“Ik kan het niet zo fijn!”
Over fijnmotoriek, motorische precisie, visuomotoriek, coördinatie, schrijfmotoriek en faalangst

Doelstellingen

Inzicht krijgen in de complexiteit van fijnmotoriek. Inzicht verwerven in de functie van inkleuren, tekenen, schrijven, visuomotoriek. Inzicht krijgen in faalangst en ontwijkingsgedrag en leren hoe je oefeningen kunt aanpassen zodat een kind toch wil oefenen.

Inhoud

We geven antwoorden op volgende vragen:

  • Wat is fijnmotoriek?
  • Wat is ooghandcoördinatie?
  • Wat is visuomotoriek?
  • Wat is grafomotoriek?
  • Waarom moeten kinderen inkleuren en tekenen?
  • Waarom maken we schrijfkrullen?
  • Waarom zijn schuine lijnen zo moeilijk?
  • Hoe leren we best het puzzelen aan?
  • Wat is het belang van raamfiguren?
  • Welke oefeningen en activiteiten zijn goed om kinderen te stimuleren?
  • Van structuur naar vorm?
  • Welke opbouwen en stappenplannen kunnen we meegeven voor verschillende fijnmotorische activiteiten?
  • Waarom zeggen sommige kinderen "Ik kan dat niet!"?
  • Hoe moeten we omgaan met ontwijkingsgedrag?
  • Hoe veranderen we de negatieve cirkel in een positieve cirkel?

De school moet steeds op voorhand vragen en gevalsbesprekingen formuleren en doorsturen. Deze worden dan op de studiedag door mij beantwoord en besproken en zo wordt het echt een studiedag op maat van de school.

Methodiek

We doen een 50-tal fijnmotorische oefeningen en we bekijken hoe we het verschil kunnen maken voor kinderen die zwak zijn voor fijnmotoriek en daardoor moeilijkheden hebben met schrijven, knutselen, tekenen, inkleuren, puzzelen en die activiteiten proberen te ontwijken.

Beginsituatie
De school moet steeds op voorhand vragen en gevalsbesprekingen formuleren en doorsturen. Deze worden dan op de studiedag door mij beantwoord en besproken en zo wordt het echt een studiedag op maat van de school.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Marc Litière

Prijs per sessie

  • € 1.100,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Tweede kleuter
  •       Derde kleuter
  •       Eerste graad
  •       Tweede graad
  • Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Zorgcoördinatoren
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-119