Programma:
08u30 – 09u00 Onthaal + leermiddelenbeurs
09u00 - 09u15 Algemeen welkom
09u15 – 10u45 Plenumreferaat – Khalid Benhaddou
10u45 – 11u00 Pauze + leermiddelenbeurs
11u05 – 12u05 Workshop 1
12u05 – 13u30 Middagmaal + leermiddelenbeurs
13u30 – 14u30 Workshop 2
14u35 – 15u35 Workshop 3
Je kan 3 workshops volgen.
Let je er op dat je 1 workshop kiest uit elk domein (cf. titel workshop):
Gratis parkeergelegenheid:
In onze samenleving is er een enorme diversiteit aan culturen en levensbeschouwingen. Deze workshop verkent hoe we op een constructieve manier met deze diversiteit kunnen omgaan. We onderzoeken de betekenis van inclusie en pluralisme, en welke gedeelde waarden de basis kunnen vormen voor een vruchtbare dialoog tussen verschillende culturen.
Tijdens deze workshop kan je praktische handvatten verwachten voor het organiseren van volwaardige dialogen tussen diverse groepen. We bespreken de verschillen en overeenkomsten tussen levensbeschouwingen en zoeken samen naar de grootste gemene deler. Er is ruimte voor discussie en reflectie, zodat deelnemers leren hoe ze inclusiviteit kunnen bevorderen in hun eigen omgeving.
Tijdens deze workshop staan we stil bij hoe diversiteit een zegen kan zijn voor iedereen. We belichten de positieve aspecten van diversiteit in de klas, in vriendschappen en in familiale relaties. Daarnaast besteden we aandacht aan de uitdagingen die diversiteit met zich meebrengt en hoe we daar op een constructieve manier mee om kunnen gaan. Een centrale vraag tijdens deze sessie is: wat verstaan we precies onder diversiteit? We onderzoeken samen hoe verschillende identiteiten, achtergronden en perspectieven ons kunnen verrijken, maar ook hoe deze soms voor complexe situaties kunnen zorgen. De vraag die centraal staat is hoe we deze complexe situaties kunnen omarmen en van elkaar kunnen leren. Daarbij zullen we ook enkele basisvaardigheden in communicatie, zoals het socratisch gesprek, nader bekijken.
Groepsdiscussies om deelnemers aan te moedigen hun ervaringen met diversiteit te delen en elkaar te inspireren. Daarnaast zullen we verschillende spelvormen inzetten, zodat deelnemers zich in verschillende perspectieven kunnen verplaatsen en leren omgaan met diversiteitskwesties in een veilige omgeving.
Deelnemers brengen een balpen mee.
Aan de hand van concrete verhalen herkennen leerlingen wat mensen verbindt. Leerlingen onderscheiden doorheen concrete verhalen hoe christenen meewerken aan de opbouw van de samenleving in Israël-Palestina.
We vertrekken vanuit een beeld van Tent of Nations met de tekst ‘ik weiger te haten’ in vele talen.
Daarna tonen we enkele concrete voorbeelden van Israëli’s en Palestijnen die weigeren geweld te gebruiken als antwoord op hun aangedaan geweld. We tonen hierbij 2 korte filmfragementen. 1 van de Tent of Nations en 2 van de Parents Circle. We laten de deelnemers hierop reageren.
In een tweede deel zullen we de deelnemers opsplitsen. Leerkrachten uit de derde graad maken kennis met het spel van Broederlijk Delen ‘van de kaart’ dat leerlingen via spel laat inleven in de situatie van een Palestijnse of een Israëlische inwoner. Leraren van de eerste en tweede graad maken kennis met enkele concrete verhalen van vredesbouwers o.a. het Arabic Educational Institute in Bethlehem, Kairos Palestina en de Kerkgemeenschappen in Jeruzalem.
Tenslotte verwijzen we kort naar enkele films, boeken, websites waar leraren meer achtergrondinfo, verhalen en methodieken kunnen vinden om hierrond te werken. We geven die info mee op een blad.
In deze workshop krijgen leraren inzicht in de verschillende vooroordelen die over de islam en moslims bestaan. We onderzoeken hoe deze vooroordelen ontstaan. Ook de impact van deze vooroordelen op de maatschappelijke positie van moslims en hun dagelijks leven komt aan bod.
Daarnaast kijken we naar hoe moslims zelf vooroordelen kunnen voeden, bijvoorbeeld door stereotypen of misverstanden die voortkomen uit extremistische interpretaties.
Op welke manier kan de islam een brug slaan tussen mensen van verschillende achtergronden en helpen om vooroordelen te overwinnen? Door deze vraag te verkennen, krijgen leraren handvaten om in de klas een inclusieve en begripvolle sfeer te bevorderen.
Interactief met Q&A sessies
Het doorprikken en nuanceren van vooroordelen ten aanzien van de Bijbel vandaag.
De Bijbel kampt met een oubollige reputatie. De schoonheid en wijsheid die het bevat overbrengen, is niet evident. Aan de hand van concrete bijbelpassages proberen we tal van voorbeelden te doorprikken of nuanceren. Hierbij wordt verwezen naar de opstelling in Biblia, het Bijbels belevingscentrum te Brugge.
Aan de hand van bijbelverhalen die in het leerplan staan, geven we inzichten en tips over hoe vooroordelen bijgestuurd kunnen worden.
Men gelooft in de kracht en relevantie van de Bijbel en wil deze integreren in de klas of het beleid.
Deelnemers brengen balpen en papier mee.
We verkennen het theoretische kader rond weerstand, minderheidsstem, verschillende rollen in een groep. Daarna gaan we met concrete tools aan de slag om alle stemmen te horen.
In onze groepen is het van belang dat elke stem gehoord wordt, niet alleen de dominante. Het gaat om het erkennen van alle stemmen en misschien vooral de stemmen die vaak over het hoofd worden gezien of niet gehoord worden. Door ook deze leerlingen te betrekken, kunnen we polarisatie tegengaan en een inclusieve dialoog bevorderen. Dit stelt groepen in staat om moeilijke gesprekken aan te gaan en te leren van verschillende perspectieven, wat essentieel is.
We zullen eerst beknopt ingaan op de essentie van de weerstand: hoe ontstaat weerstand, welke theoretische kaders zijn er die we kunnen gebruiken en hoe kunnen we die weerstand zichtbaar maken en mogelijks verkleinen? Wellicht zullen we aspecten herkennen bij onszelf, onze collega's of onze leerlingen. Ongetwijfeld speelt ook de nee-stem een rol in onze eigen gedachten en directe omgeving.
Vervolgens zullen we samen praktische tools, werkvormen en hulpmiddelen onder de loep nemen die we direct kunnen toepassen in onze lessen.
Een aantal werkvormen proberen we onmiddellijk zelf uit, zodat je kan aanvoelen hoe je je eigen klasgroep kan begeleiden en warm maken om hun stem te laten horen in jouw les.
In de dynamische wereld van vandaag, waarin generaties elkaar vaker ontmoeten, wordt de noodzaak voor intergenerationele samenwerking en communicatie voelbaar.
Interactie tussen generaties biedt een unieke kans om kennis, inzichten en vaardigheden uit te wisselen, waardoor teams kunnen floreren, groeien en innoveren.
Wat maakt intergenerationeel samenwerken en communiceren zo effectief? Het gaat om het benutten van de sterke punten van elke generatie. Babyboomers brengen diepgaande ervaring en stabiliteit, terwijl Gen Z frisse ideeën en digitale skills toevoegen. Door open te staan voor elkaars perspectieven en elkaars communicatiestijlen te begrijpen, ontstaat er een omgeving waarin iedereen kan gedijen en het team zal versterken.
Interactieve presentatie
Waargebeurde anekdotes uit het boek ‘Zie ze daar staan met hun dure gsm’s’ en getuigenissen van ex-OKAN’ers wisselen elkaar af. Zo kijken we zelf even door de bril van een (ex-)OKAN’er. We reflecteren samen over wat al goed gaat en over wat misschien nog beter kan.
De deelnemers weten wat een OKAN-leerling is, kwamen er zelf al eens mee in contact en willen er meer over weten.
Onderwijscentrum d'Abdij Brugge
Baron Ruzettelaan 435
8310 Brugge, België
€ 119,00
inclusief warm middagmaal
Dag van
Classic
150
D25-009