De basisprincipes van het Kagan Coöperatieve concept specifiek voor leraren wiskunde secundair onderwijs

Doelstellingen
  • Visie op coöperatief leren kennen
  • Kagan Structuren leren kennen en toepassen
  • Inzicht verwerven hoe je via het Kagan concept kan werken aan de verwerking van de kennis en informatie, de sociale vaardigheden, de communicatie- en de denkvaardigheden, alsook de groepsdynamische processen.
Inhoud

Heel wat onderzoek bevestigt dat samenwerkend leren het leren van élke leerling intenser en krachtiger maakt. Samenwerking tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. De leeromgeving moet veilig en interactief zijn, leerlingen moeten elkaar nodig hebben om een opdracht uit te voeren zonder dat ze zich achter iemand verschuilen (meeliften).

Het Coöperatief Leren werd ontwikkeld door Dr. Spencer Kagan en is gebaseerd op een gestructureerde, gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde groepen.

Binnen de heterogeniteit van de groep geniet élk kind. Studies hebben uitgewezen dat via de Kagan structuren niet alleen de zwakkere leerlingen leerwinst boeken, maar dat ook de middengroep en de sterke leerlingen fiks vooruit gaan. De leerwinst wordt gecreëerd doordat de leerlingen samen gestructureerd discussiëren over de leerstof, samen zoeken naar oplossingen, elkaar uitleg geven en elkaar aanvullen.

Kagan structuren zijn krachtige instrumenten om inzichten en theorie te vertalen naar de praktijk. Ze hebben een diepgaande impact op het leerproces en de daaruit voortvloeiende positieve leerresultaten door de manier waarop we de leerstof aanbrengen te veranderen en niet de leerstof zelf.


Deze driedaagse opleiding is door haar opbouw zowel geschikt voor beginners als voor wie al eerder een algemene Kagan-opleiding volgde.

Alle structuren en voorbeelden worden toegepast op diverse wiskundige domeinen uit de eerste, tweede en derde graad.

Methodiek

Het is een interactieve vorming waar de deelnemers de Kagan structuren ervaren en oefenen tijdens de les.

Beginsituatie

De vorming is duidelijk bedoeld voor leraren wiskunde van het secundair onderwijs.

Edities

Code Sessies Status
I22-139-A
woensdag 19 januari 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 19 januari 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 16 februari 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 16 februari 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 30 maart 2022
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
woensdag 30 maart 2022
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Art de Co vzw

Aantal edities

1

Prijs

€ 360,00

Broodjeslunch inbegrepen

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs
  •       Eerste graad
  •       Tweede graad
  •       Derde graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

24

Code

I22-139