Verwerven van kennis en inzicht rond het al dan niet versnellen van cognitief sterk functionerende leerlingen.
De meeste mensen, zowel onderwijzers/directies als ouders, zijn niet meteen zo’n voorstander van versnellen omwille van de problemen die deze kinderen later zouden krijgen in het secundair. De meeste leerkrachten en ouders maken zich zorgen over sociale isolatie en de sociale vaardigheden van deze leerlingen. Deze zorg is niet in overeenstemming met resultaten uit internationaal onderzoek, waaruit blijkt dat versnelling in de schoolloopbaan niet leidt tot academische of sociaal-emotionele problemen. Versnellen is niet noodzakelijk negatief!
Omdat het om een ingrijpende maatregel gaat, is het noodzakelijk dat deze beslissing op een gefundeerde wijze genomen wordt. Deze uiteenzetting gaat daarom verschillende zaken rond versnellen en vervroegde doorstroming belichten:
Interactieve uiteenzetting met presentatie, met veel mogelijkheid tot vragen stellen en tot discussie. Bespreking en inkijken van een versnellingswenselijkheidslijst.
Team
Classic
25
T25-077