Nieuw dit schooljaar
Nieuwe technologieën plaatsen onderwijs en in het bijzonder 'taal'onderwijs voor een uitdaging. Zeker in het secundair onderwijs rijst de vraag wel eens waarom je nog (vreemde) talen zou leren. Om een antwoord te bieden op die vraag slaan Eekhout Academy, Goethe-Institut, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, KU Leuven, UCLL en VIVES de handen in elkaar.
Wil je AI graag inzetten in je lessen, maar voel je je nog wat onzeker? Heb je nood aan inspiratie en uitwisseling om ermee aan de slag te gaan? Dan is deze studiedag zeker iets voor jou!
Programma:
08.30 u. - 09.00 u.: onthaal
09.00 u. – 09.10 u.: welkomstwoord
09.10 u. – 09.50 u.: keynote door Katrien Dewaele: ‘De toekomst van taalonderwijs in het AI-tijdperk’
09.50 u. – 10.30 u.: (interactief) panelgesprek
10.30 u. – 11.00 u.: pauze
11.00 u. – 13.00 u.: start workshop
13.00 u. – 14.00 u.: middaglunch
14.00 u. – 16.00 u.: vervolg workshop
16.00 u. – 16.30 u.: slotbeschouwing
Alle leraren secundair onderwijs en hoger onderwijs
Ontdek hoe AI een actieve leerpartner kan worden in jouw taallessen.
Ben je nog niet zo bedreven in het gebruik van AI? Denk je dat je meer input en uitwisseling kunt gebruiken om je zekerder te voelen als je AI wilt gebruiken voor je lessen? Ontdek hoe kunstmatige intelligentie niet alleen een hulpmiddel, maar ook een inspirerende leerpartner kan zijn in het talenonderwijs! In deze interactieve workshop bekijken we hoe we AI creatief en doelgericht kunnen inzetten in onze lessen met speciale aandacht voor collaboratieve werkvormen.
Samen verkennen we:
Wij reflecteren tijdens de workshop ook kritisch op de kansen én uitdagingen van AI in het onderwijs. Het doel: het potentieel van AI benutten voor coöperatief, creatief en participatief leren — én tegelijk mediavaardigheden en digitale geletterdheid versterken.
Laat je inspireren en geef jouw taallessen een toekomstgerichte boost!
Ervaring met AI is niet vereist, maar openheid voor experiment en reflectie is belangrijk.
Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop mee.
Leraren derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
Veel leerlingen ervaren moeilijkheden bij het schrijven van papers in het hoger onderwijs. Deze workshop biedt een procesgerichte schrijftraining voor leerlingen van de derde graad secundair onderwijs. We begeleiden hen stap voor stap doorheen het schrijfproces: van het genereren van ideeën tot het uitwerken van een volledige paper. Korte, haalbare oefeningen binnen hun interessegebied bereiden hen voor op grotere academische opdrachten. De nadruk ligt steeds op structuur, opbouw en helder formuleren.
AI kan hierbij dienen als een ondersteunend hulpmiddel: een bron van suggesties, inspiratie of feedback. Maar de kern blijft dat leerlingen zelf leren nadenken, keuzes maken en schrijven. AI neemt het werk niet over, het versterkt het leerproces.
We betrekken ook niet-taalvakken en stimuleren samenwerking met andere leraren. Zo leren leerlingen schrijven in uiteenlopende contexten. Met korte, gerichte oefeningen bouwen ze stap voor stap schrijfvertrouwen op, waardoor schrijven minder belastend aanvoelt en de overgang naar het hoger onderwijs vlotter verloopt. Op die manier ontwikkelen ze niet alleen schrijfvaardigheid, maar ook het besef dat schrijven een vanzelfsprekend en waardevol onderdeel is van leren. Daarbij leren ze AI zo goed mogelijk als ondersteuning in te zetten, zonder dat het hun eigen denk- en schrijfproces vervangt.
Deelnemers hebben basiservaring met het begeleiden van schrijfopdrachten in hun vakgebied, maar lopen in de praktijk aan tegen uitdagingen zoals differentiatie, structuurproblemen bij leerlingen of het zinvol inzetten van AI. Ze staan open voor procesgericht werken, interdisciplinaire samenwerking en het verkennen van nieuwe didactische aanpakken.
Voorkennis over AI is niet vereist.
Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop mee.
Deze workshop richt zich op alle leraren talen, van alle graden en finaliteiten.
Differentiatie is de laatste jaren belangrijker geworden, en terecht. We zijn allemaal anders en we leren ook op een andere manier. Dat stelt leerkrachten voor heel wat uitdagingen: hoe kan je hier op een effectieve manier aan tegemoet komen, zonder talloze uren aan je computer te zitten. AI biedt daar een interessante oplossing voor.
Hands-on
Deze workshop richt zich op alle leraren talen, van alle graden en finaliteiten. We geven een aantal inspirerende voorbeelden en daarna kan je zelf aan de slag met je eigen lesmateriaal, dus breng dit zeker (digitaal) mee!
Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop en materiaal (digitaal) mee.
De workshop is bedoeld voor docenten uit de tweede en derde graad, in het bijzonder binnen Moderne Talen en Taal- en Communicatiewetenschappen. Maar ook iedereen die taaltechnologie een plek wil geven in zijn of haar taallessen is welkom.
Deelnemers verkennen de belangrijkste takken van taaltechnologie en leren hoe deze verantwoord en doelgericht geïntegreerd kunnen worden in lesactiviteiten.
Voor veel leerlingen, ouders én leraren is AI synoniem met ChatGPT. Maar taaltechnologie, een subdiscipline van AI, is veel breder dan alleen chatbots. Denk maar aan automatische vertaling, spellingscontrole, spraakherkenning, sentimentanalyse enzovoort.
Deze workshop biedt handvaten om taaltechnologie te integreren in je klas. De verschillende takken van taaltechnologie worden verkend: van generatieve AI tot praktische tools zoals vertaalsoftware en spraaktechnologie. Onderweg plukken we de vruchten van deze technologieën door te onderzoeken hoe ze functioneel én kritisch ingezet kunnen worden in lesactiviteiten. De sessie vertrekt vanuit de leerplandoelen rond taaltechnologie en legt expliciet de link met andere leerplannen waarin computationeel denken en digitale geletterdheid centraal staan. Ook het ethische luik krijgt aandacht: hoe begeleid je leerlingen in het verantwoord gebruik van deze technologieën, met oog voor maatschappelijke impact en reflectie? Aan het einde van de workshop kan de deelnemer zaadjes mee naar huis nemen. Dit in de vorm van concrete lesideeën en werkvormen die je meteen kan planten in je eigen onderwijspraktijk.
Enige voorkennis van AI wordt verwacht, al hoef je zeker geen expert te zijn.
Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop, koptelefoon/oortjes mee.
Deze workshop richt zich op alle leraren talen, van alle graden en finaliteiten. Bovendien krijg je de kans om zelf met de voorbeelden te experimenteren en je ervaringen te delen met de groep.
Je ontdekt hoe AI leraars en leerlingen kan ondersteunen en legt de link met effectieve didactiek.
In deze workshop ontdek je hoe AI jou als leraar kan ondersteunen bij de lesvoorbereiding én hoe AI zowel jou als je leerlingen kan helpen tijdens en na de les. We leggen telkens de link met effectieve didactiek en bespreken zowel de mogelijkheden als de valkuilen.
Deelnemers brengen hun opgeladen laptop mee.
In deze hands-on workshop ontdek je hoe AI kan bijdragen aan DigCompEdu-domeinen 2 t.e.m. 5: digitale bronnen, lesgeven en leren, evalueren en leerlingen versterken.
Je leert hoe AI helpt om authentiek materiaal te vinden, teksten te herschrijven, oefeningen op maat te maken en feedback te personaliseren. We verkennen tegelijk hoe AI ook leraren ondersteunt – als sparringpartner bij lesontwerp of bron voor levenslang leren.
Aan de hand van concrete voorbeelden uit moderne talen (zoals een Franse chatbot, AI-feedback op schrijfopdrachten of een analyse van mondelinge interacties) koppelen we de tools aan didactische kaders: gebruiken we AI als vervanging, versterking of transformatie van leren?
We proberen samen tools uit en reflecteren over de meerwaarde én grenzen van AI in de taalles.
Hands-on
Enige voorkennis van AI wordt verwacht.
Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop mee.
Een ieder die op een gestructureerde manier wil nadenken over de toekomst van het vreemdetalenonderwijs in het AI tijdperk.
Tijdens deze workshop:
Ben jij een leerkracht vreemde talen met al wat AI-ervaring? Wil je verder kijken dan de tools van vandaag?
De snelle evolutie van Artificiële Intelligentie (AI) gooit het vreemdetalenonderwijs overhoop. Welke spannende (en misschien ook uitdagende!) toekomstscenario’s wachten ons? In deze interactieve workshop buigen we ons over dé cruciale vraag: ‘Hoe ziet het vreemdetalenonderwijs er binnen 15 jaar uit onder invloed van AI?’
We gebruiken de krachtige methode van scenarioplanning om samen verschillende toekomsten te verkennen. Dit is géén glazen bol, maar een gestructureerde dialoog om te anticiperen op een onvoorspelbare toekomst. Het helpt je om nu al doordachte keuzes te maken en de blik te verruimen.
Alvast een spoiler... Je loopt niet buiten met één kant-en-klaar antwoord, maar wel met inspiratie, nieuwe inzichten en veel stof om verder na te denken, te experimenteren en mee te bouwen aan de toekomst van je vak.
Deelnemers hebben zelf al wat geëxperimenteerd met AI en hebben enig zicht op de mogelijkheden van deze technologie.
Deelnemers zijn ook bereid om met een open geest en out of the box naar de toekomst van het vreemdetalenonderwijs te kijken.
Deelnemers brengen hun eigen opgeladen laptop/tablet mee.
UCLL Heverlee
Hertogstraat 178
3001 Leuven, België
€ 145,00
inclusief broodjeslunch
Dag van
Classic
200
D26-018