Een van de krachtlijnen van het leerplanconcept ZILL van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen is het harmonisch ontwikkelen van elke leerling : hoofd , hart en handen.
Dat betekent dat we samen investeren in de ontwikkeling van kennis, vaardigheden, attitudes en inzicht die de kinderen nodig hebben om zelfredzaam en gelukkig te functioneren in de hen omringende wereld.
De gids is de leraar geholpen door het ordeningskader van ZILL.
Leren omgaan met vreugde en verdriet hoort bij de schoolse opdracht. Iets leren hierover en hoe men mensen hierin kan helpen is minstens zo nuttig als de vakken die we leren. Het is van groot belang dat kinderen weten dat gevoelens ‘mogen’ en ‘horen’ en hoe je daar als leerkracht mee omgaat is daarbij heel bepalend!
De school is vaak de enige onveranderlijke factor bij verlies en daardoor biedt ze veiligheid en structuur aan het kind. De levenslessen van troosten, rouwen, gevoelens tonen, verbinden en herinneren vinden we niet terug in de leerboeken.
We gaan dieper in op wat rouwen is. We staan stil bij de verschillende rouwtaken. We hebben het over de aanpak van verdriet en ik reik een aantal haalbare zillige werkvormen aan.
Deze vorming is bedoeld als een sessie van drie uur, maar een lezing van ongeveer 1 uur tijdens personeelsvergaderingen is ook mogelijk.
De doelgroep kan ook aangepast worden, bv. een sessie op maat van het internaat, ...
Team
Classic
25
T21-069