Afgelopen
Timing:
08.30 uur: onthaal + leermiddelenbeurs
09.00 uur: werkwinkels beurt 1
10.30 uur: pauze + leermiddelenbeurs
11.00 uur: werkwinkels beurt 2
12.30 uur: einde
Met dank voor je begrip.
Leraren eerste en tweede graad
Leerlingen leren meer als ze actief betrokken zijn bij het leerproces, dat weten we allemaal. Actieve werkvormen zorgen bovendien vaak voor meer motivatie bij de leerlingen. In deze sessie bespreken we veel verschillende actieve werkvormen, telkens aan de hand van concrete lesonderwerpen wiskunde van de eerste en tweede graad secundair onderwijs.
Een aantal voorbeelden zijn gericht op motivatie en doorzettingsvermogen (o.a. spelvormen), terwijl bij een ander deel van de voorbeelden de aandacht specifiek gaat naar het actief stimuleren van het denken van elke leerling bij de aanbreng van een onderwerp.
In deze workshop gaan de deelnemers actief aan de slag met verschillende werkvormen.
schrijfgerei
Leraren SO, alle graden en onderwijsvormen
Deelnemers kunnen in een Notitieblokscherm applets combineren met afbeeldingen, vrij tekenen en het omvormen van formules.
Je verkent de teken- en invoegtoepassingen van Notitieblok: afbeeldingen, tabellen, bestaande en lege applets en de wiskunde toepassing Graspable Math waarmee je kunt rekenen en vergelijkingen kunt omvormen en oplossen. Samen onderzoeken we hoe je Notitieblok als tool kunt gebruiken in je les of als mogelijkheid om leerlingen te laten tekenen en rekenen binnen Klaslokaal.
Zo kan je bv. in Notitieblok een les voorbereiden en een bordplan klaarzetten over meerdere pagina’s om actief in te werken. Je kunt Notitieblok ook gebruiken binnen GeoGebra Klaslokaal om in realtime te volgen hoe alle leerlingen in je klas een wiskundig probleem aanpakken, van mathematiseren over berekenen tot het formuleren van een antwoord. Tenslotte is Graspable Math een mooie tool om rekenvaardigheden te tonen en te oefenen.
We verkennen actief in Notitieblok de invoegtoepassingen en onderzoeken hoe we ze kunnen combineren tijdens een les bij het oplossen van wiskundige problemen.
We bekijken ook uitgewerkte voorbeelden uit de initiatiehandleiding.
Leraren eerste graad A-stroom, tweede graad doorstroom en dubbele finaliteit
Alle leerlingen zo goed mogelijk begeleiden en ondersteunen bij het behalen van de vooropgestelde leerdoelen is een opdracht van iedere school. Daarbij hou je best rekening met ieders mogelijkheden en talenten.
In een klassituatie is het niet altijd evident om iedere leerling de gepaste uitdaging aan te bieden en voor iedere leerling aan te sluiten bij zijn/haar specifieke noden en leerbehoeften.
Leraren eerste en tweede graad
Breinbrekers zelf uitproberen die vooral afkomstig zijn uit “De Dikke Pythagoras”. Dit boek is uitgegeven voor het 60-jarig bestaan van het tijdschrift Pythagoras. Bij heel wat doordenkers is er materiaal dat zeker helpt om de problemen beter te analyseren. Er is een waaier van opdrachten die zowel in de eerste als tweede graad bruikbaar zijn. We openen met een paar magische doordenkers die je zeker achteraf een leuke les wiskunde bezorgen.
Pentominopuzzels zijn toepassingen op symmetrie en gelijkvormigheid (schaal). De zelfgemaakte vlinders zullen het wiskundelokaal mooi versieren.
Wie wordt onze kamPIoen? De winnaar krijgt een zelfgemaakte PI-rebus.
Door meer of minder hulp en materiaal te geven kan je met deze
denkers heel goed differentiëren en laat je iedereen het probleem
op zijn manier onderzoeken. Iedereen heeft het genot van iets te
vinden.
Alle leraren eerste en tweede graad
Leraren eerste graad B
Werkbundels, spelletjes,…
Schrijfgerei
Leraren tweede graad
Na deze sessie hebben de deelnemers zicht op de mogelijkheden en didactische aanpak van Geogebra bij het leerstofonderdeel statistiek in de tweede graad.
Beschrijvende statistiek in de tweede graad is een onderwerp waarvoor je Geogebra perfect kan inschakelen. Zowel bij het maken van bestanden voor de leerlingen als bij het gebruik door de leerlingen zelf (dat laatste is volgens de nieuwe leerplannen zeker de bedoeling bij een onderwerp zoals statistiek).
De volgende onderwerpen komen dan ook aan bod:
De sessie zal een demosessie zijn. De deelnemers kunnen achteraf wel de gebruikte bestandjes downloaden.
Deelnemers mogen hun eigen laptop meebrengen waarop GeoGebra geïnstalleerd werd (geen verplichting).
Leraren tweede graad aso en tso
Na deze workshop
Met grafen kun je complexe situaties modelleren die heel relevant zijn in onze maatschappij: metronetwerken, routeplanners, sociale netwerken, het internet… Grafentheorie is wiskundig heel rijk en is tegelijk erg toegankelijk. Met een klein beetje basiskennis kun je al snel mooie redeneeroefeningen maken en net dat maakt het een interessant onderwerp voor in de klas. Ook leerlingen die niet vaardig zijn in algebra, kunnen met grafen snel tot echt wiskundige denkactiviteiten komen.
Problemen oplossen met grafen is een nieuwe eindterm in de tweede graad. Voor heel wat leraren is dit onderwerp onbekend of uit het oog verloren. Via een reeks uitdagende probleempjes die je rechtstreeks in de klas kunt gebruiken, verkennen we in deze workshop de basisbegrippen en -concepten uit de grafentheorie. Bovendien leggen we de link met de lessen algoritmiek: we onderzoeken enkele bekende algoritmen waarmee we problemen kunnen oplossen die worden gemodelleerd met grafen.
De deelnemers lossen zelf enkele kleinere problemen op met grafen. Dit wordt afgewisseld met een bespreking van deze problemen door de lesgever. De historische context en sommige algoritmen worden door de lesgever gepresenteerd.
Leraren tweede graad aso en tso
Gevorderde wiskunde (leerplan C) tweede graad
De deelnemers krijgen een beter inzicht in de doelstellingen in verband met complexe getallen uit het leerplan C voor wiskunde in de tweede graad.
In het leerplan voor de studierichtingen economische wetenschappen, Grieks-Latijn, Latijn, natuurwetenschappen en technologische wetenschappen komt het onderwerp complexe getallen aan bod. Voor veel leerkrachten is dat een nieuw onderdeel. In deze sessie verken je de wereld van de complexe getallen. Je krijgt zowel een inhoudelijke inkijk als suggesties voor didactische aanpak. Er wordt specifiek ingezoomd op de doelstellingen die volgens het leerplan gerealiseerd moeten worden. Dit gebeurt vanuit de ervaring van het behandelen van complexe getallen in de tweede graad in de vroegere studierichting industriële wetenschappen.
Doceren met interactie van de deelnemers.
Leraren tweede graad aso (doorstroomfinaliteit)
Deelnemers hebben zich een eerste idee gevormd van hoe ze met deze begrippen aan de slag kunnen gaan in de klas.
In de lessen wetenschappen en in de media komen leerlingen trendlijnen tegen: rechten, of krommen, die een verzameling datapunten in een spreidingsdiagram zo goed mogelijk weergeven. Daarom is beslist om in de doorstroomfinaliteit een eindterm voor wiskunde op te nemen waarin deze begrippen aan bod komen, met als doel dat leerlingen ze met meer kennis van zaken kunnen gebruiken in andere vakken en in ‘het dagelijkse leven’.
We tonen hoe je met deze leerinhouden aan de slag gaat in de klas. Hoe breng je de begrippen aan? Hoe help je leerlingen de overgang maken van de ‘exacte wiskunde’ naar het werken met een benaderend model? Hoe diep ga je in op de wiskundige achtergrond? Welke wiskundige kern blijft er over als je leerlingen haast alles met ICT laat doen? We zorgen voor sprekende voorbeelden, want in het onderwijs van statistiek en modelleren zijn goede voorbeelden cruciaal.
Presentatie, afgewisseld met werkmomenten voor de deelnemers.
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 55,00
Dag van
Classic
300
D22-012