Integraal personeelsbeleid: de kracht van slim vertrouwen, arbeidsmotivatoren, relationele dialoog, permanente ontwikkeling en concrete doelen

Nieuw dit schooljaar

Afgelast

Doelstellingen
  • HRM aanwenden als strategische partner in de uitvoering van missie, visie en organisatiedoelen;
  • De 4 dimensies van een integraal personeelsbeleid begrijpen en bevatten (Vanderstraeten) : instrumentele (regels en procedures), mensgerichte ( autonomie, zelfbeschikkingsrecht en arbeidsmotivatoren), organisatorische ( functioneren van de organisatie en de medewerker) en  strategische dimensie (beleidsplannen, doelen…).
Inhoud

Personeelsbeleid is op onze school, in onze organisatie sedert 2013 een strategische partner in de uitvoering van missie, visie en organisatiedoelen. 

Personeelsbeleid zien wij als een daad van interne kwaliteitszorg en professionalisering.

Het realiseren van de missie, de doelen van de organisatie in combinatie met het ontwikkelen van de passie, competenties en talenten van de medewerkers, m.a.w. ‘the best of both worlds’. 


Personeelsbeleid: van een administratieve taak en controlefunctie naar bezig zijn met Personeel & Organisatie : kennismanagement, competentiemanagement, ontwikkeling van medewerkers … de evolutie naar een ‘human relations benadering’.

Referentiekaders, modellen (Quinn, Vanderstraeten…) als theoretisch kader voor een INTEGRAAL personeelsbeleid.

De aandacht voor context en proces : de noodzaak van flexibiliteit, creativiteit en interactie tussen alle betrokkenen ( organisatievormen).

Coaching, loopbaangesprekken, POP-gesprekken en leergerichte dialogen : retentiemanagement en leeftijdsbewust personeelsbeleid.


In deze opleiding staan wij voor een integraal personeelsbeleid, wat impliceert dat we op regelmatige en systematische manier de inzet, kennis en bekwaamheden van de medewerkers willen afstemmen op de doelen van de organisatie. 

We ambiëren tegelijk de ontwikkeling van elke medewerker en de organisatie, die ook uitgangspunt en resultaat zijn.

Het 4 -dimensionele model van HRM omschrijft 4 paradoxale krachten. Bij elke stap die men zet in één dimensie, botst men tegen reacties vanuit een andere dimensie. Elke dimensie levert echter een meerwaarde. 

Methodiek

Alle mogelijke interactieve werkvormen: brainstormen, discussiëren, reflecteren, evalueren, informeren, peilen naar verwachtingen, aftoetsen verwachtingen, interactieve tools, uitwisselen van voorkennis en ervaringen, oefenen van technieken en vaardigheden, subgroepwerking, …

Beginsituatie

/

Edities

Code Sessies Status
I24-086-A Afgelast
vrijdag 17 november 2023
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 17 november 2023
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 24 november 2023
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
vrijdag 24 november 2023
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
niet mogelijk

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Docent

    Gerdi Casier

Aantal edities

0

Prijs

€ 260,00

incl. broodjeslunch

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

20

Code

I24-086