Nieuw dit schooljaar
Jouw activiteiten, BC’s en lessen verrijken met de taxonomie van Bloom om tegemoet te komen aan het creatief, kritisch en praktisch denken van jouw snel lerende, meer-en hoogbegaafde kleuters en leerlingen
De taxonomie van Bloom toegepast in de klas om tegemoet te komen aan de noden van de cognitief sterke leerlingen en om tegemoet te komen aan de specifieke manier van denken en leren van de hoogbegaafde leerlingen.
De taxonomie van Bloom ordent en selecteert doelen op basis van de denkvaardigheden die nodig zijn om die doelen te bereiken. De taxonomie met haar niveaus aan denkvaardigheden zijnde: lagere-orde denkvaardigheden (kennen, begrijpen, toepassen) en hogere-orde denkvaardigheden (analyseren, evalueren en creëren) kan ook ingezet worden om hoogbegaafde en cognitief sterke leerlingen verrijkend werk te geven.
Zeker de hoogbegaafde leerling wordt pas uitgedaagd binnen de hogere-orde denkvaardigheden omdat hij/zij creatief, analytisch en kritisch denkt.
In deze sessie maak je kennis met de taxonomie van Bloom en de respectievelijke denkniveaus die ermee uitgedaagd worden. We gaan met een activiteit of les uit de eigen klas aan de slag met de taxonomie. Concreet zoeken we naar activiteiten binnen dit thema of die les waarmee we het hogere orde denken (analyseren, evalueren en creëren) kunnen inzetten en verder kunnen ontwikkelen.
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden (voor een groep van max. 10 deelnemers). In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.
Deelnemers brengen lessen en thema’s uit hun klaspraktijk mee die ze willen verrijken m.b.v. de Taxonomie van Bloom.
Team
Classic
25
T22-079