Nieuw dit schooljaar
Afgelopen
Op woensdagnamiddag 26 oktober organiseren we de Dag van het eerste en tweede leerjaar.
De timing zal er als volgt uitzien:
13.30 u: onthaal en leermiddelenbeurs
14.00 u: werkwinkels: beurt 1
15.15 u: pauze en leermiddelenbeurs
15.45 u: werkwinkels: beurt 2
17.00u: einde
Je kunt kiezen uit 5 werkwinkels.
Als je kiest voor een lange werkwinkel, kan je slechts één werkwinkel volgen.
Als je kiest voor een korte werkwinkel, volg je er twee.
Leren (technisch) lezen in het eerste en tweede leerjaar kan soms saai en eentonig worden, zowel voor de kinderen als voor de leerkracht. Met de juiste materialen en aanpak kun je daar nochtans makkelijk verandering in brengen. Van AVI-boeken van Nachtwacht, K3 of de Smurfen, over coöperatieve games, tot aantrekkelijke remediëringspakketten voor de zwakste lezers: in deze werkwinkel leer je het kennen en leer je ermee werken.
Via activerende werkvormen (die je zelf ook in de klas kunt gebruiken voor boekpromotie) maak je kennis met een recent, kwalitatief en gevarieerd aanbod aan leesboekjes. Vervolgens ontdek je enkele concrete remediëringsmaterialen voor eerste lezers. Je zal het snel merken: met het juiste materiaal en de juiste aanpak gaat er een wereld van leesplezier open voor jezelf én voor je leerlingen.
Ontdek:
• leesboekjes op AVI Start, M3, E3 en M4
• digitale boekjes en online tools
• remediëringsmateriaal voor beginnende lezers
Zelfregulering wordt erkend als een belangrijke factor van schoolrijpheid en schoolsucces. Het gaat immers over een goede basishouding om te leren. De gevoelige periode om die basis te leggen, is tussen 4 en 8 jaar en het goede nieuws is dat we kinderen daarbij kunnen helpen in de klas.
Deel 1
Deel 2
Het maken van sommen is slechts het topje van de ijsberg
Het rekenproces kan met een ijsberg vergeleken worden. Sommen zijn slechts het topje van de ijsberg. Net als bij een echte ijsberg bevindt het belangrijkste gedeelte zich onder het wateroppervlak, in het drijfvermogen. Hoe steviger er geïnvesteerd wordt in het drijfvermogen, hoe groter de kans is dat het topje zichtbaar wordt.
De aanpak sluit nauw aan bij het alom gekende CSA-model (concreet-schematisch-abstract). Stapsgewijs worden kinderen door een zorgvuldig inzichtelijk proces geleid, met goed uitgekiende materialen. Het leren gebeurt al handelend en pratend. De oefenstof bestaat uit prettige spelvormen die haalbaar zijn in de klas, bruikbaar naast elke methode.
/
Leraren lager onderwijs: eerste graad
Hop met de beentjes! Benut de speelplaats en de schoolomgeving als extra klaslokaal. Schrap die ene oefening (of meerdere) in het werkboek en oefen dezelfde leerstof tijdens een beweegmoment buiten. Korte doelgerichte activiteitjes in de buitenlucht, even alle energie ontladen en daarna weer rustig en met volle focus verder oefenen in de klas.
Tijdens deze workshop krijg je inspiratie en tips om je activiteiten/lessen naar buiten te brengen en je kinderen op een ondernemende manier aan het leren te zetten. We gaan zelf een paar praktijkvoorbeelden ervaren en er is ruimte voor interactie, reflectie en ervaringsgesprekken.
Na de workshop krijg je toegang tot ons online kenniscentrum met een rijk aanbod aan ondersteunende materialen (klik en print) en inspiratiefiches.
Ervaringsmoment, interactieve werkvormen, uitwisselen en afstemmen met andere deelnemers en korte doceermomenten.
/
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
€ 59,00
Dag van
Classic
200
D23-002