Belevings- en ervaringsgericht spelen met peuters en kleuters
Waarom de doos leuker is dan wat er in zit

Doelstellingen

Herontdekken dat kinderen ‘spelers’ zijn en dat we hen dat niet moeten leren. Ontdekken welke spelimpulsen we kunnen geven om kleuters via hun eigen spel meer te laten leren, beleven en ervaren.

Inhoud

Kinderen en in het bijzonder kleuters, zijn spelers. Spelen doen ze van nature uit om de wereld te verkennen en te begrijpen. De vraag is of we hen nog voldoende de kans geven om ‘écht’ te spelen. Om de wereld te beleven en te ervaren. Om nu een ridder te zijn en 2 minuten later een tijger. Wat is ‘niet gevormd speelgoed’ en waarom kan een prinsessenkleedje enkel voor een prinses dienen? Deze nascholing overlaadt je met praktijkvoorbeelden van creatief spelen en toont aan dat de doos leuker is om mee te spelen dan wat er in zit.


Dit programma kan enkel aangevraagd worden buiten de schooluren.

Methodiek
  • Het ene voorbeeld na het andere wordt op je afgevuurd. Foto’s en filmpjes geven een concreet beeld van hoe de spelmethodieken toegepast kunnen worden in de praktijk.
  • Deze vorming kan, indien gewenst, ook online georganiseerd worden. In dit geval valt uiteraard de verplaatsingskost weg, maar rekenen we wel een kleine kost van 15 euro aan voor online logistiek.

Inschrijven

 

Praktische info

Prijs per sessie

  • € 650,00 voor 1 sessie

Type nascholing

Team

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Kleuteronderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten
  • Directeurs en adjunct-directeurs
  • Beleidsondersteuners

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

T23-194