Rouwen … zwijg me niet dood!
Wat kan je als school doen voor, tijdens en na een emotionele aardbeving (dood, scheiding, verdriet, …) om leerlingen goed te begrijpen en beter te begeleiden

Doelstellingen
  • Leraren, zoco’s,  … inzichten geven rond hechting, verlies, verwerking van verdriet, rouwen;
  • Tips en werkvormen aanreiken om verdriet bij leerlingen te zien, om echt naar hun verdriet te luisteren en dit verdriet samen te helpen dragen. 
Inhoud

Als leerkracht weet je vaak niet hoe je met verdriet bij leerlingen, collega’s,… moet omgaan. Je weet niet hoe het gesprek te beginnen, wat te zeggen en je bent vooral bang de verkeerde dingen te zeggen.

Verlies en verdriet horen bij elk leven, maar onze cultuur heeft vooral de neiging om verdriet dood te zwijgen.

Vanuit mijn eigen ervaring (verlies van onze 15-jarige zoon in een verkeersongeval) wil ik proberen om mensen (leerkrachten en leerlingen) te laten inzien hoe belangrijk het is om met de “juiste kennis” om te gaan met verlies. Omdat het bespreekbaar maken en uiten van verdriet (via werkvormen) zo belangrijk is.

Ik wil tijdens de vorming enkele theoretische kaders, aandachtspunten, tips, werkvormen,.. meegeven die voor een school belangrijk zijn om leerlingen op een betere manier te begeleiden (en niet enkel tijdens de eerste dagen).

Methodiek

Na de sessie beschik je over een theoretische achtergrond  en praktische handvatten om leerlingen, collega’s,… beter te begrijpen en te ondersteunen tijdens en na een groot verdriet.

Edities

Code Sessies Status
I22-044-A
woensdag 17 november 2021
14.00u tot 17.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Hilde Desplenter

Aantal edities

1

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Zorgcoördinatoren
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

24

Code

I22-044