Echtscheiding: hete hangijzers en valkuilen Echtscheiding en de positie van de school
Nieuw dit schooljaar
Doelstellingen
Leerkrachten hebben zicht op de mogelijke impact van echtscheiding op het functioneren van kinderen en jongeren en kunnen mogelijke signalen herkennen;
Leerkrachten kunnen op een professionele manier kinderen en ouders te woord staan indien ze vragen krijgen of bezorgd zijn;
Leerkrachten kennen het ‘minimum’ wettelijk kader. Ze kennen het begrippenkader: zoals loyaliteit, meervoudige partijdigheid, nieuw-samengestelde gezinnen, (v) echtscheiding…
Inhoud
We bekijken samen het thema echtscheiding, het wettelijk kader, de rechten van de jongere, het begrippenkader. We staan stil bij mogelijke gevolgen. We staan stil bij welke signalen leerkrachten kunnen oppikken, welke grondhouding hierbij nodig is. We staan stil bij de grenzen en de positie van de school en het team.
Methodiek
We gaan actief aan de slag met voorbeelden, er is ruimte voor vragen en interactie vanuit jullie team.
Doceren is beperkt, onderwijsleergesprek, groepswerk momenten.
Beginsituatie
Heb je vragen over echtscheiding? Wat je als school, team of leerkracht wel of niet kan doen om te helpen? Dan is deze vorming zeker iets voor jullie team.