Nieuwe inzichten - Ik like dus ik stem: politiek gedrag op sociale media
Het gebruik van data mining technieken om politiek gedrag op sociale media te onderzoeken

Nieuw dit schooljaar

Afgelast

Doelstellingen
Inzicht in wetenschappelijke studies rond het politiek gebruik van sociale media zoals Facebook en Twitter.
Inhoud

De bestorming van het Amerikaanse Capitool in januari 2021 illustreert op dramatische wijze de impact van sociale media op onze samenleving en politiek. Sociale media algoritmes kunnen potentieel bijdragen aan het versterken van politieke polarisatie en extremen. Tegelijkertijd biedt de digitale revolutie ook nieuwe kansen voor empirisch onderzoek. De digitale voetsporen die we allemaal achterlaten op het internet kunnen wetenschappers helpen om menselijk gedrag en interacties beter te begrijpen. Deze sessie toont aan de hand van enkele recente wetenschappelijke studies hoe data mining technieken ingezet kunnen worden om politiek gedrag te onderzoeken aan de hand van sociale media gegevens.


Stiene Praet promoveerde in juni 2021 als doctor in de toegepaste economische wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Als lid van de vakgroep Applied Data Mining werkt ze gedurende haar doctoraat ook nauw samen met de vakgroepen Politieke Wetenschappen, Communicatie Wetenschappen en Computerlinguistiek. In haar doctoraal proefschrift toont ze aan hoe data mining technieken ingezet kunnen worden om politiek gedrag op sociale media te bestuderen.

Methodiek

PowerPointpresentatie met academische resultaten met tussendoor/achteraf tijd voor vragen.

De deelnamelink zal vooraf verstuurd worden naar het mailadres waarmee je de inschrijving voltooid hebt.

Edities

Code Sessies Status
I22-190-A Afgelast
dinsdag 25 januari 2022
19.30u tot 20.30u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Stiene Praet

Aantal edities

0

Prijs

€ 35,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs
  • Hoger Onderwijs
  • Deeltijds Kunstonderwijs
  • Volwassenenonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Alle geïnteresseerden

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I22-190