Huiswerk is… leerwerk in 3D
Een sterk huiswerkbeleid als een tool voor leren leren

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • Je ontwikkelt je visie op opvoeden in het algemeen en leren in het bijzonder; 
  • Je leert hoe huiswerk via diversiteit in het aanbod een meerwaarde kan betekenen in het brede leerproces van kinderen en jongeren;
  • Je reflecteert over de huidige en de wenselijke aanpak van huiswerk op klas- en schoolniveau;
  • Je verhoogt je skills (inzichten, tools) om huiswerkbeleid in jouw schoolcontext vorm te geven;
  • Je krijgt zicht op de specifieke rol van ouders in het huiswerk-verhaal.
Inhoud

In deze workshop ligt de focus op huiswerk als zinvolle, uitdagende en motiverende bijdrage in het leerproces van kinderen en jongeren. Visie op leren, vertaald in een haalbaar en accuraat huiswerkbeleid, staat hierbij centraal. 

We staan stil bij het begrip ‘leren’ en hoe je dit vanuit verschillende gezichtspunten kunt benaderen. We kaderen leren binnen een visie op het breed ontwikkelen van (leer-)competenties en gaan na hoe huiswerk in dit proces concreet een hefboom kan zijn. En nog: op welke manier afstemming en afspraken, harmonisch samenspel binnen een schoolteam, hierin niet enkel faciliteren, maar een absolute voorwaarde zijn. Ook de specifieke rol van ouders komt aan bod.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden.

Methodiek

Interactieve presentatie, reflectie, partnerwerk en groepsgesprek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 595,00 voor 1 sessie
  • € 1.190,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Lager Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-196