Dag van het eerste en tweede leerjaar

Nieuw dit schooljaar

Afgelopen

Inhoud

Op woensdagnamiddag 26 oktober organiseren we de Dag van het eerste en tweede leerjaar.

De timing zal er als volgt uitzien:

13.30 u:  onthaal en leermiddelenbeurs

14.00 u: werkwinkels: beurt 1

15.15 u: pauze en leermiddelenbeurs

15.45 u: werkwinkels: beurt 2 

17.00u: einde

Je kunt kiezen uit 5 werkwinkels.
Als je kiest voor een lange werkwinkel, kan je slechts één werkwinkel volgen.
Als je kiest voor een korte werkwinkel, volg je er twee.

Werkwinkels

Doelgroep
Leraren eerste graad
Inhoud

Leren (technisch) lezen in het eerste en tweede leerjaar kan soms saai en eentonig worden, zowel voor de kinderen als voor de leerkracht. Met de juiste materialen en aanpak kun je daar nochtans makkelijk verandering in brengen. Van AVI-boeken van Nachtwacht, K3 of de Smurfen, over coöperatieve games, tot aantrekkelijke remediëringspakketten voor de zwakste lezers: in deze werkwinkel leer je het kennen en leer je ermee werken.


Via activerende werkvormen (die je zelf ook in de klas kunt gebruiken voor boekpromotie) maak je kennis met een recent, kwalitatief en gevarieerd aanbod aan leesboekjes. Vervolgens ontdek je enkele concrete remediëringsmaterialen voor eerste lezers. Je zal het snel merken: met het juiste materiaal en de juiste aanpak gaat er een wereld van leesplezier open voor jezelf én voor je leerlingen.

Ontdek:

• leesboekjes op AVI Start, M3, E3 en M4

• digitale boekjes en online tools

• remediëringsmateriaal voor beginnende lezers


De deelnemers mogen hun favoriete avi-boek meebrengen.
Methodiek
  • zelf onderzoeken en presenteren
  • boekprikkelende activiteiten

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Elly Simoens
Doelgroep
  • Leraren lager onderwijs (eerste graad)
  • Zorgcoördinatoren
  • Directeurs
Doelstelling
  • De deelnemer verwerft inzicht in wat zelfregulering betekent, en in het belang ervan. 
  • De deelnemer verwerft kennis van materialen en methodes.
Inhoud

Zelfregulering wordt erkend als een belangrijke factor van schoolrijpheid en schoolsucces. Het gaat immers over een goede basishouding om te leren. De gevoelige periode om die basis te leggen, is tussen 4 en 8 jaar en het goede nieuws is dat we kinderen daarbij kunnen helpen in de klas.

Deel 1

  • Wat is zelfregulering?
  • Uit welke elementen bestaat zelfregulering?
  • Hoe kun je werken aan het werkgeheugen?
  • Uitleg bij de verschillende elementen


Deel 2

  • 3 manieren om zelfregulering te trainen
  • Kennismaken met verschillende programma's om zelfregulering te trainen
Methodiek
M.b.v. Powerpoint, oefeningen en filmpjes wordt ‘zelfregulering’ verklaard. Daarna wordt gewerkt met veel beschikbaar gesteld materiaal.
Beginsituatie
/
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Albert Janssens
Doelgroep
  • Leraren lager onderwijs: eerste graad
  • Leraren buitengewoon onderwijs (type 2, 3, 5, 7 en basisaanbod)
  • CLB-medewerkers
Doelstelling
  • Kennismaken met de basisprincipes van de ijsbergdidactiek
  • Naar huis gaan met concrete tips voor in de klas
Inhoud

Het maken van sommen is slechts het topje van de ijsberg

Het rekenproces kan met een ijsberg vergeleken worden. Sommen zijn slechts het topje van de ijsberg. Net als bij een echte ijsberg bevindt het belangrijkste gedeelte zich onder het wateroppervlak, in het drijfvermogen. Hoe steviger er geïnvesteerd wordt in het drijfvermogen, hoe groter de kans is dat het topje zichtbaar wordt.  

De aanpak sluit nauw aan bij het alom gekende CSA-model (concreet-schematisch-abstract). Stapsgewijs worden kinderen door een zorgvuldig inzichtelijk proces geleid, met goed uitgekiende materialen. Het leren gebeurt al handelend en pratend. De oefenstof bestaat uit prettige spelvormen die haalbaar zijn in de klas, bruikbaar naast elke methode. 

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Line Steels
Doelgroep

Leraren lager onderwijs: eerste graad

Doelstelling
  • Werkvormen leren kennen die eenvoudig toepasbaar zijn om buiten leerstof in te oefenen;
  • Stilstaan bij de vaardigheden die we van kinderen verwachten (persoonsgebonden doelen) tijdens zo’n buitenleermoment en hoe we hen daarin groeigericht kunnen ondersteunen.
Inhoud

Hop met de beentjes! Benut de speelplaats en de schoolomgeving als extra klaslokaal. Schrap die ene oefening (of meerdere) in het werkboek en oefen dezelfde leerstof tijdens een beweegmoment buiten. Korte doelgerichte activiteitjes in de buitenlucht, even alle energie ontladen en daarna weer rustig en met volle focus verder oefenen in de klas.

Tijdens deze workshop krijg je inspiratie en tips om je activiteiten/lessen naar buiten te brengen en je kinderen op een ondernemende manier aan het leren te zetten. We gaan zelf een paar praktijkvoorbeelden ervaren en er is ruimte voor interactie, reflectie en ervaringsgesprekken.

Na de workshop krijg je toegang tot ons online kenniscentrum met een rijk aanbod aan ondersteunende materialen (klik en print) en inspiratiefiches.

Methodiek

Ervaringsmoment, interactieve werkvormen, uitwisselen en afstemmen met andere deelnemers en korte doceermomenten.

Beginsituatie

/

Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Annick Vandroemme
  • Vlajo .org
Doelgroep
Leraren lager onderwijs: eerste graad
Doelstelling
  • Kennis en vaardigheden opdoen over minder lang stilzitten en meer bewegen in je eigen klasomgeving;
  • Je leert en ervaart beweegvriendelijke praktijkvoorbeelden die je de volgende dag al in je klaspraktijk kan inzetten. 
Inhoud
Jongeren van 6 tot 18 jaar zitten gemiddeld zo’n 7 tot 8,5 uur neer per dag waarvan bijna de helft tijdens hun schooldag. Uit onderzoek blijkt dat dit sedentair gedrag negatieve effecten heeft op de gezondheid van deze jongeren: lagere cardiovasculaire fitheid, minder sterke spieren maar ook lager mentaal welbevinden en minder goede schoolresultaten. Met het praktijkonderzoek Vital Schools ondersteunen we leraren om leerlingen minder te laten zitten en meer te laten bewegen in de lessen zelf.
In deze workshop geven we tips en tricks hoe je dit doet aan de hand van 4 concrete praktijkvoorbeelden. Deze kunnen de dag nadien meteen toegepast worden in je eigen klas. Een doe-workshop die je aan het denken zet! 
Meer info vind je reeds op onze website Vitalschools.be.

De deelnemers voorzien losse kledij en gemakkelijk schoeisel.
Methodiek
Op een interactieve wijze kennismaken met een beweegvriendelijke aanpak.
Beginsituatie
/
Beurten
  • A: 14:00 tot 15:15
  • B: 15:45 tot 17:00
Docenten
  • Gert Muylle

Inschrijven

niet mogelijk

 

Praktische info

Datum

  • woensdag 26 oktober 2022
van 14:00u tot 17:00u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België

Prijs

€ 59,00

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Lager Onderwijs
  •    Eerste graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

200

Code

D23-002