Klasmanagementstechnieken: Hoe de klas motiveren en activeren?
Preventie en omgaan met probleemgedrag in de klas- en schoolcontext

Doelstellingen
Een praktijkgerichte en interactieve opleiding die de focus legt op ‘Hoe krijg ik controle op mijn klasgroep en kan ik tegelijk op een adequate wijze omgaan met leerlingen die meer aandacht/zorg nodig hebben?'
Inhoud

Een veel gestelde vraag van leerkrachten vandaag ‘ hoe krijg ik controle op mijn klasgroep en kan ik tegelijk op een adequate wijze omgaan met leerlingen die meer aandacht/zorg nodig hebben ? ’ 

Een leerkracht vandaag heeft het niet altijd onder de markt. In de klas ontmoet hij  leerlingen die het hem knap lastig maken. Ze storen de les, negeren regels en afspraken en moeten voortdurend tot de orde worden geroepen. Maar er zijn anderzijds ook  de stille, angstige en teruggetrokken leerlingen waar hij zich zorgen over maakt. Het zou ook kunnen dat enkele leerlingen kampen met een dipje,  gepest worden of lijden onder de situatie thuis. Nog andere leerlingen gedragen zich erg bijzonder of opvallend zonder dat dit gedrag meteen verklaard kan worden  

Herken je jezelf in enkele van volgende uitspraken?

‘Leerlingen hebben soms een grote mond’

‘Ik krijg mijn doelstellingen niet gehaald met deze klasgroep’

‘Er lijkt wel met bijna met elke leerling iets aan de hand’

‘Er wordt van mij verwacht dat ik voor elke leerling in mijn klas een eigen aanpak heb’

Dan is deze nascholing wellicht voor jou bedoeld. 

Tijdens deze nascholing  komen technieken aan bod  om vanuit een groepsdynamisch perspectief greep te krijgen op de klasgroep en je te focussen op de lesinhoud i.p.v. voortdurend corrigerende tussenkomsten te moeten doen. Uiteraard komen ook de ‘zorgleerlingen‘ aan bod. Welke zijn  de meest voorkomende ontwikkelings- en  gedragsproblemen ? Hoe wordt actueel gekeken naar deze problemen? Welke technieken  bestaan er in het aanleren van gewenst gedrag en afleren van ongewenst gedrag ? 

Belangrijk. Dit is een interactieve nascholing met veel mogelijkheid tot vraagstelling en uitwisseling.  


Pen en papier meebrengen.

Methodiek
Een praktijkgerichte en interactieve opleiding

Edities

Code Sessies Status
I25-023-A
donderdag 24 oktober 2024
9.00u tot 12.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
donderdag 24 oktober 2024
13.00u tot 16.00u
KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 KORTRIJK, België
inschrijven

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Docent

    Maurits Wysmans

Aantal edities

1

Prijs

€ 135,00

inclusief broodjeslunch

Type nascholing

Individu

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Gewoon Secundair Onderwijs

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

25

Code

I25-023