Dag van Engels en Duits

Inhoud
Programma:

  • 09.00 u.  onthaal met koffie, thee of frisdrank + leermiddelenbeurs + netwerkmoment
  • 09.30 u.  plenumreferaat What’s it mean, it’s different, spoken grammar? door Jon Hird
  • 10.30 u.  pauze met koffie, thee of frisdrank + leermiddelenbeurs + netwerkmoment
  • 11.00 u.  werkwinkels beurt 1
  • 12.15 u.  broodjeslunch + leermiddelenbeurs + netwerkmoment
  • 13.15 u.  werkwinkels beurt 2
  • 14.30 u.  einde


Heb je als leraar Duits enkel interesse voor workshop 3, 6, 7, 8 of 9 en zou je liever het plenumreferaat 'What’s it mean, it’s different, spoken grammar?' niet bijwonen? Schrijf je dan snel in via de reguliere weg en geef ons daarna een seintje via info@eekhoutacademy.be zodat we jouw inschrijfprijs kunnen aanpassen.

Plenumreferaten

Inhoud

The grammar of spoken English is in a number of ways different from much of the grammar that learners are generally taught. Through brief analysis of an authentic dialogue, this session looks at some key features of spoken grammar and explores how we can introduce this into our teaching to help our learners better understand and use it. The session will throughout be illustrated with authentic examples of spoken grammar, including those from spoken-like social media.


Jon Hird is a teacher, trainer and materials writer based in Oxford, UK. He teaches grammar, professional English and EAP at the University of Oxford and has written or contributed to a number of course books, grammar and other ELT resource materials for a range of publishers. Recent publications include being one of the authors of the Language Hub course book series by Macmillan and Spoken Grammar by Pavilion ELT.

Beurten
  • A: 09:30 tot 10:30
Docenten

    Werkwinkels

    Doelstelling
    • Je maakt kennis met platformen waar je leuke en moderne boeken kan vinden.
    • Je krijgt voorbeelden van hoe je lezen leuker kan maken in het onderwijs.
    • Je krijgt voorbeelden van hoe je leerlingen kunt inspireren en motiveren om te lezen.
    Inhoud

    This workshop explores the world of Bookstagram and where to find good and modern books. It focuses on inspiring students to develop a love for reading and offers creative strategies for incorporating books into the classroom in engaging ways.

    The session is led by a passionate young English teacher who loves reading. Through her Instagram account, ‘Misslambertreads’, she inspires both students and fellow educators to read more, offers book recommendations and showcases must-read titles.

    Methodiek

    Onderwijsleergesprek, doceren, demonstratie, ervaringen delen

    Beginsituatie

    Deze sessie is voor leraren die meer informatie willen over waar je leuke boeken kan vinden en hoe je deze kan gebruiken in de les.

    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:15
    • C: 13:15 tot 14:30
    Docenten
    • Laura Lambert
    Doelstelling
    Na het volgen van de workshop:
    • heb je inzicht in de voornaamste principes van effectieve schrijfinstructie
    • heb je nieuwe ideeën voor je eigen lesmateriaal
    Inhoud

    Hoe maak ik van mijn leerlingen betere schrijvers? In deze workshop gidsen we je door bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek naar effectieve schrijfinstructie en gaan we in op schrijfvaardigheidsonderwijs in tijden van generatieve AI. Het onderzoek wordt telkens gekoppeld aan concrete praktijkvoorbeelden.

    De materialen die gebruikt worden in deze workshop vind je ook terug op de nieuwe themapagina Taaltrekkers op KlasCement. Taaltrekkers is een initiatief van het Vlaams Talenplatform, en vormt een verzamelpunt voor kwaliteitsvol lesmateriaal voor taalleerkrachten. Het lesmateriaal wordt aangevuld met didactische referentiekaders die inzichten uit wetenschappelijk onderzoek samenvatten, praktijkvoorbeelden en inspirerende bronnen bundelen, en die een startpunt vormen om je verder te verdiepen in evidence-informed taaldidactiek.

    Methodiek
    Interactieve lezing
    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:15
    • C: 13:15 tot 14:30
    Docenten
    • Charlotte Maekelberghe
    • Timothy Pareit
    Doelgroep
    Leraren tweede en derde graad
    Doelstelling
    This workshop will give you a taster of the work Abbie Moore does in secondary schools throughout Belgium. It will be playful, informative and if you and your teammates manage to crack the code, there might just be a tasty surprise at the end!
    Inhoud

    Experience our popular food/theatre workshop yourself! Designed for teenagers learning English, this active workshop will be delivered by native speaker and theatre practitioner, Abbie Moore.

    You will experience the whole 50-minute British Food workshop as it is delivered in schools, along with a couple of bonus activities from the 100-minute version. There will be a chance to ask questions at the end of the workshop.

    Methodiek
    This will be a practical session in which you will work in a team with others. Everything will be delivered in English. Think escape-room combined with theatre activities, British food and a whole load of laughter. Come and join - why should the students have all the fun? 
    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:15
    • C: 13:15 tot 14:30
    Docenten
    • Abbie Moore
    Doelgroep
    Leraren tweede en derde graad
    Doelstelling
    Leerlingen actief in het Engels aan de slag laten gaan met verschillende Britse thema’s in een Engelse context.
    Inhoud
    Join us for an educational adventure at the Every Man’s Club in Poperinge, offer your pupils the ultimate British Experience and explore Britishness at its finest in the heart of Flanders Fields.
    Talbot House offers ready-made educational packages aimed at second and third grade pupils of secondary education. Our goal is to introduce the students to the beauty of the British culture and further develop their knowledge of the English language. Participants are encouraged to speak English at all times, irrespective of their skill level. Our British guides, actors and available English teachers aim to educate, entertain and involve both pupils and teachers, which means no extra preparation is required.
    Select your preferred workshops, make your reservation and enjoy a one-of-a-kind experience in a museum that’s alive with the past.
    Methodiek
    Presentatie
    Beginsituatie
    De workshops kunnen aangepast worden aan het niveau van de leerlingen/studenten/cursisten. Ook bij een zeer geringe kennis van het Engels zijn er zeker mogelijkheden. 
    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:15
    • C: 13:15 tot 14:30
    Docenten
    • Simon Louagie
    Doelgroep
    Leraren eerste graad 1B en 2B en tweede graad en derde graad arbeidsfinaliteit
    Doelstelling
    Concrete en inzetbare ideeën (sites, lesideeën …) om mee aan de slag te gaan.
    Inhoud

    Hoe pak je niveauverschillen aan? Hoe differentieer je? Hoe motiveer je leerlingen om zich te blijven inzetten ook al lukt het moeilijk? (motiverende en engagerende activiteiten)

    We tonen voorbeelden uit de lessen in de A-finaliteit waarmee je in de les aan de slag kan, zowel in BookWidgets als op papier.

    Beginsituatie
    Heb je vragen die je graag uitgewerkt wil zien tijdens deze workshop? Stuur ze dan zeker vooraf door naar info@eekhoutacademy.be
    Materiaal door deelnemers mee te brengen
    Eigen opgeladen laptop
    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:15
    • C: 13:15 tot 14:30
    Docenten
    • Charlotte Deruyck
    • Virginie Vermeersch
    Doelstelling
    • Je leert enkele nieuwe tools kennen, maar je leert vooral nog beter doen wat je al doet en gebruiken wat je al kan gebruiken.
    • Je leert AI kennen in de tools die je dagelijks inzet
    • Je leert een afsprakenkader kennen voor taken en opdrachten
    • Je leert hoe je ook je leerlingen hier sterker kan in maken
    Inhoud
    AI is alomtegenwoordig in gesprekken over onderwijs. Uitgerekend onderwijs is het domein waar AI erg veel impact op heeft en waarschijnlijk nog meer zal op krijgen.
    Wachten tot het overwaait, is niet aan de orde. Dit gaat niet weg. Dat had je zelf ook al gemerkt. En je leerlingen ook.
    Hoe ga je in een vakgebied als taal hiermee om? Het vakgebied waar tekst nog een grotere rol speelt. Hoe benut je maximaal de kansen die er zijn voor jezelf, je taalvak en voor je leerlingen.

    Dit is geen roadshow met een palet aan fancy tooltjes.
    Methodiek
    Inspirerende workshop met een aantal momenten om uit te uitproberen
    Beginsituatie
    Basic ICT-skills en al een beperkte ervaring met taalmodellen als copilot, chatGPT, Gemini.
    Beurten
    • C: 13:15 tot 14:30
    Docenten
    • Erik Devlies
    Doelgroep
    Leraren Duits derde graad doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit
    Doelstelling

    Deze workshop richt zich zowel op de ontwikkeling van literaire competentie als op de verschillende vaardigheden. 
    Inhoud

    In 2024 is het precies honderd jaar geleden dat Franz Kafka, één van de meest iconische Duitstalige auteurs uit de literatuurgeschiedenis, in Oostenrijk overleed. Hoewel Kafka’s teksten uit het begin van de twintigste eeuw dateren, blijft hun thematiek en raadselachtigheid ook jonge generaties fascineren. Kafka’s worstelingen met autoriteit, vervreemding en angst blijven herkenbaar en vormen dan ook een ideaal uitgangspunt om leerlingen tot reflectie en interactie aan te zetten.

    In deze sessie bieden we aan de hand van achtergrondinformatie en uitgewerkte opdrachten en oefeningen inspiratie om in de klas met Kafka’s tekst- en beeldmateriaal aan de slag te gaan. We richten ons hierbij zowel op de context waarin Kafka schreef als op enkele iconische werken van zijn hand.

    Methodiek
    Deze workshop wil in de eerste plaats concreet inzetbaar lesmateriaal aanbieden en toelichten, zodat leerkrachten hier zelf een selectie uit kunnen maken die op hun doelpubliek afgestemd is. 
    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:15
    • C: 13:15 tot 14:30
    Docenten
    • Sientje Maes
    Doelstelling
    Sie lernen Methoden und Verfahren kennen, wie Sie durch den Einsatz von Kunstwerken Sprachprozesse fördern und Ihren Unterricht lebendiger und kreativer gestalten können.
    Sie lernen, unter welchen Aspekten Sie ein für den Fremdsprachenunterricht geeignetes Kunstwerk auswählen und Ideen zu seinem Einsatz entwickeln und umsetzen können.
    Inhoud
    Anhand von Beispielen verschiedener Methoden und Aufgabenstellungen zur Arbeit mit Gemälden erforschen wir das Potenzial von Kunst zur Sprachförderung im Fremdsprachenunterricht. Sie werden außerdem dazu angeregt, eigene Ideen zu entwickeln und diese in Gruppenarbeit auszuarbeiten.
    Methodiek
    Nach einer Inputphase interaktiv, Partner- und Gruppenarbeit
    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:15
    • C: 13:15 tot 14:30
    Docenten
    • Sabine Merzenich
    Inhoud

    How can educators bring the story of America’s evolving culture and politics into the classroom? This session delves into Trump’s second presidency, unpacking its influence on American society and the country’s global relationships, particularly with Europe and Belgium. After three weeks of Trump's return to the office, we'll highlight his major policy decisions, explain the impact on U.S. culture and life and how these decisions are evolving the United States' relationship with Europe. Designed for teachers, we’ll provide strategies, resources, and even a few lesson plan ideas to help you present these complex topics to students, fostering critical thinking and global awareness. From cultural shifts to international dynamics, this session equips educators to inspire meaningful classroom discussions on America’s role in the world today.

    Beurten
    • B: 11:00 tot 12:15
    • C: 13:15 tot 14:30
    Docenten
    • Elisabeth Bloxam

    Inschrijven

    inschrijven

     

    Praktische info

    Datum

    • woensdag 12 februari 2025
    van 09:30u tot 14:30u

    Locatie

    KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
    Etienne Sabbelaan 53
    8500 KORTRIJK, België

    Prijs

    € 125,00

    inclusief verzorgde broodjeslunch

    Type nascholing

    Dag van

    Leerformat

    Classic

    Onderwijsniveau

    • Secundair Onderwijs
    •    Gewoon Secundair Onderwijs

    Doelgroep

    • Leraren en docenten

     

    Maximum aantal deelnemers

    200

    Code

    D25-011