Dag van de godsdienstleraar
Kijken zonder kaders

Inhoud

Programma:

08u30 – 09u00 Onthaal + leermiddelenbeurs

09u00 - 09u15 Algemeen welkom 

09u15 – 10u45 Plenumreferaat – Khalid Benhaddou

10u45 – 11u00 Pauze + leermiddelenbeurs

11u05 – 12u05 Workshop 1 

12u05 – 13u30 Middagmaal + leermiddelenbeurs

13u30 – 14u30 Workshop 2

14u35 – 15u35 Workshop 3 


Je kan 3 workshops volgen.


Let je er op dat je 1 workshop kiest uit elk domein (cf. titel workshop): 


  • Pluraliteit
  • Christelijke traditie
  • Leefwereld jongeren


Gratis parkeergelegenheid: 


  • Op de openbare parking P & R Steenbrugge nabij de ophaalbrug; slechts 250 m wandelen (185 plaatsen).
  • Rechts van de H. Hartkerk vlak naast d'Abdij (45 plaatsen).
  • Langs de Baron Ruzettelaan.
  • Op andere locaties links of achteraan d’Abdij mag niet worden geparkeerd omwille van privaat- of veiligheidsredenen.

Werkwinkels

Inhoud
In deze lezing krijg je inzicht in hoe wij-zij-denken werkt en hoe polarisatie ontstaat. Van man versus vrouw, christen tegenover moslim, tot autochtoon tegenover allochtoon — polarisaties beïnvloeden onze identiteit en kunnen soms leiden tot extremen. Het begrijpen van deze dynamieken is essentieel om ze te doorbreken.
Wat kan je verwachten:
Tijdens de lezing wordt het polarisatiemodel van Bart Brandsma onder de loep genomen. We staan stil bij de drijfveren, valkuilen en patronen van polarisatie in het dagelijks leven en op de werkvloer. Bovendien krijg je praktische handvaten aangereikt om polarisatie te herkennen en te doorbreken, zowel op individueel als maatschappelijk niveau.
Beurten
  • A: 09:15 tot 10:45
Docenten
  • Khalid Benhaddou
Inhoud

In onze samenleving is er een enorme diversiteit aan culturen en levensbeschouwingen. Deze workshop verkent hoe we op een constructieve manier met deze diversiteit kunnen omgaan. We onderzoeken de betekenis van inclusie en pluralisme, en welke gedeelde waarden de basis kunnen vormen voor een vruchtbare dialoog tussen verschillende culturen.

Tijdens deze workshop kan je praktische handvatten verwachten voor het organiseren van volwaardige dialogen tussen diverse groepen. We bespreken de verschillen en overeenkomsten tussen levensbeschouwingen en zoeken samen naar de grootste gemene deler. Er is ruimte voor discussie en reflectie, zodat deelnemers leren hoe ze inclusiviteit kunnen bevorderen in hun eigen omgeving.

Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Khalid Benhaddou
  • Kautar Oulad El Haj
Doelstelling
  • Deelnemers bewust maken van de positieve aspecten van diversiteit
  • Deelnemers laten reflecteren op de complexiteit van diversiteit
Inhoud

Tijdens deze workshop staan we stil bij hoe diversiteit een zegen kan zijn voor iedereen. We belichten de positieve aspecten van diversiteit in de klas, in vriendschappen en in familiale relaties. Daarnaast besteden we aandacht aan de uitdagingen die diversiteit met zich meebrengt en hoe we daar op een constructieve manier mee om kunnen gaan. Een centrale vraag tijdens deze sessie is: wat verstaan we precies onder diversiteit? We onderzoeken samen hoe verschillende identiteiten, achtergronden en perspectieven ons kunnen verrijken, maar ook hoe deze soms voor complexe situaties kunnen zorgen. De vraag die centraal staat is hoe we deze complexe situaties kunnen omarmen en van elkaar kunnen leren. Daarbij zullen we ook enkele basisvaardigheden in communicatie, zoals het socratisch gesprek, nader bekijken.

Methodiek

Groepsdiscussies om deelnemers aan te moedigen hun ervaringen met diversiteit te delen en elkaar te inspireren. Daarnaast zullen we verschillende spelvormen inzetten, zodat deelnemers zich in verschillende perspectieven kunnen verplaatsen en leren omgaan met diversiteitskwesties in een veilige omgeving.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen een balpen mee.

Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • David Hancart
Doelstelling

Aan de hand van concrete verhalen herkennen leerlingen wat mensen verbindt. Leerlingen onderscheiden doorheen concrete verhalen hoe christenen meewerken aan de opbouw van de samenleving in Israël-Palestina.

Inhoud

We vertrekken vanuit een beeld van Tent of Nations met de tekst ‘ik weiger te haten’ in vele talen.

Daarna tonen we enkele concrete voorbeelden van Israëli’s en Palestijnen die weigeren geweld te gebruiken als antwoord op hun aangedaan geweld. We tonen hierbij 2 korte filmfragementen. 1 van de Tent of Nations en 2 van de Parents Circle. We laten de deelnemers hierop reageren. 

In een tweede deel zullen we de deelnemers opsplitsen. Leerkrachten uit de derde graad maken kennis met het spel van Broederlijk Delen ‘van de kaart’ dat leerlingen via spel laat inleven in de situatie van een Palestijnse of een Israëlische inwoner. Leraren van de eerste en tweede graad maken kennis met enkele concrete verhalen van vredesbouwers o.a. het Arabic Educational Institute in Bethlehem, Kairos Palestina en de Kerkgemeenschappen in Jeruzalem. 

Tenslotte verwijzen we kort naar enkele films, boeken, websites waar leraren meer achtergrondinfo, verhalen en methodieken kunnen vinden om hierrond te werken. We geven die info mee op een blad.


Methodiek
  • We starten met enkele filmfragmentjes en gaan hierover in gesprek.
  • Bij de voorstelling van het spel kruipen de deelnemers even in de rol van een Palestijns of Israëlisch dorp.
  • De concrete verhalen vanuit diverse hoeken in Israël en Palestina worden geprojecteerd of voorgelezen en toegelicht.
Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Anne Vansteelandt
  • Geert Vervaele
  • Annemie Vanmol
Doelstelling
  • De workshop stelt leraren in staat om stereotype denkbeelden te herkennen en te weerleggen in hun klasomgeving. 
  • Leraren leren hoe islamitische waarden kunnen worden ingezet om een begripvolle sfeer in de klas te bevorderen. 
Inhoud

In deze workshop krijgen leraren inzicht in de verschillende vooroordelen die over de islam en moslims bestaan. We onderzoeken hoe deze vooroordelen ontstaan. Ook de impact van deze vooroordelen op de maatschappelijke positie van moslims en hun dagelijks leven komt aan bod.

Daarnaast kijken we naar hoe moslims zelf vooroordelen kunnen voeden, bijvoorbeeld door stereotypen of misverstanden die voortkomen uit extremistische interpretaties.

Op welke manier kan de islam een brug slaan tussen mensen van verschillende achtergronden en helpen om vooroordelen te overwinnen? Door deze vraag te verkennen, krijgen leraren handvaten om in de klas een inclusieve en begripvolle sfeer te bevorderen.

Methodiek

Interactief met Q&A sessies

Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Mohamed El Fadili
  • Hakim Marmouri
Doelstelling

Het doorprikken en nuanceren van vooroordelen ten aanzien van de Bijbel vandaag.

Inhoud

De Bijbel kampt met een oubollige reputatie. De schoonheid en wijsheid die het bevat overbrengen, is niet evident. Aan de hand van concrete bijbelpassages proberen we tal van voorbeelden te doorprikken of nuanceren. Hierbij wordt verwezen naar de opstelling in Biblia, het Bijbels belevingscentrum te Brugge.

Methodiek

Aan de hand van bijbelverhalen die in het leerplan staan, geven we inzichten en tips over hoe vooroordelen bijgestuurd kunnen worden.

Beginsituatie

Men gelooft in de kracht en relevantie van de Bijbel en wil deze integreren in de klas of het beleid.

Materiaal door deelnemers mee te brengen

Deelnemers brengen balpen en papier mee.

Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Emmanuel Wybo
Doelstelling
  • eigen vooroordelen t.a.v. personen in detentie of personen met een detentieverleden op het spoor komen en in vraag durven stellen
  • nadenken over het begrip én de realiteit ‘tweede kans’

Inhoud
In ons land zitten om en bij de 12000 mensen een korte of langere gevangenisstraf uit. Het is maar zeer de vraag of detentie zoals ze nu vorm krijgt echt bijdraagt tot een succesvolle re-integratie in de samenleving. Onderzoeksgegevens hierrond leggen een pijnlijke realiteit bloot. Krijgen mensen na hun detentie echt een tweede kans en hoe zou die nieuwe kans er idealiter moeten uitzien? 
Welke factoren bevorderen of belemmeren die re-integratie en kan ik daar als gewone burger iets toe bijdragen of blijft het een ver-van-mijn-bedshow? 
Als gevangenisaalmoezenier leerde ik de mensen achter de feiten  kennen. Nadat ik stilaan mijn eigen vooringenomenheid had afgelegd -al blijft dat ook een dagelijks opdracht- kwam ik er snel achter dat ook het sensibiliseren van de gewone burger een onderdeel van mijn missie is…
Methodiek
Lezing met ruimte voor interactie/vraagstelling.
Beginsituatie
Een open blik/houding t.o.v. het gegeven gevangenisstraf/detentie.
Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Geertrui Verdonck
Doelstelling
De eigenheid van de ontmoeting tussen Franciscus en de sultan laten oplichten in de context van die tijd. Vanuit welke basishouding kunnen we in een franciscaanse geest ‘de ander’ tegemoet gaan? 
Inhoud
De ontmoeting van Franciscus van Assisi met de Egyptische sultan Malek al-kamel te midden van de kruistochten spreekt tot de verbeelding. Na een blik op de gepolariseerde historische context, dalen we dieper af in de franciscaanse spiritualiteit. Franciscus’ verlangen naar broederlijkheid deinde zijn leven lang uit tot hij ‘de ander’ en zelfs ‘de vijand’ in de armen sloot. Hij toont ons een weg van radicaal pelgrimschap. Zelfs ‘het huis’ van onze identiteit mogen we ons niet toe-eigenen oog in oog met andersgelovigen. Zo ontstaat er een geweldloze tussenruimte waar we de ander écht kunnen ontmoeten. 
Tot slot staan we stil bij de weerslag en de inspiratie die Franciscus vond doorheen de ontmoeting met de islam.
Methodiek
  • Dialooggesprek
  • Stellingen
Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Barbara Mertens
Doelstelling
  • Ons oefenen in patroondoorbrekend denken (rond rituelen)
  • Kennismaken met een praktische methode om vanuit een brede gedragenheid tot een (nieuw) ritueel te komen
  • Handvaten om levensbeschouwelijk overstijgende rituelen te creëren / rituelen voor een diverse samenleving
  • Concretiseren a.d.h.v. voorbeelden uit het werkveld
Inhoud
We leven in een diverse samenleving waarbij traditionele rituelen niet meer als vanzelfsprekend betekenis hebben. Hoe gaan we daar als christelijke school / godsdienstleerkracht mee om? We dagen onszelf uit om patroondoorbrekend en innovatief te denken rond rituelen. We passen het patroondoorbrekend en creatief denken toe op een concrete situatie op school (bijvoorbeeld: hoe kunnen we de betekenis van de Vastenperiode op school voelbaar maken?) We maken kennis met een praktische methode om vanuit een brede gedragenheid tot een (nieuw) ritueel te komen. 
Methodiek
Zowel doceren, brainstorm, interactie, tekenen (spelvorm) komen aan bod. 
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Deelnemers brengen pen en papier mee.
Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Eline Van Steenkiste
Doelstelling

We verkennen het theoretische kader rond weerstand, minderheidsstem, verschillende rollen in een groep. Daarna gaan we met concrete tools aan de slag om alle stemmen te horen.

Inhoud

In onze groepen is het van belang dat elke stem gehoord wordt, niet alleen de dominante. Het gaat om het erkennen van alle stemmen en misschien vooral de stemmen die vaak over het hoofd worden gezien of niet gehoord worden. Door ook deze leerlingen te betrekken, kunnen we polarisatie tegengaan en een inclusieve dialoog bevorderen. Dit stelt groepen in staat om moeilijke gesprekken aan te gaan en te leren van verschillende perspectieven, wat essentieel is.

We zullen eerst beknopt ingaan op de essentie van de weerstand: hoe ontstaat weerstand, welke theoretische kaders zijn er die we kunnen gebruiken en hoe kunnen we die weerstand zichtbaar maken en mogelijks verkleinen? Wellicht zullen we aspecten herkennen bij onszelf, onze collega's of onze leerlingen. Ongetwijfeld speelt ook de nee-stem een rol in onze eigen gedachten en directe omgeving. 

Vervolgens zullen we samen praktische tools, werkvormen en hulpmiddelen onder de loep nemen die we direct kunnen toepassen in onze lessen. 

Een aantal werkvormen proberen we onmiddellijk zelf uit, zodat je kan aanvoelen hoe je je eigen klasgroep kan begeleiden en warm maken om hun stem te laten horen in jouw les.

Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Tina De Bisschop
Inhoud

In de dynamische wereld van vandaag, waarin generaties elkaar vaker ontmoeten, wordt de noodzaak voor intergenerationele samenwerking en communicatie voelbaar. 

Interactie tussen generaties biedt een unieke kans om kennis, inzichten en vaardigheden uit te wisselen, waardoor teams kunnen floreren, groeien en innoveren. 

Wat maakt intergenerationeel samenwerken en communiceren zo effectief? Het gaat om het benutten van de sterke punten van elke generatie. Babyboomers brengen diepgaande ervaring en stabiliteit, terwijl Gen Z frisse ideeën en digitale skills toevoegen. Door open te staan voor elkaars perspectieven en elkaars communicatiestijlen te begrijpen, ontstaat er een omgeving waarin iedereen kan gedijen en het team zal versterken. 

Methodiek

Interactieve presentatie

Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Magali De Pauw
Doelstelling
  • Beeldvorming van de (ex-)OKAN-leerling – wie is de (ex-)OKAN’er? 
  • Tegen welke vooroordelen lopen we aan en waarom?
Inhoud

Waargebeurde anekdotes uit het boek ‘Zie ze daar staan met hun dure gsm’s’ en getuigenissen van ex-OKAN’ers wisselen elkaar af. Zo kijken we zelf even door de bril van een (ex-)OKAN’er. We reflecteren samen over wat al goed gaat en over wat misschien nog beter kan.

Methodiek
  • Getuigenissen bekijken / beluisteren
  • Waargebeurde anekdotes beluisteren en bespreken
Beginsituatie

De deelnemers weten wat een OKAN-leerling is, kwamen er zelf al eens mee in contact en willen er meer over weten.

Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Anja Cocquyt
Inhoud
Hoe omgaan met polarisatie op verbindende manier? Het is meer dan ooit actueel in een steeds meer polariserende wereld waar vaak elke nuance in het debat ontbreekt. Hoe brengen we dit ter sprake bij jongeren? Hoe sporen we hen aan om daarover voor zichzelf na te denken? Hoe zorgen we ervoor dat ze daarover met leeftijdsgenoten in interactie gaan? We doen dit aan de hand van thematische impulsen (beeldmateriaal, kunst, muziek, tekst…) waar je in de klas mee aan de slag kan.
Beurten
  • B: 11:05 tot 12:05
  • C: 13:30 tot 14:30
  • D: 14:35 tot 15:35
Docenten
  • Tamara Steyaert
  • Tom Boeve

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 26 februari 2025
van 09:00u tot 15:35u

Locatie

Onderwijscentrum d'Abdij Brugge
Baron Ruzettelaan 435
8310 Brugge, België

Prijs

€ 119,00

inclusief warm middagmaal

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

150

Code

D25-009