Afgelopen
Timing:
08.30 uur: onthaal met koffie, thee of frisdrank
09.00 uur: verwelkoming
09.15 uur: Vitamines voor de groei van jongeren: het opvoedings- en begeleidingskompas als leidraad - Prof. Maarten Vansteenkiste
10.30 uur: pauze met koffie, thee of frisdrank
11.00 uur: boodschap van Lieven Boeve aan de opvoeders
11.15 uur: verwenactiviteit
12.30 uur: lunch
14.00 uur: workshops
16.30 uur: einde
Het centrale thema op deze studiedag is: hoe motiveren wij jongeren om de juiste keuzes te (helpen) maken, te doen wat wij eigenlijk van hen verwachten op school op vlak van gedrag, leren en leven; en ... hoe blijven wij zelf daarbij gemotiveerd aan de slag gaan met die jongeren?
Maarten Vansteenkiste werkt graag interactief en maakt daarbij graag gebruik van casussen uit het werkveld, de ervaring van opvoeders. Heb jij een concrete vraag of casus m.b.t. het vooropgestelde thema (motivatie, motiveren van jongeren, zelf gemotiveerd aan de slag blijven ...) van onze ‘Dag van de opvoeder', dan vernemen wij dit graag: https://forms.gle/pU26TWAoZbJnJCJZ9
Doorbreken van het taboe rond psychische problemen en het bespreekbaar maken ervan.
Ik vertel het verhaal van een droom die werkelijkheid werd namelijk het nastreven van een muzikale carrière en hoe die ervoor zorgde dat ik in aanraking kwam met drugproblematiek en er uiteindelijk voor zorgde dat ik in een neerwaartse spiraal terecht kwam die uitmondde in een zes jaar durende depressie. Tussendoor breng ik ook enkele liedjes die ik schreef voor Te Gek!? rond de thematiek en leg ik uit hoe ik depressie ervaren heb en hoe ik er uiteindelijk in slaagde om ze te overwinnen.
Dit getuigenis kan inspirerend zijn voor opvoeders die het zelf bij momenten even moeilijk hebben of het gevoel hebben te laveren op de rand van een depressie. Mijn verhaal kan ook ondersteunend zijn voor het werk van leraren en opvoeders gezien ik ook bereid ben mijn verhaal in scholen voor jongeren te brengen.
Met deze workshop beogen we het stimuleren van ethische zelfreflectie op zo’n manier dat het weer moed geeft om ertegenaan te gaan.
Deze workshop is gebaseerd op het boek ‘Gekkenwerk: kleine ondeugden voor leraren’ (Vanlaere, Burggraeve & Janssens, 2019) dat afrekent met de mythe van de leraar als de Volmaakte Opvoeder. Misschien benader je meer het ideaal van Volmaakte Opvoeder als je mild kan zijn voor je eigen imperfecties, door te tonen hoe je ook maar een kwetsbare mens bent die z’n stinkende best doet en met vallen en opstaan probeert ‘een goede mens’ te zijn? Door ruimte te maken voor de antipathie die je ervaart, door jezelf wankelmoedigheid te gunnen, door je eigen middelmatigheid te aanvaarden, door zelfs af en toe eens een masker op te zetten, door gevoelens van irritatie en woede toe te laten en door jezelf regelruimte te geven en zelfs momenten van ongehoorzaamheid, zorg je ervoor dat je geëngageerd en gemotiveerd aan de slag blijft. Of toch voldoende gemotiveerd.
De workshopbegeleider gaat verhalend te werk en maakt per ondeugd ruimte voor de verhalen en reflecties van de deelnemers. Hij lokt die reflecties uit met vragen. Geen toeters en bellen in deze workshop, rechttoe rechtaan met elkaar in gesprek gaan.
Interesse voor zingeving en ethiek – open voor zelfreflectie – zin voor humor
We starten met een exploratie van de binnenkant van mensen in armoede:
Daarna kijken we hoe WIJ onze onderwijspraktijk kunnen aanpassen aan hun situatie zodat ze met vertrouwen toch onderwijsgemotiveerd blijven. Welke belangrijke rol kunnen opvoeders spelen als intermediant tussen de jongeren in armoede, hun ouders, leerkrachten en directie? Welke hefbomen kunnen we aanspreken? Een andere relatie met de jongere? Een verbindend contact met de ouders? Hulp van stagementoren en vakantiejobwerkgevers?
Leergesprek vanuit getuigenissen en ervaringen met jongeren in armoede en (indien mogelijk) gesprek over onderwijservaringen met een jongere/een ouder in armoede.
In deze vorming staan we stil bij de mogelijke oorzaken van schoolmoeheid en hoe dit in onze maatschappij/media steeds vaker aan bod komt. Hoe kan je jongeren die schoolmoe zijn terug activeren en dit vanuit een oplossingsgerichte aanpak? Vanuit diverse casussen en het onderling uitwisselen van ideeën en tools gaan we actief aan de slag en worden handvaten gedestilleerd die in diverse situaties hanteerbaar zijn. Centraal hierbij staat het werken enerzijds vanuit een theoretisch onderbouwde kennis en anderzijds vanuit de informatie die ‘in the field’ leeft om zo als opvoeder jongeren en hun naaste omgeving (nog) beter te kunnen bijstaan.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 100,00
broodjeslunch met soep inbegrepen
Dag van
Classic
200
D22-014