Van faalangst naar veerkracht
Een concreet stappenplan om kinderen en jongeren meer zelfvertrouwen te geven

Nieuw dit schooljaar

Doelstellingen

Na deze sessie hebben deelnemers:

  • inzicht in wat faalangst is en wat de impact is van faalangst op het functioneren van kinderen;
  • de mogelijkheid om faalangst te herkennen bij hun leerlingen;
  • praktische strategieën, werkvormen en tips voor het ondersteunen van kinderen met faalangst;
  • een concreet stappenplan om met kinderen aan de slag te gaan. 
Inhoud

Steeds meer kinderen krijgen te maken met faalangst. Cijfers voor het aantal kinderen met faalangst in Vlaanderen zijn er niet beschikbaar. In Nederland zou naar schatting 1 op 10 kinderen in de lagere school last hebben van faalangst.  En recent onderzoek uit Amerika toont aan dat 40% van de kinderen tussen 8 en 12 jaar er last van hebben. 

De cijfers zijn hoog en uit onderzoek weten we dat faalangst samengaat met een aantal fysiologische en gedragsmatige eigenschappen die dan weer een impact hebben op het schoolse functioneren en de schoolse prestaties van kinderen.  

In deze sessie leer je wat faalangst is, wat de oorzaken zijn van faalangst en de gevolgen. Je leert hoe jij het verschil kan maken en hoe jij, als leerkracht of zorgcoördinator, kinderen met faalangst kan helpen en ondersteunen. 


De sessie start met een kort theoretisch kader 

  • Wat is faalangst?
  • Wat is de impact van faalangst op kinderen?
  • Wat zijn de oorzaken van faalangst?
  • Hoe kan je faalangst herkennen?


In een tweede deel van deze sessie gaan we aan de slag. 

Praktische tools, werkvormen en strategieën worden aangebracht en ingeoefend.  Deze worden gekoppeld aan een concreet stappenplan waar je direct mee aan de slag kan. 


Edities

Code Sessies Status
I25-052-A
donderdag 27 maart 2025
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Ilse Vande Walle

Aantal edities

1

Prijs

€ 72,00

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Basisonderwijs
  • Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

17

Code

I25-052