“Ik zie het anders!”
Omgaan met richtingsmoeilijkheden en spiegelen bij kinderen

Doelstellingen

Inzicht krijgen in de verschillende soorten richtingsmoeilijkheden en de verschillende signalen kunnen herkennen. Weten hoe je hierop moet reageren en welke oefeningen, tips en adviezen belangrijk zijn om deze kinderen te helpen.

Inhoud

We geven antwoorden op volgende vragen:

  • Wat zijn richtingsmoeilijkheden en welke signalen zijn er?
  • Hoe komt het dat kinderen spiegelen?
  • Wat is nog normaal en wat is een probleem?
  • Welke aanverwante problemen zijn er?
  • Wat is het verschil tussen richtingsmoeilijkheden en –problemen?
  • Wat doen we best bij richtingsmoeilijkheden?
  • Hoe redeneren deze kinderen?
  • Welke feedback geven we en kan dit anders?
  • Welke oefeningen en hulpmiddelen kunnen we aanbieden?
  • Wat is de link met faalangst, schrijven, lezen?
  • Is dit dan dyslexie of dyscalculie?
  • Gaan richtingsmoeilijkheden voorbij of blijven ze?
  • Wat is de link met linkshandigheid?
  • Wat zien of doen deze kinderen eigenlijk anders?

De school moet steeds op voorhand vragen en gevalsbesprekingen formuleren en doorsturen. Deze worden dan op de studiedag door mij beantwoord en besproken en zo wordt het echt een studiedag op maat van de school.

Methodiek
  • We oefenen actief, we ervaren richtingsmoeilijkheden en we geven tips en adviezen om deze kinderen te helpen in de klas en in de turnles.
  • We demonstreren ook verschillende oefeningen en spelletjes die je kan doen met deze kinderen, en geven antwoorden op bovenstaande vragen.
  • Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.
Beginsituatie

De school moet steeds op voorhand vragen en gevalsbesprekingen formuleren en doorsturen. Deze worden dan op de studiedag door mij beantwoord en besproken en zo wordt het echt een studiedag op maat van de school.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Marc Litière

Prijs per sessie

  • € 1.100,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •          Tweede kleuter
  •          Derde kleuter
  •          Eerste graad
  •          Tweede graad
  •    Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Zorgcoördinatoren

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-251