Hoogbegaafdheid in het onderwijs
Hoogbegaafde kinderen detecteren en uitdagend verrijken

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen
  • Herkennen en detecteren van hoogbegaafdheid en hier concreet in zoeken hoe je als leerkracht deze kinderen kan blijven uitdagen hun potentieel aan te boren;
  • Het verschil kennen tussen cognitief sterk functioneren, cognitieve begaafdheid, meerbegaafdheid en (uitzonderlijke) hoogbegaafdheid.
Inhoud

1 op 25 kinderen is hoogbegaafd, een niet te verwaarlozen groep. Hoogbegaafden halen niet steeds uitstekende schoolcijfers en komen voor in alle onderwijsvormen. Zij hebben bijzondere onderwijsnoden.

Ellen Dua, hoogbegaafdheidscoach, stelt met Art de Co een opleiding voor die jou meeneemt in het landschap van de hoogbegaafdheid.

Tijdens de opleiding ga je diepgaand op verkenning naar de kenmerken, uitdagingen en unieke noden van hoogbegaafde kinderen. De basis wordt gelegd om het verschil te kunnen maken voor hoogbegaafde kinderen in het onderwijs.

Tijdens de opleiding leer je…

  • wat hoogbegaafdheid betekent vanuit verschillende visies en invalshoeken;
  • hoe je hoogbegaafdheid kan detecteren in de klas;
  • wat jij als leerkracht voor hoogbegaafde kinderen kan betekenen;
  • hoe je deze leerlingen zich deel van de klas kan laten blijven voelen en hoe je tegelijk hun eigen potentieel kan aanboren. 

De deelnemers mogen een casus uit de praktijk meebrengen om te tonen wat er op dit moment al wordt toegepast.
Methodiek

Stuk theoretisch, heel ervaringsgericht verteld, dan ook praktisch met ruimte voor inbreng en samen bouwen

Beginsituatie

/

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 675,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  •       Kleuteronderwijs
  •          Tweede kleuter
  •          Derde kleuter
  •       Lager Onderwijs
  •          Eerste graad
  •          Tweede graad
  •          Derde graad
  • Secundair Onderwijs
  •       Eerste graad
  •          Eerste leerjaar A
  •          Eerste leerjaar B

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Middenkader en beleidsondersteuners
  • CLB-medewerkers

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T25-122