Je eigen robot programmeren in de lagere school? Het kan voor iedereen!
… ook al heb je er zelf geen in klas. Een hedendaagse en aantrekkelijke context helpt je op weg naar logisch en algoritmisch denken

Nieuw dit schooljaar

Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit Vives Hogeschool,
powered by Eekhout Academy

Doelstellingen

Echt programmeren als toepassing van logisch en algoritmisch denken, en dat inbouwen in zinvolle lesactiviteiten voor de lagere school. Met of zonder robots en drones.

Inhoud

Deze nascholing richt zich op de implementatie van zinvolle activiteiten rond computationeel denken in het lager onderwijs. Een nascholing die je op een begrijpelijke manier eerst uitlegt wat computationeel denken in het lager onderwijs precies is. Daarna gaan we aan de slag. 

Voor veel kinderen -en leerkrachten- is het een droom om de wereld om ons heen net iets beter te begrijpen. En of het nu om drones, robots (plugged heet dat) of het nemen van de metro gaat (unplugged): je kan ze zelf programmeren of begrijpen welk systeem erachter zit. De kinderen en jij!

We kunnen er in de wereld rondom ons niet meer omheen.

In deze sessie wordt uitgesproken aandacht besteed aan het zinvol en laagdrempelig leren programmeren met de Scratch programmeertaal. Denken maar ook doen! 

Vanuit een aantrekkelijke context kijken we hoe we dit dan kunnen integreren in onze lessen wiskunde, STEM of Wero. Drie vliegen in één klap. Want zeg nu zelf, je wil toch ook helemaal ‘mee’ zijn? 

Methodiek

Hands-on aan de slag met activiteiten rond computationele vaardigheden. Vanuit die praktijk wordt een transparante methodiek opgebouwd m.b.v. een presentatie met slides en filmfragmenten van authentieke klassituaties uit de basisschool.

Inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Geert Neyrynck

Prijs per sessie

  • € 650,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Basisonderwijs
  •    Lager Onderwijs
  •       Derde graad
  • Gewoon Secundair Onderwijs
  •    Eerste graad
  •       Eerste leerjaar A
  •       Eerste leerjaar B
  •       Tweede leerjaar A
  •       Tweede leerjaar B

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T24-009