Ik heb nog tijd genoeg ...
Pubers leren plannen (én uitvoeren)

Doelstellingen
  • Inzicht krijgen in de kenmerken van goede planningen;
  • Leren hoe je leerlingen ondersteunt om betere planners te worden én motiveert om de plannen ook uit te voeren.
Inhoud

'Mijn printer was stuk' of 'Ik moest naar de training ...'. Herkenbare excuses om een taak niet of te laat af te geven. Begeleid Zelfstandig Leren en competentieontwikkelend leren, taken op lange termijn, voorbereiden van herhalingen en examens en integrale opdrachten …. Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk het is dat leerlingen al van bij het begin van hun leercarrière een planning leren maken én zich eraan houden. Eigenlijk begint het hele verhaal al bij het plannen van het werk van een dag, een week, een toetsenperiode ... in de eerste graad. Een agenda is daarbij een onmisbaar instrument.

In deze nascholingssessie krijg je inzicht in de kenmerken van een goede planning en leer je tieners (zowel leerlingen van de eerste graad als die van de tweede en de derde graad) ondersteunen om stapsgewijs betere planners te worden. Je leert hoe motivatie op dit terrein werkt en wat je kunt doen om ze bij leerlingen te verhogen.

Als de deelnemers het wensen, wordt ook gefocust op agendamodellen en agendagebruik.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden.

Methodiek

Uiteenzetting in twee delen. Eerst een theoretisch kader met daarna concrete voorbeelden van werkinstrumenten. Het accent ligt op de eerste graad met een vervolg voor de andere graden.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 595,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-152