Nieuw dit schooljaar
Dit initiatief wordt georganiseerd vanuit
Vives Hogeschool,
powered by Eekhout Academy
Deelnemers krijgen inzicht in het puberbrein van hun leerlingen. Ze leren de uitdagingen, beperkingen en kwaliteiten kennen van het puberbrein zodat ze daar zo goed mogelijk kunnen op inspelen tijdens het lesgeven.
Hoe kan je in de klas rekening houden met en inspelen op het puberbrein op het vlak van (leren) leren, klasdynamiek en klasmanagement?
De ontwikkeling van het puberbrein is bij elke puber gelijklopend maar de timing van deze ontwikkeling is zeer divers. We zoomen in op de socio-emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling van het puberbrein. Dit heeft een impact op klasmanagement, groepsdynamica en leren leren. Aan de hand van (eigen ingebrachte) casussen analyseren we het gedrag van de pubers, zoeken we de reden achter het gedrag en bieden we (gedrags)alternatieven aan om op een constructieve manier in te spelen op het puberbrein.
In het eerste deel wordt er via doceren en onderwijsleergesprek een kader aangereikt waarbinnen het puberbrein besproken wordt.
In het tweede deel gaan we concreet aan de slag met casussen, bieden we handvaten en zoeken de oorzaken achter het gedrag.
Geen voorkennis verreist.
Team
Classic
20
T25-231