Hallo
Uw zoon was vandaag weer niet te doen in de les. Daarom verwachten we hem zaterdag in de strafstudie. Dank voor je begrip.
Mevrouw Goedbedoeld, titularis
De communicatie tussen school en leerlingen/ouders en zeker ook omgekeerd, die tussen ouders of leerlingen en de personeelsleden, volgt de algemene trend in onze samenleving: er wordt alsmaar meer gecommuniceerd. Het fysieke oudercontact is soms zelfs maar het kleine broertje van de grote schriftelijke, digitale contacten die er dagelijks zijn tussen de verschillende partners die samen school maken.
Als je vanuit de school communiceert met leerlingen of ouders, is dat altijd met goede bedoelingen. Je wil info bezorgen, antwoord geven op een vriendelijke vraag, begrip tonen, inzicht bijbrengen, overtuigen of gepast reageren op een boos bericht of een mail vol frustratie.
Het is niet altijd gemakkelijk om die goede bedoelingen in de juiste woorden om te zetten. Als (klassen)leraar, lid van het ondersteunend personeel, coördinator of directeur zijn we ook zelden opgeleid om de meest verbindende formulering uit ons klavier te toveren.
En toch, met wat inzicht in het effect van bepaalde woorden, enkele handige knepen en vooral concrete oefening kun je je verbindende communicatie vleugels geven!
Uit levensechte voorbeelden distilleren we eerst algemene principes rond (schriftelijke) communicatie, zowel tussen school en ouders/leerlingen, als tussen personeelsleden onderling. Daarna gaan we in groepjes enkele oefeningen te lijf, feedback natuurlijk inbegrepen. We werken digitaal met pc, laptop of notebook.
Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.
Zin om te sleutelen aan brieven, mails, nota's... om beter te communiceren.
Team
Classic
25
T23-103