Omgaan met diversiteit in de klas
Tegemoet komen aan en lesgeven over diversiteit

Doelstellingen
Deze vorming biedt:
  • Praktische sleutels voor het dagelijkse omgaan met (heel) diverse groepen van leerlingen.
  • Praktische sleutels voor het lesgeven over diversiteit, met het oog op het voorbereiden van onze leerlingen op het leven in een superdiverse samenleving.
Inhoud

Leerlingen die opgroeien in armoede, leerlingen met verschillende huidskleuren, culturen of religies, leerlingen met een leerstoornis, ADHD, NLD of een fysieke beperking, hoogbegaafde of transgender leerlingen… Ze zitten op één school, soms zelfs in één klas.

Die diversiteit is evident. Ermee omgaan is dat niet.

Twee luiken kunnen in deze vorming aan bod komen. In samenspraak met de school wordt beslist in welke mate elk luik aan bod komt. Ook ingaan op slechts één luik is een optie.

In luik 1 hebben we het over het dagelijkse omgaan met de diversiteit binnen een klas. Hoe kom je maximaal tegemoet aan de heel verschillende mogelijkheden en noden van al je leerlingen, zonder daar zelf aan onderdoor te gaan?

In luik 2 hebben we het over lesgeven over diversiteit, met het oog op het voorbereiden van onze leerlingen op een leven in een superdiverse samenleving. Wat doe je beter wel en niet? Is een projectdag of een thema over diversiteit wel een goed idee?

Methodiek

Offline of online, in deze vorming wisselen de werkvormen elkaar snel af. Geen droge uiteenzetting, wel een belevenis op zich.

Zowel mogelijk als invulling van een teamvergadering, een halve als een hele studiedag. Meerdere sessies mogelijk. Er wordt gewerkt op maat van de school.


Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Steffie De Baerdemaeker

Prijs per sessie

  • € 550,00 voor 1 sessie
  • € 1.100,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T22-102