzettelaan 435
8310 ASSEBROEK, België
€ 100,00
inclusief broodjeslunch
Dag van
Classic
75
D21-004