Dag van Nederlands
Digitale ethiek en identiteit

Afgelast

Inhoud

We kunnen de Dag van Nederlands helaas niet organiseren omdat we momenteel te weinig inschrijvingen hebben. We plannen deze studiedag opnieuw in (periode oktober 2022).


Timing

13u00 – 13u30: onthaal + leermiddelenbeurs

13u30 – 14u00: Samoerai 

14u00 – 15u00: plenumreferaat door Lode Lauwaert

15u00 – 15u30: pauze + leermiddelenbeurs

15u30 – 17u00: workshops


Plenumreferaten

Doelstelling

Het doel is om enkele morele problemen met AI van naderbij te bekijken, en na te gaan of die radicaal nieuw zijn.

Inhoud

We bekijken zeven problemen met slimme technologie: misbruik, privacy, morele verantwoordelijkheid, transparantie, bias, duurzaamheid en veiligheid.

Beurten
  • F: 14:00 tot 15:00
Docenten
  • Lode Lauwaert

Werkwinkels

Doelgroep

leraren eerste en tweede graad

Doelstelling
  • Hoe kun je rond identiteit in diversiteit werken in de lessen Nederlands en in het bijzonder met behulp van poëzie en proza?
  • Hoe kun je leerlingen ideologiekritisch leren lezen, luisteren en kijken?
Inhoud

Hoe woke zijn jouw leerlingen? Hoe divers is jouw klas? En hoe maatschappelijk bewust ben jij als leraar? Beroeren de Black Lives Matterbeweging en de klimaatmarsen de jongeren in jouw school of merk je vooral een onverschillige of zelfs xenofobe houding? Eén ding is zeker: de nieuwe leerplannen Nederlands voor de eerste graad secundair onderwijs kiezen resoluut voor een nieuw speerpunt: identiteit in diversiteit. Literatuuronderwijs, ook in de B-stroom, moet daarbij mogelijkheden bieden om te werken rond een positief talige en culturele houding. Maar hoe pak je dat concreet aan? En hoe kunnen we ondertussen het dalende leesniveau en -plezier ombuigen in heterogene klassen met anderstalige of taalzwakkere jongeren?


Beurten
  • H: 15:30 tot 17:00
Docenten
  • Bert Deceuninck
Doelgroep

leraren tweede graad aso-tso

Inhoud

In het nieuwe leerplan Nederlands van de tweede graad zit de nieuwe component ‘identiteit in diversiteit’. De doelen die hieraan gekoppeld zijn, zijn geen doelen om geïsoleerd aan te pakken, maar ze bieden heel wat mogelijkheden om er geïntegreerd met taalbeschouwing (en ook literatuur) mee aan de slag te gaan. In deze sessie krijg je enkele aanzetten om taal en diversiteit (in brede zin) te leren verkennen.

Methodiek

Je krijgt voorbeelden van aanpak.

Beurten
  • H: 15:30 tot 17:00
Docenten
  • Kaat De Strooper
Doelgroep

leraren eerste en tweede graad

Doelstelling

Een ethische reflectie bij leerlingen omtrent cyberpesten kunnen begeleiden in een  groepsgesprek.

Inhoud

Er wordt een mogelijke manier van gespreksvoering in groep verkend omtrent cyberpesten. Hoe kan je als leerkracht, op het moment dat je diep geraakt kan zijn door een gebeurtenis als cyberpesten, toch het gesprek proberen open te houden en zo een ethische reflectie faciliteren. Elementen uit de Socratische gespreksvoering worden als inspiratiebron benut.     

Methodiek

We werken aan de hand van concrete casussen van de deelnemers. Tijdens de workshop voeren we ook effectief een gesprek aan de hand van een rollenspel. 

Beginsituatie

Bereidheid om mee te reflecteren

Beurten
  • H: 15:30 tot 17:00
Docenten
  • Hendrik Despiegelaere
Doelstelling

De deelnemers krijgen inzicht in hun digitale werktijd en leren hieraan

grenzen te stellen.

Inhoud

Als iets onze samenleving in een absolute wurggreep houdt, dan is het niet dat virus dat op dit moment vurig rond zich heen slaat, maar wel onze smartphone. Zit hij niet in onze achterzak, dan ligt hij onder ons hoofdkussen. Geeft hij ook daar niet thuis, dan kleeft hij gegarandeerd aan 1 van onze handen. De vergroeiing nabij... Maar ons omringen binnen de anderhalve meter? Check!

Ook ons schoolse leven heeft op die manier geen uit-knop meer. Smartschoolberichten van collega’s, ouders en leerlingen rollen ongefilterd ons leven binnen. Op elk moment van de dag zijn we bereikbaar via tal van digitale kanalen. We staan voortdurend op ON. Mentale rust in de digitale wereld is soms ver zoek.

In deze workshop bieden we praktische oefeningen, tips en inzichten aan die de leraar een inkijk geven in zijn digitale werktijd én hem op weg helpen naar een (schools) leven in digitale balans.

Methodiek

Gesprek, individuele oefeningen, sjablonen ...

Beurten
  • H: 15:30 tot 17:00
Docenten
  • Studio TOPlesS
Doelgroep

leraren tweede en derde graad bso-tso

Doelstelling

Leraren op weg zetten om het met hun leerlingen over sexting te hebben.

Inhoud

Hoe leer je leerlingen bewust worden van de gevolgen van het doorsturen van naaktbeelden? 

Hoe kun je leerlingen de gevaren van sexting laten ervaren? 

Hoe leer je leerlingen op een goede manier omgaan met het krijgen van seksueel getinte foto’s, video’s en berichten? 

Hoe leer je jongeren op een veilige manier aan sexting doen?


Methodiek

Interactief hoorcollege

Beurten
  • H: 15:30 tot 17:00
Docenten
  • Stefanie Coucke
Doelstelling

Iedere deelnemer schrijft minimum 4 Bars (lees: regels) volgens het standaard AABB stramien.


Inhoud

Korte introductie m.b.t. de Hip Hop ‘cultuur’

Tips & tricks: Ritme & Rijm

Uitvoering: zelf een rap schrijven


Materiaal door deelnemers mee te brengen

Pen en papier

Beurten
Docenten
    Doelgroep

    Leraren eerste en tweede graad

    Doelstelling
    • Materiaal verkennen en terugvinden voor jouw doelgroepleerlingen.
    • Inspiratie opdoen om met de materialen tijdens je lessen communicatief aan de slag te gaan om het thema ‘digitale ethiek’ bespreekbaar te maken en uit te diepen met je leerlingen.
    Inhoud

    Onze leerlingen liggen al lang niet meer wakker van de gegevens die ze ongemerkt over zichzelf prijsgeven op het wereldwijde net. Dat baart ons als volwassene zorgen, want wij hebben op dat vlak andere en veiligere tijden gekend. Hoe maken we hen weer privacy-bewust?

    Hoe helpen we onze leerlingen om zich bewust te zijn van de gevaren hiervan? Hoe helpen we hen om wat voorzichtigheid aan boord te leggen met wat ze over zichzelf en anderen prijsgeven op het net? Hoe helpen we hen om hierin eigen grenzen en stellen en rekening te houden met andermans grenzen? Hoe kun je als leraar de schat aan (didactisch) materiaal en informatie rond mediawijsheid en privacy dat te vinden is voor onze leerlingen (taaloverstijgend) hiervoor inzetten tijdens de lessen Nederlands of de basisoptie moderne talen?


    Methodiek

    Informatief met een beperkt aantal korte, interactieve opdrachten tussendoor.

    Beginsituatie

    Leraren die nog niet veel rond deze thematiek gewerkt hebben en zoekende zijn, zijn welkom.

    Materiaal door deelnemers mee te brengen

    Deelnemers brengen hun eigen laptop mee.

    Beurten
    • H: 15:30 tot 17:00
    Docenten
    • Barbara Axters

    Inschrijven

    niet mogelijk

     

    Praktische info

    Datum

    • woensdag 11 mei 2022
    van 13:30u tot 17:00u

    Locatie

    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België

    Prijs

    € 59,00

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Gewoon Secundair Onderwijs

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    250

    Code

    D22-015