Nieuw dit schooljaar
Ondanks goede instructie en ondersteunende methodes loopt het leren lezen en spellen bij sommige kinderen mis. Wat kan je als leerkracht, zorgleerkracht of ondersteuner concreet doen om deze kinderen te helpen?
We bespreken eerst welke factoren maken dat het leren lezen en spellen niet vlot verloopt. Sommige hiervan zijn al gekend vanuit de kleuterklas. Voor deze kinderen kan je pro-actief concrete stappen zetten om hen toch aan boord te houden. Andere factoren worden maar zichtbaar tijdens het leerproces. Als je deze kan herkennen op het niveau van brede basiszorg of verhoogde zorg, kan je zonder twijfel voor veel kinderen een verschil maken. Echte dyslexie zal hierdoor niet verholpen worden.
We nemen het volledige lees- en spellingspakket van de eerste graad samen omdat op dit niveau lezen en spellen twee kanten van één medaille zijn.
Het accent ligt op het technisch aspect van het lezen en de spelling, niet op het begrijpend lezen, noch op het creatief schrijven.
De Powerpoint presentatie geeft een structuur aan de studiedag maar laat voldoende ruimte voor vragen en eigen voorbeelden uit de klaspraktijk.
We bekijken meerdere didactische spellen en andere oefenvormen zodat je ook de differentieerbare inzet van deze materialen kan ontdekken.
Tot slot is er (uiteraard) ruimte voor kritische bedenkingen.
Didactische ervaring binnen de eerste graad zal de cursus zeker intensiever maken omdat beschrijvingen aan reële ervaringen gekoppeld kunnen worden. Ook starters zullen veel uit de studiedag halen maar allicht meer ‘nawerk’ hebben.
Code | Sessies | Status | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
I26-082-A |
|
inschrijven |
1
€ 159,00
incl. broodjeslunch
Individu
Classic
24
I26-082