Dag van geschiedenis - eerste en tweede graad

Inhoud

08.30u - 09.00u:             Onthaal met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

09.00u - 10.30u:             Plenumreferaat door Arie Wilschut

10.30u - 11.00u:             Pauze met koffie, thee of frisdrank + didactische leermiddelenbeurs

11.00u - 12.30u:             Plenumreferaat door Robert Nouwen

12.30u - 13.30u:             Middaglunch + didactische leermiddelenbeurs

13.30u - 15.00u:             workshops - beurt 1

15.00u - 16.30u:             workshops - beurt 2

Plenumreferaten

Doelstelling
De deelnemer kan uitleggen waarom geschiedenisonderwijs zich moet richten op de betekenis voor het heden en kent manieren waarop dat kan worden gerealiseerd.
Inhoud
Geschiedenis wordt vaak gezien als ‘kennis van feiten betreffende het verleden‘. Het zich herinneren van kennis is echter niet hetzelfde als het beheersen van een vak. Zich iets herinneren dat verder geen functie heeft of wordt gebruikt, gaat verloren. Het is weinig relevant en motiverend. Geschiedenis zou dan ook niet moeten worden gezien als ‘zich herinneren van kennis over het verleden’, maar als wijzen waarop mensen zich tot hun verleden verhouden en daaraan betekenis geven met het oog op het heden en de toekomst. Dat ‘zich verhouden tot’ is een vaardigheid die kan worden aangeleerd. Dit college laat zien hoe dat kan worden toegepast in  het onderwijs.
Methodiek
Lezing
Beurten
  • A: 09:00 tot 10:30
Docenten
  • Arie Wilschut
Doelstelling
  • Analyse van historische bronnen
  • Doorprikken van mythen in nationalistische geschiedenis

Inhoud
In Ambiorix’ verhaal versmelten historische feiten van twee millennia geleden met romantische fantasieën uit de 19de eeuw toen het nog jonge België behoefte had aan nationale helden.
In het eerste deel van de lezing schets ik het bredere historische kader van de Gallische oorlogen en de rol die Ambiorix daarin speelde.  Naast de – nogal gekleurde – informatie uit Caesars Commentarii de bello Gallico ging ik te rade bij auteurs als Titus Livius, Plutarchus en Dio Cassius. Daarnaast doe ik ook beroep op de archeologie en de bijzonder conflictarcheologie die meer duidelijkheid scheppen.
Tijdens de 19de eeuw lanceerde de romantiek de idee dat elk volk een ziel heeft waardoor het zich onderscheidt van andere volkeren. Voor het nieuwe België dat zich in 1830 in moeilijke omstandigheden van Nederland afscheidde en haar onafhankelijkheid uitriep, was dit niet anders. Hoe dat in zijn werk ging wordt in de tweede deel van de lezing behandeld. Het wordt zo duidelijk dat de mythe van Ambiorix meer dan twee millennia na de feiten nog steeds springlevend is.

Robert Nouwen, uitvoerige biografie met publicaties op www.robertnouwen.be
Methodiek
PowerPointpresentatie
Beurten
  • B: 11:00 tot 12:30
Docenten
  • Robert Nouwen

Werkwinkels

Doelstelling
Na deze workshop weet je hoe EDUbox is opgebouwd en kan je met de EDUbox Historisch bewustzijn aan de slag in de klas.
Inhoud
De EDUbox Historisch bewustzijn: Jouw perspectief op ons verleden is een kant-en-klaar lespakket voor leerlingen uit het secundair onderwijs. In deze workshop maak je in eerste instantie kennis met het format van EDUbox: waaruit bestaat een EDUbox en hoe is hij opgebouwd? Nadien ontdek je stap voor stap de inhoud van de EDUbox Historisch bewustzijn. Je doorloopt en bespreekt in groep de inhoud van dit lespakket, dat leerlingen uitnodigt om met een andere blik naar het verleden te kijken. Je krijgt nadien ook de tijd om de inhoud met de lesgever te bespreken of vragen te stellen.
Methodiek
  • Presentatie
  • Interactief gesprek
Materiaal door deelnemers mee te brengen
Deelnemers brengen hun eigen laptop of tablet mee.
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
  • D: 15:00 tot 16:30
Docenten
  • Len Buggenhout
Doelstelling
Deelnemers doen inspiratie op voor heel veel verschillende vormen van activerende didactiek. Zowel grote als kleine, korte als lange, makkelijke en complexe werkvormen.
Inhoud
In deze workshop zal Koen Henskens (Actief Historisch Denken, Het Grote Geschiedeniswerkvormenboek, lerarenopleider Geschiedenis aan de HAN in Nijmegen) verschillende werkvormen laten zien van activerende didactiek voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs. Aan de hand van een activerende werkvormen zullen de deelnemers kennis maken met verschillende werkvormen en inspiratie krijgen van onderwijsmateriaal dat in de afgelopen 20 jaar ontwikkeld is voor de geschiedenisles in zowel de onder- als bovenbouw. 
Methodiek
Activerende didactiek, interactieve workshop.
Beginsituatie
Verschillend. Iedereen is welkom. Het kan introductie op activerende didactiek zijn, het kan voor gevorderden zijn. 
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
  • D: 15:00 tot 16:30
Docenten
  • Koen Henskens
Doelstelling
- Uitbreiding van kennis over Joodse cultuur uit de Antieke Oudheid en de middeleeuwen
- Diversiteit van westerse en niet-westerse bronnen
- Bespreking van concreet primair bronnenmateriaal: Torah, Misjna, reisdagboeken, …
Inhoud
Deze workshop zal ingaan op de relatie tussen de wetenschap van de geschiedenis van het Jodendom en de manier waarop geschiedenis beleefd of herleefd wordt vanuit Joods perspectief/-ven. We zullen hierbij ingaan op de vroegste expressies van “het Jodendom” (en bespreken wat we hier precies onder verstaan), hoe er gekeken werd naar de eigen geschiedenis, en hoe het idee van de “tijd” en “tijdsbeleving” ontwikkeld werd (archeologische vondsten, mondeling en orale Torah): vanuit deze inleidende noties kijken we dan naar hoe dit evolueert in de antieke oudheid (enkele passages uit de Talmoed en uit Joodse filosofische teksten) en in de middeleeuwen (waar ik dan een paar voorbeelden geef van (reis)dagboeken en Midrasj).
Er zal concrete aandacht zijn voor actualiteit, in de zin dat er vandaag nog heel wat Joodse gebruiken zijn, in religieuze en niet-religieuze context, die resultaat zijn van een Joodse tijdsbeleving. Zo zal ik verwijzen naar enkele feestdagen en concrete teksten die daarbij gebruikt worden.
Ook zal er aandacht zijn voor de ruimere historische context om zo de besproken passages/concepten te kunnen toepassen in de lessen. Aangezien een belangrijk deel van dit bronnenmateriaal niet-Westers is, past deze bespreking in een comparatief historisch opzet.
Methodiek
Voordracht waarbij we ingaan op bruikbaar materiaal voor geschiedenislessen.
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
  • D: 15:00 tot 16:30
Docenten
  • Benjamin De Vos
Inhoud
Tijdens deze lezing brengen we jullie kennis bij over de oude geschiedenis van Afrika door in te zoomen op de belangrijkste demografische, culturele en taalkundige transformatie van het continent sinds het late Holoceen, nl. de grootschalige migratie van Bantoe-sprekers vanuit Westelijk Afrika naar Centraal, Oostelijk en Zuidelijk Afrika. 
Beurten
  • C: 13:30 tot 15:00
  • D: 15:00 tot 16:30
Docenten
  • Koen Bostoen

Inschrijven

inschrijven

 

Praktische info

Datum

  • donderdag 6 februari 2025
van 09:00u tot 16:30u

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 Kortrijk, België

Prijs

€ 125,00

inclusief broodjeslunch

Type nascholing

Dag van

Leerformat

Classic

Onderwijsniveau

  • Secundair Onderwijs
  •    Gewoon Secundair Onderwijs
  •       Eerste graad
  •       Tweede graad

Doelgroep

  • Leraren en docenten

 

Maximum aantal deelnemers

150

Code

D25-013