Afgelast
We kunnen de Dag van Nederlands helaas niet organiseren omdat we momenteel te weinig inschrijvingen hebben. We plannen deze studiedag opnieuw in (periode oktober 2022).
Timing
13u00 – 13u30: onthaal + leermiddelenbeurs
13u30 – 14u00: Samoerai
14u00 – 15u00: plenumreferaat door Lode Lauwaert
15u00 – 15u30: pauze + leermiddelenbeurs
15u30 – 17u00: workshops
Het doel is om enkele morele problemen met AI van naderbij te bekijken, en na te gaan of die radicaal nieuw zijn.
We bekijken zeven problemen met slimme technologie: misbruik, privacy, morele verantwoordelijkheid, transparantie, bias, duurzaamheid en veiligheid.
leraren eerste en tweede graad
Hoe woke zijn jouw leerlingen? Hoe divers is jouw klas? En hoe maatschappelijk bewust ben jij als leraar? Beroeren de Black Lives Matterbeweging en de klimaatmarsen de jongeren in jouw school of merk je vooral een onverschillige of zelfs xenofobe houding? Eén ding is zeker: de nieuwe leerplannen Nederlands voor de eerste graad secundair onderwijs kiezen resoluut voor een nieuw speerpunt: identiteit in diversiteit. Literatuuronderwijs, ook in de B-stroom, moet daarbij mogelijkheden bieden om te werken rond een positief talige en culturele houding. Maar hoe pak je dat concreet aan? En hoe kunnen we ondertussen het dalende leesniveau en -plezier ombuigen in heterogene klassen met anderstalige of taalzwakkere jongeren?
leraren tweede graad aso-tso
In het nieuwe leerplan Nederlands van de tweede graad zit de nieuwe component ‘identiteit in diversiteit’. De doelen die hieraan gekoppeld zijn, zijn geen doelen om geïsoleerd aan te pakken, maar ze bieden heel wat mogelijkheden om er geïntegreerd met taalbeschouwing (en ook literatuur) mee aan de slag te gaan. In deze sessie krijg je enkele aanzetten om taal en diversiteit (in brede zin) te leren verkennen.
Je krijgt voorbeelden van aanpak.
leraren eerste en tweede graad
Een ethische reflectie bij leerlingen omtrent cyberpesten kunnen begeleiden in een groepsgesprek.
Er wordt een mogelijke manier van gespreksvoering in groep verkend omtrent cyberpesten. Hoe kan je als leerkracht, op het moment dat je diep geraakt kan zijn door een gebeurtenis als cyberpesten, toch het gesprek proberen open te houden en zo een ethische reflectie faciliteren. Elementen uit de Socratische gespreksvoering worden als inspiratiebron benut.
We werken aan de hand van concrete casussen van de deelnemers. Tijdens de workshop voeren we ook effectief een gesprek aan de hand van een rollenspel.
Bereidheid om mee te reflecteren
De deelnemers krijgen inzicht in hun digitale werktijd en leren hieraan
grenzen te stellen.
Als iets onze samenleving in een absolute wurggreep houdt, dan is het niet dat virus dat op dit moment vurig rond zich heen slaat, maar wel onze smartphone. Zit hij niet in onze achterzak, dan ligt hij onder ons hoofdkussen. Geeft hij ook daar niet thuis, dan kleeft hij gegarandeerd aan 1 van onze handen. De vergroeiing nabij... Maar ons omringen binnen de anderhalve meter? Check!
Ook ons schoolse leven heeft op die manier geen uit-knop meer. Smartschoolberichten van collega’s, ouders en leerlingen rollen ongefilterd ons leven binnen. Op elk moment van de dag zijn we bereikbaar via tal van digitale kanalen. We staan voortdurend op ON. Mentale rust in de digitale wereld is soms ver zoek.
In deze workshop bieden we praktische oefeningen, tips en inzichten aan die de leraar een inkijk geven in zijn digitale werktijd én hem op weg helpen naar een (schools) leven in digitale balans.
Gesprek, individuele oefeningen, sjablonen ...
leraren tweede en derde graad bso-tso
Leraren op weg zetten om het met hun leerlingen over sexting te hebben.
Hoe leer je leerlingen bewust worden van de gevolgen van het doorsturen van naaktbeelden?
Hoe kun je leerlingen de gevaren van sexting laten ervaren?
Hoe leer je leerlingen op een goede manier omgaan met het krijgen van seksueel getinte foto’s, video’s en berichten?
Hoe leer je jongeren op een veilige manier aan sexting doen?
…
Interactief hoorcollege
Iedere deelnemer schrijft minimum 4 Bars (lees: regels) volgens het standaard AABB stramien.
Korte introductie m.b.t. de Hip Hop ‘cultuur’
Tips & tricks: Ritme & Rijm
Uitvoering: zelf een rap schrijven
Pen en papier
Leraren eerste en tweede graad
Onze leerlingen liggen al lang niet meer wakker van de gegevens die ze ongemerkt over zichzelf prijsgeven op het wereldwijde net. Dat baart ons als volwassene zorgen, want wij hebben op dat vlak andere en veiligere tijden gekend. Hoe maken we hen weer privacy-bewust?
Hoe helpen we onze leerlingen om zich bewust te zijn van de gevaren hiervan? Hoe helpen we hen om wat voorzichtigheid aan boord te leggen met wat ze over zichzelf en anderen prijsgeven op het net? Hoe helpen we hen om hierin eigen grenzen en stellen en rekening te houden met andermans grenzen? Hoe kun je als leraar de schat aan (didactisch) materiaal en informatie rond mediawijsheid en privacy dat te vinden is voor onze leerlingen (taaloverstijgend) hiervoor inzetten tijdens de lessen Nederlands of de basisoptie moderne talen?
Informatief met een beperkt aantal korte, interactieve opdrachten tussendoor.
Leraren die nog niet veel rond deze thematiek gewerkt hebben en zoekende zijn, zijn welkom.
Deelnemers brengen hun eigen laptop mee.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 59,00
Dag van
Classic
250
D22-015