Differentiëren en remediëren kan ook haalbaar zijn
Leerkrachten en teamteachers krijgen tijd om kinderen extra te ondersteunen tijdens zelfstandig werk

Doelstellingen
  • Je verkent de gedifferentieerde manier van zelfstandig werken in het eerste, tweede en derde leerjaar;
  • Je ontdekt hoe jonge kinderen met behulp van een gevisualiseerd takenbord over meerdere dagen aan opdrachten werken. 
  • Je krijgt praktische tips om tijd, ruimte en rust te creëren in jouw dagdagelijkse klaswerking.  
Inhoud

Omdat differentiatie net iets meer mag zijn : 

Door de groeiende diversiteit hebben kinderen steeds meer nood aan extra ondersteuning. 

De leerkrachten en teamteachers van de onderbouw gingen op zoek naar een manier om alle kinderen die ondersteuning te bieden. Het lessenpakket wordt onder de loep genomen. Kinderen gaan via een takenbord zelfstandig aan het werk zodat er tijd vrij komt voor extra begeleiding: nieuwe leerstof wordt aangebracht in kleine groepen, kinderen worden uitgedaagd, sommige kinderen worden extra ondersteund…. 

De halve bezoekdag bestaat uit 3 momenten. Je krijgt toelichting over het groeiproces van de kinderen en de leerkrachten. De vorming biedt heel wat praktische tips om zelf aan de slag te gaan. Je brengt een bezoek in de klassen tijdens het zelfstandig werk, zodat je niet alleen de leerkrachten maar ook de kinderen aan het werk ziet. Tenslotte gaan we allen samen rond de tafel zitten en gaan we in gesprek. Hoe loopt het bij jou in de klas ? Wat neem je mee uit dit Komen- Leren-moment voor jouw eigen klaspraktijk?


Methodiek
Bezoek ter plaatse
Beginsituatie
/

Edities

Code Sessies Status
I25-007-A Volzet
woensdag 27 november 2024
8.30u tot 11.30u
Basisschool 't Fort
Plein 9
8500 Kortrijk, België
inschrijven op wachtlijst
Code Sessies Status
I25-007-B
woensdag 19 februari 2025
8.30u tot 11.30u
Basisschool 't Fort
Plein 9
8500 Kortrijk, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Lies Rummens

Aantal edities

2

Prijs

€ 68,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Komen leren

Onderwijsniveau

  • Lager Onderwijs
  •    Eerste graad
  •    Tweede graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

8

Code

I25-007