Leerlabo Sterk in STEM!
Hoe pak je STEM op een duurzame manier aan in de basisschool?

Afgelast

Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit Vives Hogeschool,
powered by Eekhout Academy

Doelstellingen
  • Je verwerft inzichten en vaardigheden voor het opzetten van STEM-activiteiten in de basisschool op basis van het stimuleren van creativiteit in ontwerp en onderzoek.
  • Je neemt een onderzoekende, reflectieve attitude aan die helpt om iedere dag de kinderen te stimuleren in hun onderzoekende houding.
Inhoud

Wat is nu precies STEM? En onderzoekend leren? En wat kan het betekenen voor wetenschap, techniek en wiskunde in de klas? En hoe zit het dan met de integratie ervan binnen wereldoriëntatie? In dit leerlabo gaan we op zoek naar wat onderzoekend leren kan betekenen voor een geïntegreerde STEM-aanpak in de basisschool.

Vanuit een aantal authentieke klassituaties duiken we de wereld in van onderzoek en ontwerp. We gaan aan de slag met diverse STEM-activiteiten voor verschillende leeftijdsgroepen. We bouwen zo een transparante methodiek op die je kunt inzetten in jouw klaspraktijk. We focussen hierbij vooral op hoe je bij de kinderen probleemoplossend denken en handelen kan stimuleren met aandacht voor creativiteit.

Tijdens het leerlabo reiken we tools aan die je kunt inzetten om je klaspraktijk te verrijken via een STEM-aanpak. Je gaat zelf aan de slag in je eigen klaspraktijk om in een volgend leerlabo hierover ervaringen uit te wisselen met de andere cursisten. Op die manier treed je je eigen praktijk onderzoekend tegemoet en wordt jouw onderzoekende, reflectieve houding gestimuleerd, wat je helpt om elke dag de kinderen te stimuleren in hun onderzoekende houding.


Methodiek

Een leerlabo is opgebouwd rond een reeks van zes sessies waarin de deelnemers samen met de leercoach een centraal thema uitdiepen. Per samenkomst wordt gefocust op een subthema. De deelnemers toetsen de kennisuitdieping aan de praktijk. Deze experimenteeropdrachten worden besproken in de leergroep. In een leerlabo wordt dus zowel geleerd als geëxperimenteerd. Inzicht en leerervaring worden gedeeld, besproken en verfijnd. We stellen een e-platform ter beschikking met syllabus en materialen van en voor de groep.

Edities

Code Sessies Status
I22-098-A Afgelast
woensdag 29 september 2021
14.00u tot 17.00u
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
woensdag 20 oktober 2021
14.00u tot 17.00u
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
donderdag 25 november 2021
14.00u tot 17.00u
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
woensdag 9 februari 2022
14.00u tot 17.00u
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
woensdag 23 maart 2022
14.00u tot 17.00u
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
donderdag 28 april 2022
14.00u tot 17.00u
KH VIVES Campus Kortrijk
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Kristof Van De Keere
  • Stephanie Vervaet

Aantal edities

0

Prijs

€ 360,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Leerlabo

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •          Tweede kleuter
  •          Derde kleuter
  •       Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

12

Code

I22-098