Studiedag 'Waarom nog talen leren in een AI-tijdperk'?
LOCATIE LEUVEN

Nieuw dit schooljaar

Inhoud

Nieuwe technologieën plaatsen onderwijs en in het bijzonder 'taal'onderwijs voor een uitdaging. Zeker in het secundair onderwijs rijst de vraag wel eens waarom je nog (vreemde) talen zou leren. Om een antwoord te bieden op die vraag slaan Eekhout Academy, Goethe-Institut, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, KU Leuven, UCLL en VIVES de handen in elkaar.

Wil je AI graag inzetten in je lessen, maar voel je je nog wat onzeker? Heb je nood aan inspiratie en uitwisseling om ermee aan de slag te gaan? Dan is deze studiedag zeker iets voor jou!

Programma:

08.30 u. - 09.00 u.: onthaal 

09.00 u. – 09.10 u.: welkomstwoord

09.10 u. – 09.50 u.: keynote door Katrien Dewaele: ‘De toekomst van taalonderwijs in het AI-tijdperk’

09.50 u. – 10.30 u.: (interactief) panelgesprek

10.30 u. – 11.00 u.: pauze

11.00 u. – 13.00 u.: start workshop

13.00 u. – 14.00 u.: middaglunch

14.00 u. – 16.00 u.: vervolg workshop

16.00 u. – 16.30 u.: slotbeschouwing

Plenumreferaten

Beurten
  • A: 09:10 tot 09:50
Docenten
  • Katrien Dewaele

Werkwinkels

Doelgroep

Alle leraren secundair onderwijs en hoger onderwijs

Doelstelling

Ontdek hoe AI een actieve leerpartner kan worden in jouw taallessen. 

Inhoud

Ben je nog niet zo bedreven in het gebruik van AI? Denk je dat je meer input en uitwisseling kunt gebruiken om je zekerder te voelen als je AI wilt gebruiken voor je lessen? Ontdek hoe kunstmatige intelligentie niet alleen een hulpmiddel, maar ook een inspirerende leerpartner kan zijn in het talenonderwijs! In deze interactieve workshop bekijken we hoe we AI creatief en doelgericht kunnen inzetten in onze lessen met speciale aandacht voor collaboratieve werkvormen. 

Samen verkennen we: 

  • innovatieve samenwerkingsvormen voor schrijven en storytelling 
  • AI-ondersteunde rollenspellen en discussiesimulaties 
  • de rol van mens en machine in het leerproces 

Wij reflecteren tijdens de workshop ook kritisch op de kansen én uitdagingen van AI in het onderwijs. Het doel: het potentieel van AI benutten voor coöperatief, creatief en participatief leren — én tegelijk mediavaardigheden en digitale geletterdheid versterken. 

Laat je inspireren en geef jouw taallessen een toekomstgerichte boost! 

Methodiek
  • De workshop combineert korte inputmomenten met actieve groepswerkfasen. Deelnemers krijgen inspirerende voorbeelden van AI-toepassingen in het talenonderwijs en passen deze direct toe in praktische schrijf- en spreekopdrachten. Via coöperatief werk, AI-ondersteunde oefeningen en gezamenlijke reflectie ontwikkelen ze creatieve lesideeën en versterken ze hun mediakritische en digitale vaardigheden.
  • Hands-on
Beginsituatie

Ervaring met AI is niet vereist, maar openheid voor experiment en reflectie is belangrijk.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop mee.

Beurten
  • B: 11:00 tot 13:00
  • C: 14:00 tot 16:00
Docenten
  • Anja Pohler
  • Yvonne Klietz
Doelgroep

Leraren derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit

Doelstelling
  • Deelnemers leren hoe ze leerlingen procesgericht kunnen begeleiden bij het academisch schrijven, met aandacht voor structuur, helder formuleren en denkontwikkeling.
  • Deelnemers ontdekken hoe AI zinvol kan worden ingezet als ondersteunend schrijf- en feedbackinstrument, zonder het leerproces over te nemen.
Inhoud

Veel leerlingen ervaren moeilijkheden bij het schrijven van papers in het hoger onderwijs. Deze workshop biedt een procesgerichte schrijftraining voor leerlingen van de derde graad secundair onderwijs. We begeleiden hen stap voor stap doorheen het schrijfproces: van het genereren van ideeën tot het uitwerken van een volledige paper. Korte, haalbare oefeningen binnen hun interessegebied bereiden hen voor op grotere academische opdrachten. De nadruk ligt steeds op structuur, opbouw en helder formuleren. 

AI kan hierbij dienen als een ondersteunend hulpmiddel: een bron van suggesties, inspiratie of feedback. Maar de kern blijft dat leerlingen zelf leren nadenken, keuzes maken en schrijven. AI neemt het werk niet over, het versterkt het leerproces. 

We betrekken ook niet-taalvakken en stimuleren samenwerking met andere leraren. Zo leren leerlingen schrijven in uiteenlopende contexten. Met korte, gerichte oefeningen bouwen ze stap voor stap schrijfvertrouwen op, waardoor schrijven minder belastend aanvoelt en de overgang naar het hoger onderwijs vlotter verloopt. Op die manier ontwikkelen ze niet alleen schrijfvaardigheid, maar ook het besef dat schrijven een vanzelfsprekend en waardevol onderdeel is van leren. Daarbij leren ze AI zo goed mogelijk als ondersteuning in te zetten, zonder dat het hun eigen denk- en schrijfproces vervangt. 

Methodiek
  • We werken interactief: korte schrijfopdrachten, analyse in groepjes van vier, gezamenlijke bespreking en reflectie. Deelnemers gebruiken een laptop om AI-tools te verkennen en schrijfprocessen te modelleren. Afwisselend plenair, in duo’s en in kleine groepen.
  • Hands-on
Beginsituatie

Deelnemers hebben basiservaring met het begeleiden van schrijfopdrachten in hun vakgebied, maar lopen in de praktijk aan tegen uitdagingen zoals differentiatie, structuurproblemen bij leerlingen of het zinvol inzetten van AI. Ze staan open voor procesgericht werken, interdisciplinaire samenwerking en het verkennen van nieuwe didactische aanpakken.

Voorkennis over AI is niet vereist.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop mee.

Beurten
  • B: 11:00 tot 13:00
  • C: 14:00 tot 16:00
Docenten
  • Barbara Axters
Doelgroep

Deze workshop richt zich op alle leraren talen, van alle graden en finaliteiten.

Inhoud

Differentiatie is de laatste jaren belangrijker geworden, en terecht. We zijn allemaal anders en we leren ook op een andere manier. Dat stelt leerkrachten voor heel wat uitdagingen: hoe kan je hier op een effectieve manier aan tegemoet komen, zonder talloze uren aan je computer te zitten. AI biedt daar een interessante oplossing voor.  

Methodiek

Hands-on

Beginsituatie

Deze workshop richt zich op alle leraren talen, van alle graden en finaliteiten. We geven een aantal inspirerende voorbeelden en daarna kan je zelf aan de slag met je eigen lesmateriaal, dus breng dit zeker (digitaal) mee! 

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop en materiaal (digitaal) mee.

Beurten
  • B: 11:00 tot 13:00
  • C: 14:00 tot 16:00
Docenten
  • Carl Boel
Doelgroep

De workshop is bedoeld voor docenten uit de tweede en derde graad, in het bijzonder binnen Moderne Talen en Taal- en Communicatiewetenschappen. Maar ook iedereen die taaltechnologie een plek wil geven in zijn of haar taallessen is welkom. 

Doelstelling

Deelnemers verkennen de belangrijkste takken van taaltechnologie en leren hoe deze verantwoord en doelgericht geïntegreerd kunnen worden in lesactiviteiten.

Inhoud

Voor veel leerlingen, ouders én leraren is AI synoniem met ChatGPT. Maar taaltechnologie, een subdiscipline van AI, is veel breder dan alleen chatbots. Denk maar aan automatische vertaling, spellingscontrole, spraakherkenning, sentimentanalyse enzovoort.   

Deze workshop biedt handvaten om taaltechnologie te integreren in je klas. De verschillende takken van taaltechnologie worden verkend: van generatieve AI tot praktische tools zoals vertaalsoftware en spraaktechnologie. Onderweg plukken we de vruchten van deze technologieën door te onderzoeken hoe ze functioneel én kritisch ingezet kunnen worden in lesactiviteiten. De sessie vertrekt vanuit de leerplandoelen rond taaltechnologie en legt expliciet de link met andere leerplannen waarin computationeel denken en digitale geletterdheid centraal staan. Ook het ethische luik krijgt aandacht: hoe begeleid je leerlingen in het verantwoord gebruik van deze technologieën, met oog voor maatschappelijke impact en reflectie? Aan het einde van de workshop kan de deelnemer zaadjes mee naar huis nemen. Dit in de vorm van concrete lesideeën en werkvormen die je meteen kan planten in je eigen onderwijspraktijk.  

Methodiek
  • Interactieve verkenning van toepassingen (generatieve AI, vertaalsoftware, spraaktechnologie), korte reflectiemomenten, praktische demonstraties en samen uitwerken van concrete lesideeën.
  • Hands-on
Beginsituatie

Enige voorkennis van AI wordt verwacht, al hoef je zeker geen expert te zijn. 

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop, koptelefoon/oortjes mee.

Beurten
  • B: 11:00 tot 13:00
  • C: 14:00 tot 16:00
Docenten
  • Gwen Cams
Doelgroep

Deze workshop richt zich op alle leraren talen, van alle graden en finaliteiten. Bovendien krijg je de kans om zelf met de voorbeelden te experimenteren en je ervaringen te delen met de groep. 

Doelstelling

Je ontdekt hoe AI leraars en leerlingen kan ondersteunen en legt de link met effectieve didactiek.

Inhoud

In deze workshop ontdek je hoe AI jou als leraar kan ondersteunen bij de lesvoorbereiding én hoe AI zowel jou als je leerlingen kan helpen tijdens en na de les. We leggen telkens de link met effectieve didactiek en bespreken zowel de mogelijkheden als de valkuilen. 

Methodiek
  • Workshop met ruimte om zelf aan de slag te gaan en te experimenteren.
  • Hands-on
Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen hun opgeladen laptop mee.

Beurten
  • B: 11:00 tot 13:00
  • C: 14:00 tot 16:00
Docenten
  • Luigi Iannuzzi
Inhoud

In deze hands-on workshop ontdek je hoe AI kan bijdragen aan DigCompEdu-domeinen 2 t.e.m. 5: digitale bronnen, lesgeven en leren, evalueren en leerlingen versterken. 

Je leert hoe AI helpt om authentiek materiaal te vinden, teksten te herschrijven, oefeningen op maat te maken en feedback te personaliseren. We verkennen tegelijk hoe AI ook leraren ondersteunt – als sparringpartner bij lesontwerp of bron voor levenslang leren. 

Aan de hand van concrete voorbeelden uit moderne talen (zoals een Franse chatbot, AI-feedback op schrijfopdrachten of een analyse van mondelinge interacties) koppelen we de tools aan didactische kaders: gebruiken we AI als vervanging, versterking of transformatie van leren? 

We proberen samen tools uit en reflecteren over de meerwaarde én grenzen van AI in de taalles. 

Methodiek

Hands-on

Beginsituatie

Enige voorkennis van AI wordt verwacht.  

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop mee.

Beurten
  • B: 11:00 tot 13:00
  • C: 14:00 tot 16:00
Docenten
  • Stéphanie Vanneste
Doelgroep

Een ieder die op een gestructureerde manier wil nadenken over de toekomst van het vreemdetalenonderwijs in het AI tijdperk.

Doelstelling

Tijdens deze workshop:

  • ontdek je met behulp van scenarioplanning hoe AI het vreemdetalenonderwijs in de toekomst kan veranderen;
  • bedenk je eenvoudige eerste stappen om je lessen nu al beter af te stemmen op die mogelijke toekomst.
Inhoud

Ben jij een leerkracht vreemde talen met al wat AI-ervaring? Wil je verder kijken dan de tools van vandaag? 

De snelle evolutie van Artificiële Intelligentie (AI) gooit het vreemdetalenonderwijs overhoop. Welke spannende (en misschien ook uitdagende!) toekomstscenario’s wachten ons? In deze interactieve workshop buigen we ons over dé cruciale vraag: ‘Hoe ziet het vreemdetalenonderwijs er binnen 15 jaar uit onder invloed van AI?’ 

We gebruiken de krachtige methode van scenarioplanning om samen verschillende toekomsten te verkennen. Dit is géén glazen bol, maar een gestructureerde dialoog om te anticiperen op een onvoorspelbare toekomst. Het helpt je om nu al doordachte keuzes te maken en de blik te verruimen. 

Alvast een spoiler... Je loopt niet buiten met één kant-en-klaar antwoord, maar wel met inspiratie, nieuwe inzichten en veel stof om verder na te denken, te experimenteren en mee te bouwen aan de toekomst van je vak. 

Methodiek
  • Scenarioplanning
  • Interactief groepswerk
  • Presentatie
  • Hands-on
Beginsituatie

Deelnemers hebben zelf al wat geëxperimenteerd met AI en hebben enig zicht op de mogelijkheden van deze technologie.

Deelnemers zijn ook bereid om met een open geest en out of the box naar de toekomst van het vreemdetalenonderwijs te kijken.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop/tablet mee.

Beurten
  • B: 11:00 tot 13:00
  • C: 14:00 tot 16:00
Docenten
  • Katrien Dewaele

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • dinsdag 10 maart 2026
van 09:00u tot 16:30u

Locatie

UCLL Heverlee
Hertogstraat 178
3001 Leuven, België

Prijs

€ 145,00

inclusief broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D26-018