Activerend onderwijs: iedereen betrokken

Doelstellingen
  • Door middel van activerende werkvormen meer rendement halen uit groepstaken en instructiemomenten;
  • Mogelijkheden verkennen om op een haalbare manier de werkvormen te integreren in de dagelijkse lespraktijk.
Inhoud

Op een eenvoudige manier je leerlingen motiveren, activeren en betrekken in de klas én tegelijkertijd ruimte maken voor 21e eeuwse vaardigheden? Interactiever werken met je leerlingen binnen een beperkte infrastructuur? Het kan!

Via enkele eenvoudige werkvormen nemen we je mee in het belang van activerend onderwijs. Hoe kan je als leerkracht, op een eenvoudige manier en met beperkte middelen, het probleemoplossend vermogen van je leerlingen stimuleren? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich niet verstoppen tijdens jouw les? Welke (kleine) ingrepen zorgen ervoor dat leerlingen meer betrokken zijn?

Aan de hand van het STEP-model (Prof. Laevers - Cego) gaan we samen op zoek naar antwoorden op deze vragen. Je leert eenvoudige en haalbare werkvormen bewust inzetten om een klasorganisatie in te richten waar leerlingen niet alleen samen leren, maar ook samen leven. Daarnaast verken je ook heel wat tips en tools om meer rendement te halen uit groepswerk. We geven je een overzicht (met bijhorende uitleg) mee zodat je zelf veilig aan de slag kan.

Methodiek
  • Activerende werkvormen, ervaringsuitwisseling, doceermoment;
  • Na de workshop toegang tot online kenniscentrum met fiches werkvormen.
Beginsituatie

Geen specifieke voorkennis vereist. Wel graag wat praktische ervaring in functie van klashouden.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Sarah Vrijdags
  • Vlajo .org

Prijs per sessie

  • € 450,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T21-063