“Ik zie het anders!” (online)
Omgaan met richtingsmoeilijkheden en spiegelen bij kinderen

Doelstellingen

Inzicht krijgen in de verschillende soorten richtingsmoeilijkheden en de verschillende signalen kunnen herkennen. Weten hoe je hierop moet reageren en welke oefeningen, tips en adviezen belangrijk zijn om deze kinderen te helpen.

Inhoud

We geven antwoorden op volgende vragen:


  • Wat zijn richtingsmoeilijkheden en welke signalen zijn er?
  • Hoe komt het dat kinderen spiegelen?
  • Wat is nog normaal en wat is een probleem?
  • Welke aanverwante problemen zijn er?
  • Wat is het verschil tussen richtingsmoeilijkheden en –problemen?
  • Wat doen we best bij richtingsmoeilijkheden?
  • Hoe redeneren deze kinderen?
  • Welke feedback geven we en kan dit anders?
  • Welke oefeningen en hulpmiddelen kunnen we aanbieden?
  • Wat is de link met faalangst, schrijven, lezen?
  • Is dit dan dyslexie of dyscalculie?
  • Gaan richtingsmoeilijkheden voorbij of blijven ze?
  • Wat is de link met linkshandigheid?
  • Wat zien of doen deze kinderen eigenlijk anders?
Methodiek
  • We oefenen actief, we ervaren richtingsmoeilijkheden en we geven tips en adviezen om deze kinderen te helpen in de klas en in de turnles;
  • We demonstreren ook verschillende oefeningen en spelletjes die je kan doen met deze kinderen, en geven antwoorden op bovenstaande vragen.

Edities

Code Sessies Status
I25-017-A
maandag 2 december 2024
9.00u tot 12.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
maandag 2 december 2024
13.00u tot 16.00u
Webinar
Online websessie 0
Online websessie, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Marc Litière

Aantal edities

1

Prijs

€ 135,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  •    Gewoon Basisonderwijs
  •       Kleuteronderwijs
  •          Tweede kleuter
  •          Derde kleuter
  •       Lager Onderwijs
  •          Eerste graad
  •          Tweede graad
  •    Buitengewoon Basisonderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Zorgcoördinatoren
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I25-017