Gewoon druk of toch ... ADHD
Van concentratieproblemen tot ADHD

Doelstellingen

Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, ondersteuners … helpen om door het bos de bomen nog te zien wanneer het om concentratieproblemen, -stoornissen of ADHD gaat.  Wanneer spreekt men bij kinderen van een gewone verstrooidheid, een concentratieprobleem of een aandoening als ADHD?

Inhoud

Sommige kinderen of jongeren zijn wel eens verstrooid in de klas of hebben moeite met iets af te werken. Ze tonen weinig belangstelling, zitten er zo maar wat bij of storen soms anderen. Maar er zijn ook kinderen of jongeren die voortdurend storen, die ontzettend veel moeite hebben om de aandacht erbij te houden of die ook in de omgang met andere kinderen of jongeren vastlopen. 

Wat is nu het verschil en welke zijn de consequenties naar aanpak? Komt ADHD echt zo vaak voor of is het eerder een modeverschijnsel? Hoe maak je het onderscheid en vooral wat is eraan te doen? Is medicatie voor ADHD de enige oplossing of bestaan er ook andere behandelingen? Neem je best een strenge, dan wel een begripvolle houding aan? En tenslotte, hoe hou je als leerkracht het hoofd koel wanneer het weer eens niet lukt?

Meer info over de lesgever:

Maurits Wysmans, tot recent opleidingshoofd Sociale Readaptatiewetenschappen: kinderen, jongeren en welzijn aan de UCLL. Hij is deskundig op het domein van opvoedings-en gedragsproblemen. Hij heeft 20 jaar praktijkervaring in het Centrum voor Leerlingenbegeleiding en diverse bijkomende opleidingen achter de rug. Daarnaast publiceerde hij diverse artikels en is co-auteur van het boek ‘Praten met ouders' (uitgave Lannoo Campus).  

Methodiek

Een praktijkgerichte en interactieve opleiding met veel oog voor casuïstiek vanuit de deelnemers.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie
  • € 1.350,00 voor 2 sessies

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •       Lager Onderwijs
  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Leerlingenbegeleiders

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T25-097