• je beschouwt de talenten van de leerling als uitgangspunt van het leerproces en bent bereid om van daaruit te vertrekken in je lespraktijk;
• je kent het onderscheid tussen Growth en Fixed Mindset en weet hoe die het leerproces respectievelijk bevorderen of afremmen;
• je ziet inzetten op talent als hefboom om de motivatie bij je leerlingen te laten groeien;
• je denkt kritisch na over belemmerende overtuigingen en structuren binnen de bestaande onderwijscontext en reflecteert hoe je die op een realistische wijze kunt ombuigen;
• je maakt kennis met OMdenken en ervaart in concrete situaties hoe dit je focus verlegt van probleem naar kans.
WAT ALS… inzetten op talent écht jouw focus was!
Misschien denk je: dat is toch al zo! Of misschien aarzel je toch even en wordt het uitroepteken achter deze zin een vraagteken.
Wellicht herken je dit: je start elk schooljaar (of ieder trimester.. of elke week) met de intentie te focussen op wat leerlingen goed doen, op waar ze sterk in zijn. Hun demotivatie en daaraan gekoppeld gebrek aan interesse en inzet zorgt er binnen de kortste keren voor dat dit goede voornemen verdampt. Begrippen als ‘problemen’ en ‘tekorten’ nemen het over en jouw motivatie krijgt op haar beurt een deuk.
In deze sessie gaan we na wat écht nodig is om dit mechanisme om te keren, zodat jij niet langer ‘bedenkt wat niet is, en zou moeten zijn’, maar ‘ziet wat is en wat je er mee zou kunnen doen.’ We staan stil bij het sleutelbegrip ‘motivatie’ en gaan na hoe we die kunnen laten groeien door in te zetten op een Growth Mindset bij àl onze leerlingen (en bij onszelf). Ook maken we kennis met OMdenken als verrassende trigger om van elk probleem een kans te maken.
• interactieve presentatie met kans tot interactie en vraagstelling
• individuele reflectie en groepsoverleg/-werk
Team
Classic
25
T25-191