Als sanctioneren geen effect meer heeft, dan is een begeleidend gesprek de enige optie. Uiteraard niet met 100% garantie, maar toch de moeite waard om het een kans te geven.
Dit begeleidend gesprek heeft als doel dat leerling en leerkracht samen zoeken naar een oplossing, nieuwe afspraken gedragen door beide partijen.
Een begeleidend gesprek steunt op een aantal pijlers. Bij dit soort gesprek is het alsof de teller terug op nul wordt gezet. Alles wat voorheen gebeurde telt nu even niet mee. Beide partijen hebben een probleem... daar zijn we gelijk in!
In deze vorming leren we, als leerkracht of directie, hoe we toch nog respect kunnen ontwikkelen en tonen, ondanks de vele conflicten, sancties.
Vele jongeren ontwikkelen meerdere gedragsvormen om zich beter te voelen, aandacht te krijgen, moeilijkheden aan te pakken. Een aantal jongeren hebben die gelegenheid niet en moeten het vaak stellen met één gedragspatroon, te pas en te onpas toegepast, vaak uitvergroot.
Inzicht in deze processen kan leiden naar luisterbereidheid en respect.
We verkennen vier extreme gedragspatronen: emotionele chantage, blijvend discussiëren, ontoegankelijke koppigheid en fysieke uitdaging. Elk patroon heeft zijn positieve uitstraling, negatieve randgebieden, extreme polen. Elk patroon spreekt een andere ‘taal’, heeft een eigen logica.
Een begeleidend gesprek wordt efficiënt als de leerling zich erkend voelt in dit patroon, ook als die houding voor heel wat problemen heeft gezorgd. Pas dan kan er een ‘verbinding’ of ‘vertrouwen’ ontstaan, een noodzaak nodig om te komen naar overleg en afspraken.
Niet alleen nuttig in het onderwijs en begeleidingsgesprekken, ook de commerciële wereld weet handig gebruik te maken van deze technieken.
Aangename, interactieve training.
Team
Classic
25
T23-022